ثبات نسبی قیمت، بسته‌بندی مناسب و صادرات

  تولید مواد اولیه برای کاهش ریسک‌های تولید

در همین راستا امیررضا ثابت پی مدیرعامل گروه صنایع غذایی نامی‌نو در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» با اشاره به اینکه این شرکت در حال حاضر در کنار تولیدات مواد غذایی آماده، تولید انواع سس را نیز به انجام می‌رساند، گفت: این شرکت برای جلوگیری از هر نوع اشتباه و ایراد در تولید که ناشی از اشتباهات زنجیره تامین مواد اولیه باشد به سمت تولید مواد اولیه موردنیاز خود حرکت کرده است. به‌عنوان‌مثال این شرکت برای آنکه محصول سالاد الویه از هر جسم خارجی دور بماند خود اقدام به تولید فرآورده‌‌های گوشتی، مرغ و سس مورد نیاز محصولات کرده است و به‌این‌ترتیب ریسک‌های موجود در ظهور جسم خارجی در غذای آماده را به حداقل ممکن رسانده است.

وی گفت: نامی نو در غذاهای آماده با ماندگاری بلند سهم پایین‌تری از بازار داخلی را در اختیار دارد، اما در مورد محصولات با ماندگاری پایین در حال حاضر این شرکت بالاتر از ۶۵ درصد سهم بازار را در اختیار دارد که  این موضوع مربوط به انواع غذاهای سرد آماده مصرف شامل سالاد الویه، سالاد ماکارونی، سالاد مرغ و انواع غذاهای گرم آماده مصرف شامل کشک بادمجان، خوراک بندری و نیز انواع ساندویچ است. ثابت پی ادامه داد: این شرکت جزو چهار تولید کننده نخست از لحاظ میزان تولید سس است که از مجموع تولید روزانه حدود ۳۰ تن در کارخانه نامی نو مصرف و در حدود ۱۵ تن در بازار به فروش  می‌رسد. به گفته مدیرعامل گروه صنایع غذایی نامی نو این شرکت اکنون هشتمین کارخانه خود را نیز تاسیس کرده و کارخانه‌های این شرکت در اراک، ساوه، تهران و اصفهان وجود دارند.

وی در ادامه گفت: اکنون حدود ۲ هزار و ۵۰۰ نیروی کار به‌صورت مستقیم در واحدهای تولیدی و توزیعی گروه صنایع غذایی نامی نو مشغول فعالیت هستند و مجموع غذاهای آماده روزانه حدود ۵۰۰ هزار وعده غذایی است که شامل انواع سالادها و خوراک‌ها و ساندویچ­‌ها است. همچنین  این شرکت در حال حاضر تولید ساندویچ‌های متنوعی مانند نان و پنیر، نان و پنیر و گردو، فیله مرغ، الویه و .... را آغاز کرده است و تا پایان امسال انواع سوپ آماده و آش آماده و سس‌های متنوع‌تری به بازار ارائه خواهد کرد. ثابت‌پی گفت: مخاطبان مصرفی نامی نو تمام کسانی هستند که غذای آماده مصرف می‌کنند و از روز اول راه‌اندازی، فعالیت این شرکت برمبنای استراتژی تولید برای همه اقشار جامعه استوار شده است. به همین دلیل غذا در منطقه یک تهران در مقایسه با پایین‌ترین نقطه شهر تفاوتی ندارد و به همان نسبت از منظر کیفی محصول مناسبی برای همه طبقات محسوب می‌شود. این شرکت در چند سال پیاپی رتبه های برتر از نگاه مصرف‌کننده، دولت‌ها و صنعتگران کسب کرده و همواره جزو بهترین شرکت‌ها  در صنعت غذای آماده مصرف بوده است.

 شیوه‌های فروش داخلی و خارجی

وی در ادامه افزود در حوزه داخلی گروه صنایع غذایی نامی نو دارای بیش از ۱۰ سایت فروش در  مراکز استان‌ها از قبیل تهران، اصفهان، مشهد، کرمان، گیلان، البرز، قم، ورامین، مرکزی و... است و همچنین بیش از ۵۰ نماینده فعال در شهرهای مختلف همکار این مجموعه هستند که فروش بازار داخل را بر عهده دارند. در حوزه صادرات نیز این گروه صنایع غذایی فعالیت خود را در کشورهای عمان، امارات، قطر، افغانستان، عراق، ارمنستان، تاجیکستان و ... آغاز کرده است. به گفته مدیرعامل گروه صنایع نامی نو ۵۰ درصد مواد مصرفی این شرکت از داخل تامین می‌شود، این در حالی است که عدم تامین به‌موقع مواد اولیه چالش اصلی صنایع غذایی کشور است.

 رشد قیمت تنها یک‌بار در سال

مدیرعامل گروه صنایع غذایی نامی‌نو گفت: این شرکت یک‌بار در سال قیمت را تعیین می‌کند و بر تغییرات مداوم در طول سال اصراری ندارد، این در حالی است که سرعت رشد هزینه‌ها اغلب باعث می‌شود در پایان سال در چند قلم از اجناس کلیدی و پرفروش زیان ایجاد شود. مدیرعامل گروه صنایع غذایی نامی نو در ادامه افزود: برای امسال ۲۵ درصد افزایش قیمت داشته‌ایم که البته با توجه به رشد قیمت مواد اولیه که تا ۵۰ درصد در برخی محصولات افزایش‌یافته و حتی برخی اجناس کمیاب تا ۱۰۰ درصد افزایش قیمت را تجربه کرده‌اند افزایش ۲۵ درصدی قیمت در چنین شرایطی مقرون به صرفه نیست، برای مثال اگر قیمت دلار همین روند را ادامه دهد قطعا قادر به پوشش هزینه‌ها نیستیم.

 بسته‌بندی مطلوب در شان مشتری

وی گفت: بسته‌بندی در نامی نو یک بسته‌بندی مطلوب است و اکنون یکی از بهترین و پیشرفته‌ترین انواع بسته‌بندی صنایع غذایی در اختیار  گروه صنایع غذایی نامی نو قرار دارد و ماشین‌آلات بسته‌بندی هر دو، سه سال یک‌بار به‌روز می‌شوند. وی بابیان اینکه تجهیزات تولید و بسته‌بندی گران به دست ما می‌رسد خاطرنشان کرد: کشور ما از تولیدکنندگان محصولات پتروشیمی  است و در این حوزه با در اختیار داشتن نفت و گاز انتظار می‌رود این محصولات باقیمت‌های مناسبی در اختیار تولیدکنندگان قرار بگیرند اما انواع این محصولات به‌صورت روزانه با افزایش قیمت روبه‌رو می‌شوند. ثابت پی درنهایت گفت: در یک سال گذشته ۴۰ درصد رشد قیمت را در حوزه مواد پلیمری که در بسته‌بندی مورداستفاده قرار می‌گیرد تجربه کرده‌ایم درحالی‌که این محصولات صادر نمی‌شوند و باید روند معقول‌تری را در این بخش شاهد باشیم.