یک مربی و پیشکسوت کوهنوردی انتخاب زمان مناسب برای صعود، کلاه مناسب و پوشش نخی و نوشیدن به هنگام آب را مانع دچار شدن کوهنوردان به گرمازدگی در صعودهای تابستانی اعلام کرد.
کد خبر: ۸۶۲۵۷۴
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۰ 14 June 2020

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا،بهرام حسینی، بااشاره به افزایش آمار صعودهای انفرادی و گروهی در فصل تابستان، اظهار کرد: یکی از خطراتی که معمولا در این فصل از سال کوهنوردان را تهدید می‌کند، خطر گرمازدگی است.

وی بابیان اینکه کوهنوردان برای جلوگیری از دچار شدن به گرمازدگی باید برخی نکات و اصول را رعایت کنند، افزود: استفاده از کلاه آفتابگیر که سر و گردن کوهنورد را می‌پوشاند، از جمله نکاتی است که کوهنوردان در صعودهای تابستانی باید آن را رعایت کنند.

این مربی کوهنوردی تصریح کرد: به کوهنوردان توصیه می‌شود در صعودهای فصل گرم از لباس‌های نخی استفاده کنند که دارای رنگ های روشن باشد. همچنین از پوشیدن لباسهایی که آستین کوتاهی دارند خودداری کنند تا پوست دستشان دچار سوختگی نشود و از تشعشات مضر آفتاب هم در امان بمانند.

وی بر لزوم استفاده از عینک استاندارد مخصوص کوهنوردی در صعودهای این فصل هم تاکید کرد و گفت: عینکی که کوهنوردان برای صعود استفاده می‌کنند، علاوه بر اینکه باید استاندارد باشد، قاب آن بگونه ای باشد که اطراف چشم را هم کاملا بپوشاند تا چشم آنها دچار آسیب نشود.

حسینی در ادامه بابیان اینکه کوهنوردان برای اینکه دچار گرمازدگی نشوند نباید در هر ساعتی از روز به کوه بروند، اعلام کرد: برای کسانی که بصورت حرفه ای کوهنوردی می‌کنند و صعودهای بلندی همانند صعود به "پرآو" را دارند، بهترین زمان برای کوهنوردی هنگام شب، آن هم با حضور مربی و راهنما است.

وی تصریح کرد: توصیه می شود افراد مبتدی هم که عموما به کوه های تاق بستان و فرخشاد صعود دارند، صبح زود به کوه بروند، بگونه ای که تا قبل از ظهر و گرم شدن هوا دوباره پایین کوه باشند.

این پیشکسوت کوهنوردی در خصوص نوع تغذیه کوهنوردان در صعودهای فصل گرم هم گفت: بهتر است کوهنوردان از غذاهای فاسد شدنی برای این صعودها پرهیز کنند و غذاهایی که قرار است با خود به همراه داشته باشند را از یک روز قبل داخل فریزر قرار دهند.

وی یادآورشد: مصرف برخی غذاها مثل سالاد الویه که در صعودهای فصل سرد استفاده می‌شود نباید در صعودهای فصل گرم مصرف شود، چرا که مسمومیت شدیدی برای کوهنوردان به همراه دارد.

حسینی درباره مصرف آب در این صعودها هم اظهار کرد: کوهنوردان بهتر است از نوشیدن آبمیوه های مصنوعی در صعودهای فصل گرم اجتناب کرده و بیشتر آب یا شربت های به لیمو و خاکشیر با میزان قند پایین بنوشند.

وی با تاکید بر لزوم مدیریت مصرف آب در کوهنوردی های تابستانی، تصریح کرد: اگر حین صعود مدیریتی در مصرف آب انجام نگیرد، ذخیره آب کوهنورد قبل از اتمام برنامه تمام شده و با مشکل مواجه می‌شود.

این مربی کوهنوردی در پاسخ به اینکه اگر فردی در صعودهای فصل گرم دچار گرمازدگی شد چکار باید کرد، گفت: در چنین مواقعی بهتر است فرد گرما زده را در سایه ای قرار داده و دستمال خیسی روی دست‌ها، پاها و پیشانیش گذاشته شود تا دمای بدن فرد پایین بیاید.

وی افزود: همچنین باید بصورت مداوم به فرد گرما زده آب نوشانده شود و تا هنگامی که گرمای هوا غلبه دارد، نسبت به پایین آوردنش از بالای کوه اقدامی انجام نگیرد.

 

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار