مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی مازندران تعدیل تعدادی از کارکنان و کارگران شاغل در دانشگاه شمال واقع در شهرستان آمل را غیرقابل قبول دانست و گفت : کرونا بهانه خوبی برای اخراج کارگران دانشگاه غیرانتفاعی شمال نیست.
کد خبر: ۸۶۰۴۰۰
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۷ 09 June 2020

جمعی از کارکنان و کارگران دانشگاه شمال اوایل این هفته پس از بازگشایی دانشگاه ها تحت پروتکل های بهداشتی از اخراج خود از این دانشگاه خبر دادند و خواستار بازگشت به کار شدند. برخی از این کارگران مدعی هستند دکه سابقه ۲۰ ساله در دانشگاه دارند.

رییس دانشگاه شمال هم دیروز در پیگیری خبرنگار ایرنا گفته بود که این افراد اخراج نشدند بلکه با پرداخت تمامی حق و حقوقشان بر مبنای قرارداد سالانه تعدیل شدند. عباسعلی رستمی علت این کار را هم کاهش ۶۰ درصدی درآمد دانشگاه به خاطر شیوع کرونا و تعطیلی کلاس های درس و پرداخت نشدن کامل شهریه ها ذکر کرد.

با این وصف کامران اصغری مدیرکل تعاون مازندران امروز سه شنبه به خبرنگار ما گفت : از نظر ما اخراج نیروهای خدماتی دانشگاه شمال در شهرستان آمل کمترین ارتباط با شیوع ویروس کرونا داشته و ادعای مسئولان دانشگاه با واقعیت همخوانی ندارد.

وی افزود: چنانچه اخراج این کارگران را ناشی از شیوع ویروس کرونا بدانیم ، مشکل بیمه بیکاری مربوط به سه ماه یعنی از ابتدای اسفند تا پایان اردیبهشت ماه بوده و اکنون باید همه کارگران به محل خود باز می گشتند.

مدیرکل تعاون مازندران ادامه داد: مساله تعطیلی مراکز آموزشی نباید با مشکلات واحدهای صنفی و تولیدی یکی تلقی شود ، زیرا مشکلات واحدهای تولیدی ناشی از عرضه و تقاضا و بازار است در حالی که درآمد دانشگاه های غیر انتفاعی بر اساس شهریه دانشجویان است که معمولا دانشگاه تمام و کمال از دانشجو اخذ می کند.

اصغری با اشاره به اینکه ادعای دانشگاه برای اخراج کارکنان خلاف تصمیمات ستاد ملی و استانی مقابله با ویروس کرونا است ، تاکید کرد : به نظر اداره کار و تامین اجتماعی بر این است که باید کارگران به محل کار خود بازگردند.

این مسئول در عین حال از نظر قانونی اخراج کارکنان دانشگاه شمال را طبق قرارداد ارزیابی کرد و گفت : اگر چه حقی از کسی در این زمینه ضایع نشده است ، اما اخراج کارکنان این دانشگاه نیازمند بهانه منطقی دیگری است و نباید پای ویروس کرونا نوشته شود.

مدیرکل تعاون مازندران با تاکید بر تفاوت شرایط دانشگاه هابا بخش های اقتصادی ، افزود : ویروس کرونا اختصاصی برای دانشگاه شمال نبوده و تمامی مراکز آموزشی را تحت تاثیر قرار داده است و طبیعی است که نباید نوع برخورد دانشگاه شمال به یک رویه برای دانشگاه های و مراکز آموزشی دیگر تبدیل شود و از بهانه کرونا اهرم فشاری برای استفاده از بیمه بیکاری استفاده کنند.

کارگران و کارکنانی که از دانشگاه شمال تعدیل شدند تعدادشان را ۷۰ نفر اعلام کردند.

دانشگاه شمال که تا سال ۸۸ با نام موسسه آموزش عالی شناخته می شد ، فعالیتش را از سال ۷۵ در رشته های مهندسی کامپیوتر و کارشناسی حسابداری شروع کرد و هم اکنون در ۵۵ رشته در مقاطع کاردانی پیوسته ، کاردانی ناپیوسته ، کارشناسی پیوسته ، کارشناسی ناپیوسته و کارشناسی ارشد ناپیوسته بیش از ۶ هزار دانشجو دارد. همچنین نزدیک به ۴۰۰ مدرس با این دانشگاه همکاری دارند که ۷۰ نفر عضو هیأت علمی تمام وقت و پاره وقت محسوب می شوند.

بر اساس گزارش رسمی دانشگاه شمال ، این دانشگاه حدود ۱۰۰ نیروی خدماتی دارد که برخی از آنان از زمان تشکیل دانشگاه شمال در آن مشغول به فعالیت هستند.

در استان مازندران حدود ۲۰۰ دانشگاه و موسسه آموزش عالی فعالیت دارد که بیش از ۱۵۰ هزار دانشجو در آنها مشغول تحصیل هستند. دانشگاههای خصوصی و غیرانتفاعی در کنار دانشگاه آزاد و پیام نور ۸۵ درصد این دانشجویان را در اختیار دارند. مازندران رتبه نخست تعداد دانشگاهها و موسسات آموزش عالی غیرانتفاعی کشور را دارد.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار