کد خبر: ۸۶۱۵۵۲
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۲ 12 June 2020
 
تابناک/طی مرحله سوم مبارزه با کرونا و بازگشایی اغلب کسب‌وکارها و مراکز آموزشی، بازار برگزاری نشست‌ها و جلسات در موضوعات مختلف نیز داغ شده و در این هفته نیز دو نشست تصمیم‌گیری حول موضوعات مهم امور قرآنی کشور از جمله کمیسیون تبلیغ و ترویج قرآن با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و جلسه درباره روند نهایی ادغام دو اتحادیه قرآنی کشور برگزار شد.
 

به گزارش ایکنا؛ طی این هفته، رویدادهایی مانند برگزاری یکی دیگر از جلسات کمیسیون تبلیغ و ترویج قرآن کریم با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، نشست مدیران عامل اتحادیه‌های مدغم قرآنی استان‌ها در تهران و نشست بررسی برنامه‌های معارفی رسانه ملی در ماه رمضان و ... را شاهد بودیم. در ذیل به اهم مهم‌ترین رویدادها و اخبار این هفته، خواهیم پرداخت.

مطالبات فعالان قرآنی از مجلس یازدهم

سیدعلی سرابی درباره مطالبات از مجلس یازدهم برای رونق فعالیت‌های قرآنی طی مصاحبه‌ای با ایکنا گفت: طبعاً جامعه قرآنی به مجلس فعلی، که با شعارهای انقلابی روی کار آمده است، حساسیت بیشتری دارد و توقع می‌رود این دوره از مجلس سعه صدر بیشتری برای شنیدن مطالبات مردمی داشته باشد. در ادوار گذشته گاهی وقت‌ها شاهد بوده‌ایم که جامعه قرآنی مطالباتی داشته است و برخی مواقع به عنوان بخشی از جامعه قرآنی خواسته‌ایم مطالبی را به گوش نمایندگان برسانیم که گاهی مورد استقبال قرار گرفته و گاه نیز استقبالی از سوی نمایندگان مشاهده نشده است.

قائم‌مقام مرکز طبع و نشر قرآن جمهوری اسلامی بیان کرد: به ویژه از نمایندگانی که در کمیسیون فرهنگی و فراکسیون قرآن و عترت حضور دارند، توقع می‌رود که مطالبات مردمی و حرف‌های جامعه قرآنی را بیشتر مورد توجه قرار دهند. گاهی فقط نظرات خاصی شنیده می‌شود، در حالی که نمایندگان مردم باید تمام نظرات را بشنوند تا بتوانند مصلحت مردم، نظام و کشور را شناسایی کنند و به تصویب برسانند.

همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین حمید محمدی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی در گفت‌وگو با ایکنا، با اشاره به جایگاه ویژه مجلس شورای اسلامی، گفت: هویت مردم‌سالاری دینی و جمهوریت نظام با مجلس شورای اسلامی‌ محقق می‌شود، لذا می‌توان پنج وظیفه کلان و اصولی برای مجلس توصیف کرد.

وی وضع و اصلاح قوانین بر اساس اصل ۸۵ قانون اساسی را از جمله این وظایف برشمرد و افزود: نظارت بر قوه مجریه، رسیدگی به شکایات مردم، نظارت بر اجرای بودجه سالانه کشور و حق اظهارنظر در تمام امور کشور از جمله این وظایف است. از سوی دیگر ما ظرفیتی به نام شورای عالی انقلاب فرهنگی داریم که در حوزه کلان سیاست‌گذاری، تدوین ضوابط و نظارت بر علم و فرهنگ کشور مورد توجه است به ویژه شورای توسعه فرهنگ قرآنی با حضور پنج وزیر فرهنگی و آموزشی و دو نماینده از مجلس و ... به کار سیاست‌گذاری، هماهنگی ‌و نظارت بر امور قرآنی کشور می‌پردازد که به اهداف و وظایف مجلس نزدیک است. یعنی وقتی اهداف و وظایف مجلس شورای اسلامی را نگاه می‌کنید به شدت نزدیکی بین شورای توسعه و مجلس وجود دارد.

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی با تأکید بر اینکه از مجلس انتظار می‌رود در هر کدام از وظایف خود در امور قرآنی نیز مداخله مؤثر داشته باشد، گفت: مجلس در تعامل و هماهنگی با شورای توسعه فرهنگ قرآنی به بهترین وجه عمل کند، چراکه طبق منشور توسعه فرهنگ قرآنی، که مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی است، سیاست‌گذاری، هماهنگی و نظارت راهبردی فعالیت‌های قرآنی بر عهده شورای توسعه فرهنگ قرآنی است.

موافقت با فعالیت رسمی ۸ مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت

سومین جلسه هیئت رسیدگی به امور مؤسسات فرهنگی قرآن و عترت در سال ۹۹ و هجدهمین جلسه از سلسله جلسات این هیئت با حضور عبدالهادی فقهی‌زاده، معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجج اسلام محمدعلی خسروی، سیدمصطفی حسینی، اصغر امیرنیا، عباس سلیمی، محمدعلی خواجه‌پیری، مهدی محمدی و حمیدرضا شیخ‌ویسی برپا شد.
در این جلسه درخواست هشت مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت جدید مورد بحث و بررسی قرار گرفت و برای آغاز فعالیت رسمی مؤسسات، موافقت اصولی صادر شد.

گلایه وزیر ارشاد از گزارش دهی اعتبارات قرآنی و  بررسی نقاط قوت و ضعف برنامه‌های معارفی رسانه ملی

دیدگاه‌های صاحب‌نظران و اما و اگرهای برنامه‌های معارفی رسانه ملی

نشست بررسی برنامه‌های معارفی رسانه ملی در رمضان ۹۹ و تحلیل و بررسی دستاورد اقدامات حوزه رسانه در ایام کرونایی، یکشنبه، ۱۸ خردادماه، همراه با مشارکت جدی جامعه قرآنی و با حضور عباس سلیمی، سیدمحسن موسوی‌بلده و بهروز یاریگل، پیشکسوتان قرآنی؛ احمد ابوالقاسمی، قاری بین‌المللی قرآن؛ سیدعلی سرابی، قائم‌مقام شورای عالی قرآن؛ مجتبی ایزدی، مدیر شبکه رادیویی قرآن؛ جواد شیخ‌اکبری، مدیر شبکه قرآن و معارف سیما؛ محمدحسین حسنی، سرپرست سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور و مدیرعامل ایکنا؛ محمد رشیدی، نماینده کرمانشاه در مجلس؛ محمدتقی میرزاجانی، معاون اجرایی شورای عالی قرآن؛ پرویز فارسیجانی، تهیه‌کننده پیشکسوت رسانه ملی و مصطفی کریمی، معاون حوزه رسانه سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور، در محل سالن اجتماعات ایکنا برگزار شد.

نقش اثرگذار مجلس در پشتیبانی از فعالیت‌های قرآنی

در برنامه رادیویی افق عصر روز ۱۷ خردادماه، موضوع قانونگذاری در حوزه قرآن پیگیری شد. این برنامه با حضور محمدحسین فریدونی، مشاور دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی، ارتباط تلفنی با محمد رشیدی، نماینده مردم کرمانشاه در دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی به روی امواج رادیو قرآن رفت.
مشاور دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی ضمن ابراز امیدواری نسبت به مجلس یازدهم در زمینه قانونگذاری قرآنی، بر نقش اثرگذار مجلس در پشتیبانی از فعالیت‌های قرآنی اشاره کرد و گفت: در حوزه قرآنی، توقع اصلی از مجلس این است که پشتیبانی مادی و معنوی از اسناد، سیاست‌ها و راهبردهای اسناد سه‌گانه را ذیل منشور توسعه فرهنگ قرآنی داشته باشد.

انتخاب اعضای «کاروان قرآنی نور»

محمدتقی میرزاجانی، معاون اجرایی شورای عالی قرآن، با حضور در برنامه زنده «مصباح» شبکه قرآن و معارف سیما در شامگاه ۱۷ خردادماه، به تشریح برنامه‌های مختلف دبیرخانه شورا پرداخت و از انتخاب اعضای کاروان قرآنی حج تمتع سال جاری (کاروان نور) با استناد به نتایج مسابقات سراسری سال ۹۸ خبر داد.

ثبت‌نام مرحله سوم مدرسه تلفنی تفسیر قرآن آغاز شد

در هفته‌ای که گذشت، پیرو مصوبه مرکز آموزش‌های غیر حضوری سازمان دارالقرآن خانه کارگر، ثبت‌نام مرحله سوم مدرسه تلفنی تفسیر قرآن کریم در سطح کشور آغاز شد. فعالیت این مدرسه به گونه‌ای طراحی شده که تمامی سنین می‌توانند به صورت تلفنی در مدت دو سال به مباحث تفسیر قرآن کریم مسلط شوند.

اعلام نفرات برتر فراخوان بهار قرآن در خزان کرونا

نفرات برتر فراخوان بهار قرآن در خزان کرونا که به همت سازمان دارالقرآن سازمان تبلیغات استان تهران از ۲۰ فروردین‌ماه آغاز و تا ابتدای ماه مبارک رمضان ادامه داشت، ‌اعلام شد. مرحله دوم ارزیابی برگزیدگان فراخوان بهار قرآن در خزان کرونا شنبه، ۱۷ خردادماه در محل سالن همایش اداره کل تبلیغات اسلامی استان تهران برگزار شد و برگزیدگان به صورت حضوری و ویدئوکنفرانس به ارائه ایده‌های خود پرداختند.

پایان مهلت ثبت نام چهل‌وسومین مسابقات سراسری قرآن

در تاریخ ۱۶ خردادماه، زمان ثبت نام برای حضور در چهل‌وسومین دوره مسابقات سراسری قرآن پس از یک دوره حدوداً چهل روزه پایان یافت و هیچ اعلامی مبنی بر تمدید زمان ثبت نام صورت نگرفت. البته برخی استان‌ها، همانند گیلان همچنان به صورت حضوری از طریق ادارت اوقاف و امور خیریه شهرها اقدام به ثبت نام می‌کنند.

جلسه وزیر ارشاد

بررسی برنامه جامع مسابقات قرآن در جلسه کمیسیون تبلیغ و ترویج

پنجاه و پنجمین جلسه کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی – ترویجی قرآن کریم دوشنبه، ۱۹ خردادماه با حضور سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و به منظور بررسی دو پیش دستور و چهار دستور برگزار شد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در جلسه کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی - ترویجی قرآن با اشاره به برخی صدمات تأخیر در ارائه گزارش مالی دستگاه‌های قرآنی، گفت: ضرر این تأخیر صرفاً در نظام مالی و بودجه‌ریزی نیست، طبعاً وقتی در نظام گزارش‌دهی اختلالی پدید می‌آید، به طور طبیعی مجموعه‌های تأمین‌کننده منابع مالی و ... به تردید می‌افتند.

همچنین در این جلسه محمدعلی خواجه‌پیری، رئیس کمیته تخصیص اعتبارات صندوق مشارکت توسعه فرهنگ قرآنی در پنجاه و پنجمین جلسه کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی قرآن کریم گفت: بخشی از اعتبارات قرآنی سال ۹۷ در دستگاه‌ها وجود دارد که اکنون می‌خواهند آن را هزینه کنند؛ این اقدام صددرصد خلاف قانون است.

وضعیت جشنواره قرآنی دانشگاه فرهنگیان پس از شیوع کرونا

کامران میرمعینی، مدیرکل فرهنگی دانشگاه فرهنگیان، در مورد وضعیت سی‌امین دوره جشنواره فرهنگی قرآن و عترت این دانشگاه گفت: با توجه به شرایط عمومی کشور و وضعیتی که دانشگاه‌ها با آن مواجه شده‌اند، زمان‌بندی‌های برگزاری جشنواره تغییر کرد. در ابتدا مقرر شده بود که قبل از پایان سال ۹۸ مرحله استانی به پایان برسد، اما شیوع ویروس کرونا زمان‌بندی‌ها را تغییر داد. تمام روش‌های مختلف برگزاری را مورد بررسی قرار داده و تابع شرایط عمومی کشور تصمیم‌گیری خواهیم کرد.

دیداری در خدمت تعامل دو مجموعه قرآنی

به دنبال انتصاب رحیم خاکی، عضو هیئت علمی جهاددانشگاهی، به عنوان رئیس فرهنگ‌سرای قرآن طی روزهای اخیر، محمدحسین حسنی، سرپرست سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور و مدیرعامل ایکنا و جمعی از مدیران این سازمان صبح روز ۱۸ خردادماه با حضور در محل این فرهنگ‌سرا، جلسه‌ای به منظور ارتقای تعاملات فرهنگ‌سرا با جهاددانشگاهی و بهره‌مندی از ظرفیت‌های مشترک تشکیل دادند.

اعلام اسامی برگزیدگان نهایی آزمون سراسری قرآن و عترت ۱۳۹۸

بنابراین گزارش؛ حجت‌الاسلام و‌المسلمین محمدعلی خسروی، مدیرکل دفتر آموزش و توسعه مشارکت‌های این معاونت از اهدای جوایز به برگزیدگان آزمون سراسری قرآن و عترت برگزار شده در سال ۹۸ خبر داد و گفت: مجموع مبالغ اهدایی به این برگزیدگان، شش میلیارد و ۶۳۹ میلیون ریال است.

هم‌افزایی نهادهای قرآنی در طرح ملی ۱۴۵۴

جلسه هماهنگی طرح ملی قرآنی ۱۴۵۴ دوشنبه ۱۹ خردادماه، با حضور جواد شیخ‌اکبری، مدیر شبکه قرآن و معارف سیما؛ مجتبی ایزدی، مدیرشبکه رادیویی قرآن؛ عبدالهادی فقهی‌زاده، معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مهدی قره‌شیخلو، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار شد.

ضرورت تشکیل گروه فیلم و سریال در شبکه‌ قرآن سیما

مهدی حاجی، ‌تهیه‌کننده و مجری برنامه‌های معارفی سیما، طی گفت‌وگویی درباره ویژگی‌های یک شبکه تخصصی قرآنی گفت: شبکه تخصصی قرآنی در کشورمان هادی مردم است و باید هدایت طیف فکری جامعه در زمینه دین را برعهده داشته باشد. به عبارتی وظیفه رسانه در برابر قرآن و‌ اسلام به‌کارگیری زبان ساده برای تفهیم مفاهیم اسلامی است.

اعطای وام بلاعوض به ۳ هزار مؤسسه قرآنی

مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت کشور خبر داد که مقرر شده تا در صورت تخصیص اعتبار، تسهیلات بلاعوض به سه هزار مؤسسه قرآنی کشور اعطا شود. بنابراین فرمی مشترک به اتحادیه‌های استانی ارسال شد تا در اختیار مؤسسات قرار داده شود و گزارشی از اهم فعالیت‌های‌شان در سال ۹۸ ارائه شود. به هر مؤسسه‌ قرآنی که این فرم را تکمیل کند، حداقل یک میلیون تومان به حساب مؤسسه واریز می‌شود و این موضوع از ابتدای هفته جاری از سوی اتحادیه‌های قرآنی استان‌ها در حال پیگیری است.

رقابت حافظان قرآن ودجا

برترین حافظان قرآن شاغل در ودجا برای حضور در مرحله انتخابی یازدهمین دوره مسابقات حفظ قرآن ایران و عمان ۲۰ خردادماه در سالن همایش شهدای مرکز نمایشگاه هوایی به رقابت با یکدیگر پرداختند.

اعلام اسامی برگزیدگان دوره چهارم «نفس‌های طلایی»

اسامی نفرات برگزیده دوره چهارم مسابقه «نفس‌های طلایی»، که از سوی گروه تلاوت شبکه رادیویی قرآن برگزار می‌شود، اعلام شد. مسعود لطفی، حمیدالله فیاض در سبک مرحوم محمد اللیثی؛ مهدیار گودرزی و محمدسعید علم‌خواه در سبک مرحوم سعید مسلم؛ سیدعلی آشتیانی و محسن فرخ‌پور برندگان دوره چهارم مسابقه نفس‌های طلایی هستند.

برگزاری نشست وبیناری مدیران قرآنی دانشگاه‌های علوم پزشکی

کارشناس مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت گفت: جلسه وبیناری مدیران فرهنگی و مدیران و کارشناسان قرآنی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور روز ۲۱ خرداد ماه به صورت غیرحضوری و به منظور بررسی آخرین وضعیت بیست‌وپنجمین دوره جشنواره قرآن و عترت وزارت بهداشت برگزار شد و مسائل قابل طرح در این نشست را تشریح کرد.

اجرای دو طرح با محوریت حفظ قرآن در دانشگاه فرهنگیان

مدیرکل فرهنگی دانشگاه فرهنگیان با اشاره به اجرای طرح «رمضان تا غدیر» در دانشگاه فرهنگیان، گفت: در طرح از رمضان تا غدیر دانشجویان به حفظ موضوعی قرآن، نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه خواهند پرداخت. در ایام عید غدیر آزمون‌های مربوط به این طرح به عمل خواهد آمد و نفرات برتر معرفی و تجلیل خواهند شد.

اتحادیه موسسات قرآنی

نشست مدیران عامل اتحادیه‌های مدغم قرآنی استان‌ها

در روزهای پایانی هفته، چهارمین نشست فصلی اعضای هیئت مدیره اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت کشور و مدیران عامل اتحادیه‌های مدغم استانی در سالن همایش‌های سازمان دارالقرآن الکریم برگزار شد.

مدیران عامل اتحادیه‌های مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت استان‌ها، خواستار انحلال قطعی و ثبتی اتحادیه‌های کشوری (اتحادیه مؤسسات قرآنی ـ مردمی و اتحادیه‌ تشکل‌های قرآن و عترت) تا پیش از تشکیل مجمع عمومی مشترک اتحادیه مدغم شدند.

همچنین در این جلسه، عبدالهادی فقهی‌زاده، معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: به زودی نامه‌ای را به شکل ابلاغیه رسمی به تمامی ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها ارسال خواهیم کرد تا موظف به همکاری جدی‌تر با اتحادیه‌های مدغم قرآنی استان‌ها باشند.

در ادامه این نشست؛ حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی اخوان‌صباغ، رئیس سازمان دارالقرآن الکریم بیان کرد: در حال حاضر، سردمدار حرکت قرآنی کشور که از فضایل جمهوری اسلامی است، شما مؤسسات قرآنی هستید. وظیفه ما دستگاه‌ها و نهادهای قرآنی نیز تسهیل این حرکت قرآنی شماست.

زمان قطعی برگزاری مجمع عمومی اتحادیه مدغم قرآنی مشخص شد

در جلسه روز چهارشنبه ۲۱ خردادماه، نیز مسائل مؤسسات و تشکل‌های قرآنی از سوی دبیرخانه هیئت رسیدگی به امور مراکز فرهنگی با موضوع اتحادیه مدغم بررسی و زمان قطعی برگزاری مجمع عمومی اتحادیه قرآنی مدغم کشور در تاریخ‌های ۱۹ و ۲۰ تیرماه مشخص شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار