رییس شبکه بهداشت و درمان شهرستان جوانرود، فرهنگ مردم منطقه در برگزاری مراسم شلوغ و پرجمعیت عزا و عروسی را عامل اصلی شیوع بیماری کرونا در جوانرود و قرمز شدن وضعیت این شهرستان عنوان کرد.
کد خبر: ۸۶۲۹۸۰
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۰ 15 June 2020

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا،مولود حسینی با اشاره به وضعیت نامطلوب "کرونا" در شهرستان جوانرود، گفت: متاسفانه با توجه به تعداد بالای مبتلایان، موارد بستری و فوتی‌های کرونا، این شهرستان هم اکنون در وضعیت قرمز قرار گرفته است.

وی افزود: اوایل شیوع بیماری کرونا وضعیت جوانرود به دلیل کنترل رفت و آمد به شهرها و اجرای طرح فاصله گذاری خوب بود، اما با توجه به خطر افتادن وضع معیشت مردم و لزوم بازگشایی کسب و کارها، به تدریج آمار مبتلایان بالا رفت.

وی در خصوص چرایی افزایش مبتلایان این شهرستان، گفت: یکی از مهم ترین علل این موضوع مربوط به "فرهنگ" مردم منطقه است، چرا که طبق فرهنگ مردم جوانرود مراسم عزا و عروسی بسیار پرجمعیت برگزار می‌شود.

حسینی اظهار کرد: متاسفانه علی رغم توصیه ها و هشدارهای بسیاری که در خصوص لزوم رعایت فاصله گذاری اجتماعی داده شده، بازهم شاهد برپایی مراسم عروسی و عزا با جمعیت بسیار زیاد هستیم که هرکدام می تواند به عنوان مرکزی برای شیوع کرونا عمل کند.

وی با بیان اینکه از طرق مختلف بحث آموزش و هشدار در خصوص خطرات کرونا به مردم در دستور کار قرار گرفته، گفت: از تمام تریبون های موجود در این زمینه استفاده شده و حتی با ماموستاهای(بزرگان دینی) شهرستان هماهنگی به عمل آمده که به مردم هشدارهای لازم را بدهند.

حسینی خاطرنشان کرد: ماموستاها در خصوص انجام کارهایی که موجب به خطر افتادن جان افراد شوند فتوا داده اند و انجام این کارها را «حرام شرعی» عنوان کرده اند و در همین راستا حتی برپایی نمازهای جماعت یومیه و حتی نماز عید فطر لغو شد، اما مردم همچنان مراسم عروسی و عزا را برپا می کنند.

وی افزود: نماز عید فطر برگزار نشد تا مردم با جمع شدن در یک مکان دچار خطر نشوند، اما متاسفانه مردم از دو روز قبل خرید عید انجام داده و تا ساعت 12 شب بازارهای شهرستان شلوغ بود و همین امر در کنار برپایی مراسم عروسی و عزا موجب سیر صعودی کرونا در جوانرود شده است.

رییس شبکه بهداشت و درمان شهرستان جوانرود از انجام برخی اقدامات جهت کنترل سیر بیماری در این شهرستان خبر داد وافزود: در حال حاضر فعالیت اصناف شهرستان با هماهنگی صورت گرفته فقط تا ساعت 21 شب امکان پذیر است و بازارچه مرزی جوانرود را هم به مدت یک هفته تعطیل کردیم تا شاید سیر بیماری قدری کنترل شود.

وی افزود: سخت گیری ها هم در بحث رعایت فاصله گذاری اجتماعی تشدید شده، اما واقعا تا خود مردم نخواهند کاری نمی توان برای کنترل این بیماری انجام داد، بطور مثال در حال حاضر فعالیت تالارهای شهر و نیز برگزاری مراسم فاتحه در مساجد ممنوع است، اما می بینیم که مردم در خانه های خود و همسایگان مراسم عروسی و عزای پرجمعیت گرفته و یا در پارکینگ خانه های خود مراسم تولد می‌گیرند.

وی تصریح کرد: تا زمانی که مردم واقعا احساس خطر نکنند و به این رفتارها ادامه دهند، کنترل سیر بیماری کار بسیار دشواری است.

حسینی تصریح کرد: در حال حاضر حدود 50 درصد از جمعیت 85 هزار نفری شهرستان جوانرود رعایت نکات بهداشتی و پیشگیری بیماری کرونا را دارند و باید نیم دیگر از این جمعیت هم نسبت به خطرات کرونا حساس شوند.

رییس شبکه بهداشت و درمان شهرستان جوانرود با اشاره به فعالیت یک بیمارستان 96 تختخوابی در این شهرستان، گفت: طبق دستور العمل دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، بیمارستان‌های دانشگاهی 10 درصد تخت های خود را به بحث بیماران کرونایی اختصاص داده اند، اما در این شهرستان به دلیل تعداد بالای مبتلایان حدود 25 درصد تخت ها به این بیماران اختصاص داده شده و ظرفیت این تخت ها هم کاملا پُر شده است.

وی با بیان اینکه ICU های بیمارستان عمومی است، گفت: ICU تخصصی برای مبتلایان کرونا نداریم و بیمارانی که نیاز به ICU داشته باشند به کرمانشاه اعزام می‌شوند.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار