کد خبر: ۸۶۱۵۷۵
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۶ 12 June 2020

     

تابناک/رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی لاهیجان در یادداشتی از رواج هایپر مارکت های هنری در شبکه های مجازی و تقویت ظرفیت این محیط برای جولان آثار هنر ی سخن گفت.

همواره شرایط و موقعیت ها بر هنر تاثیر داشته است . رنسانس  موجب ارتقای آثار هنری و درخشش هنرمندان شد .  انقلاب صنعتی جنبشی دیگر در تنوع و تکثرهنرها بوجود آورد . جنگ های  جهانی  با عناوین مرگ ، نابودی ، خونریزی ، ویرانی ، گرسنگی ، اضطراب و نا امیدی  افکار هنرمندان  را بهم ریخت و  موجب شکل گیری مکاتب هنری زیادی شد . در این تغییرات گاه واقع گرایی رونق پیدا کرد وگاه از واقعیت ها کاسته شد ، هنری  با ساختار قانونمند شکل گرفت دیگری  بر اساس بی قانونی بنا شد ، هنری بر ظواهر افزود آن دیگری بر مفاهیم... .

آنچه مسلم است آنکه  جامعه و محتوای هنری ارتباط مستقیم دارند. هنرمند تحت  تاثیر محیطی است  که در آن رشد پیدا کرده و افکارش را شکل داده است .حتی هنر جامعه ستیز   هم در  تقابل با بستر جامعه  شکل می گیرد . اکنون ویروس کووید 19 در جهان فراگیر شده و بیمار ی کرونا موجب شده تا کارهای هنری تعطیل شود . مراکز فرهنگی و هنری در شیوع بیماری کرونا  جز اولین صنوفی بود که به تعطیلی انجامید .  کارهای گروهی  مخاطب  سالن ها و مراکز فرهنگی و هنری خود را از دست داد  . سینماها ، سالن های نمایشی،کنسرت ها و نگارخانه ها بر روی هنرمندان  و نماشاگران بسته شد. تعطیلی هنر متضرر شدن هنرمندان  را بدنبال داشت  .  بی تعارف باید گفت  هنوز هم  چشم انداز رونق مجامع هنری  تیره و تار است و با توجه به خطر کرونا باز گشایی مراکز فرهنگی و هنری  در آینده  با رعایت شیوه نامه ها هم  از استقبال چندانی برخوردار نخواهد بود.

اکنون شرایط عرضه و تقاضا برای هنر  تفاوت پیدا کرده است . همانطور که هنر از سالن ها به سمت مردم در خیابان کشیده شد اکنون  ظرفیت فضای مجازی برای جولان آثار هنر ی محیط پر رونق محسوب می شود . بازدیدهای مجازی از  موزه ها ،ایجاد شرایط پخش فیلم های هنری در فضای مجازی  ، دسترسی به کتابهای کمیاب ، آموزش هنری انلاین و...  به مدد  ظرفیت فضای مجازی صورت گرفته است  . در این شبکه ها گرچه افراد مشهور پر بازدید هستند اما افرادی هم بدون پیشینه هنری بستری برایشان فراهم شد تا دیده شوند . درک شرایط و استفاده از فرصت ها در فضای مجازی موجب شکل گیری هایپر مارکتی از انواع و اقسام هنرها شد . محدودیت جغرافیایی از میان برداشته  و ارتباطات تقویت پیدا کرد .  در هایپر مارکت هنری شکل گرفته در فضای مجازی دوران کرونا  از ایده های بزرگ فلسفی خبری نبود و نیست گفتگو ها ساده، رفتارها معمولی، قیافه ها بدون بزک بوده و از نور پردازی ویژه و دوربین های پیشرفته و تدوین های خاص و کارهای حرفه ای هم  خبری نیست .کارهای کپی تا کارهای خلاقه از حرفه ای تا آماتور در هایپر مارکت هنری وجود دارد .  در شرایط کنونی چشمی دوربین موبایل ها رو در روی هنرمند  قرار گرفته  و  ارتباط آسان و فوری را با سایرین فراهم می کند . عکس ، فیلم ، گفتگو ، شعر ، داستان ، اتود های نمایشی و ... هر آنچه که بخواهید از طنز ، هجو ، تراژدی ، بازی و تفریح در  فضای  هایپر مارکت فرهنگی و هنری  رونق پیدا کرده است  چه بخواهیم یا نه شرایط کرونا ایجاب می کند تا هنرمندان  از ظرفیت فضای های مجازی بیشتر بهره مند شوند  و تولید محتوای هنری را در این شبکه های گسترده به اشتراک بگذارند و شیوه های نوین ارتباط را تجربه کنند . دراین بحران تغییر اجتناب ناپذیر است  .اکنون مخاطب را باید از طریق دیگر جذب نمود . ایجاد شرایط مطلوب در  هایپر مارکت های فرهنگی و هنری یکی از راهکارهای موثر خواهد بود .شاید این هایپر مارکت ها باب طبع اهالی اندیشمند فرهنگ و هنر نباشد اما پذیرش صحیح موقعیت پیش آمده میتواند واقعیت ناخوشایند را خوشایند کرده چشم اندازی برای رسیدن به شرایط مطلوب فراهم  نماید.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار