کد خبر: ۸۵۹۷۴۴
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۴ 08 June 2020

به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، فارس نوشت : امام خمینی(ره) در وصف شهدا فرمودند«شهدا امام‌زادگان عشقند و مزارشان زیارتگاه اهل یقین است» گلزار شهدا زبان گویایی از ایستادگی و مقاومت ملت ایران به عنوان پیشانی دفاع مقدس باید مورد توجه قرار گیرد.

در گلزار شهدای دهدشت پیکر مطهر 111 شهید والا مقام آرمیده است قبل از ساماندهی دارای ویژگی‌های خاصی بود که این مکان مقدس را به موزه دفاع مقدس تبدیل کرده بود.

نصب تابلویی از شناسنامه هر شهید و حجله‌ای که وصیت‌نامه، پلاک و یادگارهایی از شهدا را در خود جای داده بود حس و حال معنوی و زبان گویایی از دفاع مقدس داشت و گوشه‌ای از تاریخچه و حماسه‌های دفاع مقدس را نشان می‌داد.

 

با اجرای طرح یکسان سازی قبور شهدا گنجینه معنوی درگلزار شهدا از بین رفت. نه عکسی مانده است و نه حجله‌ای؛ مزارهایی ماند با سطح یکسان و سقفی که در بارندگی‌ها از آن آب چکه می‌کند.

ساماندهی ناقص گلزار شهدا مشکلاتی ایجاد کرده که با گذشت سال‌ها همچنان باقی مانده است و عزم راسخی برای پیگیری و رفع مشکلات وجود نداشته است.بازار غباروبی و عطرافشانی پر سرو صدا اما همیشه داغ است! و در گزارش عملکردهای هر مسؤول در مناسبت‌های تقویمی خوب رنگ و رو دارد.

بارها از مشکل سیستم سرمایشی و گرمایشی گفته شد و برای رفع آن وعده‌های بی‌سرانجامی از سوی مسؤولان و متولیان در رسانه‌ها هم مطرح شد اما در سایه عدم پیگیری متولیان امر آنچه بیش از پیش نمود دارد مشکلاتی است که هر روز بیشتر می‌شود.

 

اگر در گذشته از سقف و دیوارهای گلزار آب چکه می‌کرد امروز پایه‌ پرچم‌های روی قبور شکسته و پرچم‌ها جمع‌آوری شده‌اند، احتمال افتادن پنجره‌ها وجود دارد، پارگی و زدگی بنرهای نصب شده و جمع کردن فرش‌ها سیمای بصری این مکان را نا زیبا کرده است.

افت ولتاژ برق و فشار وارده بر شش دستگاه کولر نصب شده خطر بروز آتش‌سوزی را دور از انتظار نکرده و هر لحظه ممکن است شعله‌های آتش در این مکان زبانه بکشد.

مشکلی که فرماندار کهگیلویه در نخستین روز کاری خود پس از انتصاب قول داده بود با همکاری نهادها و دستگاه‌های متولی بررسی و برطرف شود.

علیرضا اتابک مرداد ماه 98 گفته بود مشکل ولتاژ برق و تجهیزات سرمایشی و گرمایشی گلزار شهدا با همکاری شهرداری، بنیاد شهید و اداره برق رفع خواهد شد.

اتابک افزود: امنیت موجود در کشور و کرسی‌هایی که مسؤولان برای ادای خدمت به مردم دارند مرهون خون شهداست.

با این حال اما نه تنها مشکل افت ولتاژ و ترمیم سقف و دیوارها برطرف نشد نگهبانانی که برای این مکان انتخاب شده‌اند نیز وظیفه خود را به درستی انجام نمی‌دهند و با کج سلیقگی که دارند فضای محیطی گلزار هر روز که می‌گذرد نامطلوب‌تر می‌شود.

و حالا ورود امام جمعه به این قضیه می‌تواند پایانی باشد بر همه وعده‌های بی‌عمل گذشته و راهگشایی مشکلاتی شود که طی این همه سال بنیاد شهید و شهرداری بی‌تفاوت از آنها گذشتند.

حجت‌الاسلام علی وحدانی‌فر در بازدید از گلزار شهدا با ابراز تأسف از وضعیت موجود در این مکان فرهنگی اظهار داشت: چنین وضعی زیبنده نام شهیدان و فرهنگ این دیار نیست.

 

امام جمعه شهرستان کهگیلویه گفت: گلزار شهدا نماد شکل‌گیری ارزش‌های انقلاب است و ایجاد یک فضای مناسب برای حفظ این ارزش‌ها ضرورت دارد.

 وحدانی‌فر افزود: شهدا مفاخر ملی هستند هر چقدر برای فضاسازی گلزار شهدا هزینه شود ارزش دارد و سرمایه‌گذاری است.

وی طی تماس تلفنی با مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان خواستار تسریع در بررسی مشکل برق گلزار شهدای دهدشت شد.بلافاصله بعد از این تماس رئیس شرکت برق ناحیه کهگیلویه در محل حاضر شد و برای نصب ترانس فشار قوی برنامه‌ریزی کرد.

تابش‌نژاد گفت: کار نصب ترانس از همین هفته آغاز خواهد شد.

 

وحدانی‌فر در ادامه برای پیگیری مشکلات گلزار شهدا گفت: وضعیت اعتباری گلزار شهدا در کمیته برنامه‌ریزی باید مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه حفظ آرمان‌های امام و شهدا و زنده نگه داشتن یاد و نام آنها یکی از مهمترین مسائل فرهنگی کشور است ، تصریح کرد: توجه به این امر می‌تواند جامعه را نسبت به تهاجم فرهنگی دشمن بیمه کند.

وحدانی‌فر با بیان اینکه همه مسؤولان و دست اندرکاران امکانات را در جهت ساماندهی گلزار شهدا به کار گیرند خواستار بسترسازی لازم برای ساماندهی این مکان معنوی شد.

 

رئیس شورای فرهنگ عمومی شهرداری و بنیاد شهید را موظف به پیگیری و رفع همه مشکلات موجود کرد و گفت: تا پایان خرداد ماه تصمیم‌های لازم برای رفع نواقص و مشکلات موجود اجرایی شود.

این مسؤول ارائه طرح جامع ساماندهی گلزار شهدا و یادمان شهدای گمنام و رفع خطرهای احتمالی با کار تخصصی و نظارت ویژه بر کار پیمانکار را ضروری خواند.

شهردار دهدشت در این بازید با بیان اینکه حفاظت از گلزار شهدا بعد از ساماندهی کامل وظیفه شهرداری است، گفت: کار ساماندهی گلزار کامل انجام نشد.

اسفندیار برخه افزود: برای تکمیل ساماندهی گلزار شهدا حداقل 400 میلیون تومان اعتبار مورد نیاز است.

همچنین سید علی موسوی‌عارف کارشناس بنیاد شهید و امور ایثارگران با اشاره به اینکه ساماندهی گلزار شهدا سال 87 به بهره‌برداری رسید، گفت: 500 میلیون تومان برای این پروژه هزینه شد.

وی، جدیت امام جمعه در پیگیری این گلزار را امیدوار کننده دانست و تصریح کرد: پیش از این عزم قاطعی در رسیدگی به مشکلات گلزار شهدا وجود نداشت.

راستی مگر این نام و خون شهدا نیست که نور انقلاب را در جهان خیره کننده ساخته و شرق و غرب را اسیر فرهنگ عاشورایی خود ساخته است؟ چرا نسبت به شهدا این همه کم لطفی می‌شود!

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار