کد خبر: ۸۶۳۹۸۰
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۹ 18 June 2020
 
رصد‌خانه «تابناک» خبر‌هایی از اخبار روز برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند، یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیتر‌هایی مانند: بازی پشت پرده «سلبریتی‌ها» و «لابی‌من‌ها» در گود پارلمان / زیباکلام: اصلاح‌طلبان همه‌جوره باخته‌اند / تعطیلات تابستانی مجلس کاهش پیدا کرد و ... رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
 
 
تحولات در گذر است و اخبار روز هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.
 
رئیس سازمان تبلیغات: هیئات مذهبی از حداقل خدمات حاکمیت محرومند

حجت الاسلام والمسلمین قمی خطاب به نمایندگان مجلس شورای اسلامی گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی فضای مجازی چهار ماه است تشکیل نمی‌شوند و یا سند مهندسی فرهنگی کشور مورد تأکید مقام معظم رهبری بیش از پنج سال است که مصوب شده، اما بر زمین مانده است. رئیس سازمان تبلیغات اسلامی با بیان این نکته که حضور روحانی مستقر در مناطقی که دچار آسیب‌های اجتماعی هستند کاهش جرایم و بزه در آن مناطق شده خاطرنشان کرد: نیروی انتظامی یک منطقه‌ای در نامه‌ای به سازمان تبلیغات اسلامی از حضور یک روحانی مستقر در آن منطقه تشکر کرد و گفته است که با وجود آن روحانی، دیگر نیازی به استقرار نیروی انتظامی در این منطقه نیست. وی با اشاره به وجود ۸۰ هزار مسجد و ۹۰ هزار هیئات مذهبی ثبت شده در کشور اضافه کرد: متأسفانه هیئات مذهبی از حداقل خدمات حاکمیت محروم هستند و حتی یک شناسه و شماره حساب ندارند و سازمان‌های مردم نهاد از حمایت‌های دولت برخوردارند، اما هیئات مذهبی از این حمایت‌ها بهره‌مند نمی‌شوند؛ لذا شایسته است برای هیئات مذهبی بزرگی که پدران شهدا، جزو هیئت امنا آن‌ها هستند و مالکان معتبری دارند، خدمات مناسبی در نظر بگیریم، چون این هیئات مذهبی خدمات اجتماعی و گره گشایی بسیاری انجام می‌دهند. وی ادامه داد: نهاد‌ها و هیئات مذهبی، محل اتکای مردم هستند، لذا بدون توجه به این ظرفیت‌ها نمی‌توان مشکلات مردم را حل کرد؛ همچنین بر این موضوع اعتقاد دارم که بسیاری از آسیب‌های اجتماعی و معضلات جامعه، راه حلی فرهنگی دارند و حتی مشکلات روحی و عدم اعتماد به نفس نیز با کار فرهنگی برطرف می‌شوند.

زالی: رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در تهران از ۶۲ درصد به ۱۱ درصد کاهش یافته

فرمانده ستاد مقابله با کرونا در تهران با انتقاد از کاهش توجه عموم مردم به رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی به ویژه در پایتخت گفت: در استان تهران رعایت نکات فاصله‌گذاری اجتماعی در فروردین‌ماه ۶۲ درصد بود که متاسفانه طی روز‌های اخیر به ۱۱ درصد کاهش یافته است. علیرضا زالی روز یکشنبه اظهار داشت: همچنین به طور کلی در کل کشور در فروردین سال جاری مردم تا ۷۸ درصد فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت می‌کردند، در حالی که این عدد در اردیبهشت به ۲۳ درصد و اکنون در خرداد ماه به ۱۸ درصد کاهش یافته است.

یک نماینده: «آی‌کیو» ایرانی‌ها از ۱۰۴ به ۶۸ کاهش یافته

یک نماینده مجلس گفت: با ادامه روند کاهش جمعیت کشورمان در حال حاضر میانگین ضریب هوشی یا IQ ایرانی‌ها از ۱۰۴ به ۶۸ رسیده است؛ دلیل آن این است که نخبگان و تحصیلکردگان ما عمدتاً ازدواج نکرده‌اند یا دیر ازدواج کردند یا نهایتاً تک فرزند و دو فرزندی هستند. فاطمه محمدبیگی در گفتگو با تسنیم درباره طرح‌های در دست بررسی مجلس یازدهم برای حل مسئله "بحران جمعیت و فرزندآوری" اظهار کرد: از سال ۱۳۸۵ جامعه‌شناسان و جمعیت‌شناسان تذکر دادند که وضعیت جمعیتی ایران رو به وخامت است، اما متاسفانه در دولت‌های وقت این تذکرات جدی گرفته نشد! تا اینکه رهبری معظم در سال ۱۳۸۹ به مسئولان تذکری جدی در حوزه جمعیت دادند. وی ادامه داد: آن زمان، بعد از تذکر رهبری و اطلاع از نگرانی ایشان، یک سری مطالعات جمعیتی را انجام دادم؛ نتیجه آن این شد که چند سال در دانشگا‌ه‌ها مشغول به تدریس درس "جمعیت و دانش خانواده" شدم؛ متاسفانه جریان قالب کشور، جریانی موافق با موضوع "جمعیت و تعالی خانواده" نبود دلیل آن نیز عدم دانش و شناخت از حوزه جمعیت و اثرات جمعیتی در سلامت، پیشرفت اقتصادی، کاهش آسیب‌های اجتماعی، پیشرفت تکنولوژی و حتی پیشرفت در "IQ" یا "ضریب هوشی" است.

بازداشت تاجر کلمبیایی نزدیک به مادورو

یک تاجر کلمبیایی که برای تهیه غذا، دارو و سایر کالا‌های بشردوستانه در حین بحران کرونا با دولت ونزوئلا همکاری می‌کرد، به درخواست آمریکا در سواحل غرب آفریقا دستگیر شد. وزرات دادگستری آمریکا روز شنبه اعلام کرد، مقامات «دماغه سبز» کشوری جزیره‌ای در اقیانوس اطلس مرکزی با نام رسمی «جمهوری کیپ ورد» تاجری را که با دولت ونزوئلا همکاری می‌کرد، دستگیر کردند. اقدامی که مقامات ونزوئلایی نقض قوانین بین‌المللی خوانده‌اند. رویترز گزارش داد «الکس ساب» تاجر کلمبیایی که گذرنامه ونزوئلایی نیز دارد، قرارداد‌های تهیه منابع برای برنامه یارانه غذایی دولت «نیکلاس مادورو» را برنده شده بود. آمریکا سال گذشته وی را به پولشویی متهم و همچنین او را برای معاملات مواد غذایی تحریم کرده بود. مقامات آمریکایی در ادعایی، این معامله‌ها را کلاهبرداری برای کسب ثروت از سوی وی و مادورو توصیف کرده‌اند.

صدور کیفرخواست پروانه سلحشوری

پرونده پروانه سلحشوری نماینده سابق مجلس با صدور کیفرخواست مجرمیت به دادگاه ارسال شد. به گزارش «انتخاب»، پروانه سلحشوری نماینده تهران پس از شکایت و انجام مراحل تحقیقات در دادسرای فرهنگ و رسانه مجرم شناخته شد. کیفرخواست وی با اتهام‌های نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی و فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی صادر و جهت رسیدگی به دادگاه‌های انقلاب اسلامی و مجتمع قضایی کارکنان دولت ارسال شد.

استرداد «منصوری» به کشور در دستور کار پلیس بین الملل ناجاست

سردار «هادی شیرزاد»  در تشریح جزئیات دستگیری «منصوری»، اظهار داشت: بر اساس اعلام قوه قضائیه مبنی بر تحت تعقیب بودن  نامبرده، پلیس بین الملل ناجا  بلافاصله برای فرد مذکور اعلان «قرمز»  صادر و  این اعلان بین المللی، در اختیار سایر کشور‌ها قرار گرفت. وی افزود: این فرد، طی چند روز گذشته در بخارست پایتخت رومانی شناسایی و  پیرو مکاتبات ما با پلیس محلی بخارست و اینترپل رومانی، پلیس این کشور بر اساس مستندات و مدارک ارسالی، این فرد را دستگیر کرد. رئیس پلیس بین الملل ناجا گفت: «منصوری»  در حال حاضر در کشور رومانی است و  به دلیل محدودیت‌های پروازی با توجه به شیوع کرونا، روند انتقال و استرداد نامبرده به کشور در دستور کار جدی پلیس است و طی روز‌های آینده انجام می‌شود. به گزارش ایرنا غلامحسین اسماعیلی روز گذشته  (شنبه) در جمع خبرنگاران و در حاشیه مراسم تودیع و معارفه رئیس سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی گفت: غلامرضا منصوری در رومانی توسط پلیس اینترپل دستگیر شده، اما به دلیل شیوع کرونا، چون هیچ پروازی انجام نشده فعلا به ایران آورده نشده است.
 
چه کسی در گوگل عکس چرچیل را پاک کرد؟

حذف و سپس اضافه شدن عکس نخست وزیر انگلیس در زمان جنگ جهانی در گوگل جنجالی بر پا کرده و اینک این سوال را مطرح نموده که چه کسی در گوگل چنین کاری را انجام داده است. دیروز در لندن میان دسته راستی‌ها و طرفداران جنبش BLM دعوایی رخ داد و امروز ساعت ۱۱:۳۰ عکس چرچیل حذف شد.

کثیف‌ترین ابزار آمریکا در مذاکره با عراق

روزنامه القدس العربی نوشت:جان پرکینز در کتاب اعترافات یک مزدور اقتصادی این شرکت‌ها را کثیف‌ترین ابزار آمریکا برای سیطره بر کشور‌ها و به تاراج بردن ثروت هایشان عنوان می‌کند. در پژوهش گروه مستقل مطالعات آینده عراق در سال ۲۰۱۷ آمده است آمریکا باید ضرورت‌های قانونی برای حضور بلند مدت خود در عراق را فراهم آورد. دشواری فراوانی در مذاکرات عراق-آمریکا وجود دارد که زمان آن با توجه ویژه‌ای از سوی آمریکا برای محقق ساختن هدفی راهبردی یعنی حضور دائمی نظامی آمریکا برای پوشش فعالیت‌های این کشور نه تنها در عراق بلکه در تمام منطقه انتخاب شده است. موضع آمریکا از موضع دولت عراق قوی‌تر است، زیرا آمریکایی‌ها چنانچه به خواسته خود نرسند از اقتصاد و گروه‌های تروریستی ونیز اهرم ایجاد شکاف در جغرافیای سیاسی عراق یعنی جامعه عراقی استفاده خواهند کرد.

حذف غیرقانونی قیمت‌ها از سایت‌های اینترنتی باعث مشکلات مردم شد

بهاره آروین، عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران با اشاره به تهدید غیرقانونی سایت‌های اینترنتی به منظور حذف قیمت‌های مسکن در تهران گفت: این امر در اوج فصل نقل و انتقالات مسکن و شرایط شیوع کرونا، مشکلات عدیده‌ای برای شهروندان ایجاد کرده است. عجیب است که مسئولان امر از یک طرف شعار در خانه بمانید سر می‌دهند و از طرف دیگر، با سیاست‌هایی نسنجیده، چون حذف قیمت مسکن از سایت‌های اینترنتی، شهروندان را مجبور می‌کنند در گرما و ترافیک و کرونا، سرتاسر شهر را زیر پا بگذارند و از این مغازه معاملات ملکی به آن یکی بروند.

بازی پشت پرده «سلبریتی‌ها» و «لابی‌من‌ها» در گود پارلمان

انتخابات و بازی احزاب تنها یک روی سکه معادلات پارلمانی است، اما روی دیگرش را «لابی‌من‌ها» و «سلبریتی‌های سیاسی» در درون گود پارلمان رقم می‌زنند. در مجلس یازدهم نیز چهره‌هایی که اسم‌شان به گوشمان آشناست کم نیست، افرادی که شاید بتوان از آن‌ها تعبیر به سلبریتی‌های سیاسی کرد، ولی لزوما «لابی‌من» پارلمان نیستند و شاید نتوانند به آن توانایی هم برسند. قالیباف و میرسلیم از جمله سلبریتی‌های سیاسی مجلس فعلی هستند که یکی توانست با کمک لابی من‌ها به کرسی ریاست برسد و دیگری تا اینجای کار در مسیری شبیه عارفِ اصلاح طلبان قرار گرفته است. برخی نمایندگان نیز با اینکه با بِرند وزیر بودن به پارلمان آمده اند، اما انتخابات هیات رئیسه نشان داد قدرت لابی خوبی ندارند مگر نیکزاد که به لطف آذری زبان بودن توانست بر کرسی نایب رئیسی تکیه بزند. زاکانی، آقاتهرانی، پزشکیان، نادران، قاضی زاده هاشمی و ... از جمله نمایندگانی هستند که می توان از آن‌ها به عنوان لابی من‌های مجلس جدید نام برد. / خبرآنلاین

هشتگ «حال ترامپ خوب نیست» در آمریکا ترند شد

بسیاری از کاربران فضای مجازی به رفتار‌های دیروز رئیس‌جمهور آمریکا در سخنرانی‌اش در دانشگاه نظامی این کشور در «وست پوینت» ایالت نیویورک واکنش نشان دادند. یکی از رفتار‌های وی که به گمانه‌زنی‌ها درباره سلامت «رو به زوال وی» دامن زده، استفاده از دو دست برای برداشتن لیوان آب حین سخنرانی بود. در پایان سخنرانی هم ترامپ پلکان را با دقت خیلی زیاد، بسیار بیش از حد نیاز، پایین آمد. این دو رفتار باعث شد کاربران هشتگ «حال ترامپ خوب نیست» را در فضای مجازی داغ کنند و او را برای هدایت آمریکا مناسب ندانند.

چه تعداد ایرانی صاحب سهام عدالت یک میلیون تومانی هستند؟

بعد از شروع فرایند آزادسازی سهام عدالت پس از سیزده سال حالا گروه‌های مختلفی از مردم دارای برگ‌های باارزش تقریبی ۵۰۰ هزار تومان و یک میلیون تومانی هستند. پیگیری‌ها از ستاد آزاد سازی سهام عدالت نشان می‌دهد، حدود ۶ میلیون نفر دارای سهام یک میلیون تومانی می‌باشند. از سوی دیگر، سهام ۵۳۲ هزار تومانی مربوط به ۲۲.۵ میلیون نفر، سهام ۴۹۲ هزار تومانی متعلق به حدود ۱۰ میلیون نفر و همچنین ۴۹۲ هزار تومانی مربوط حدود ۱۰ میلیون نفرند. /تسنیم

اسم این کارهایتان را گذاشته اید انقلابیگری؟

روزنامه جمهوری اسلامی در سرمقاله خود نوشت: یک نماینده مجلس آرزو می‌کند ترامپ باز هم رئیس‌جمهور آمریکا شود تا تحریم‌ها را علیه ایران ادامه ‏بدهد و بیشتر کند، چون تحریم‌ها باعث شکوفایی و خلاقیت در کشور می‌شوند. یک نماینده دیگر پیشنهاد می‌دهد یکی از خیابان‌های ‏تهران را به نام جورج فلوید، نام‌گذاری کنیم. عده‌ای هم قبل از اینکه به ‏سراغ کار‌های اصلی بروند طرح دوفوریتی برای تغییرنام فرودگاه مهرآباد را می‌دهند. کسی نیست که از این حضرات بپرسد این‌ها ‏که شما با رنگ و لعاب انقلابی‌گری پیشنهاد می‌دهید، چه دردی از مردم دوا می‌کنند؟ اگر فکر می‌کنید نام ‏این کار‌ها انقلابی عمل کردن است، مردم هشیارتر از آن هستند که بتوان آن‌ها را با این قبیل اقدامات شعاری از واقعیت‌های زندگی ‏غافل ساخت. اگر می‌خواهید انقلابی باشید، مثل سردار سلیمانی باشید که به جای حرف زدن و شعار دادن و سرگرم کردن مردم با ‏وعده‌ها، به میدان عمل رفت و نشان داد شاگردان انقلابی مکتب امام خمینی چگونه نقشه‌های دشمنان را نقش بر آب می‌کنند.
 
روایتی از مخالفت شدید رئیسی با حضور در انتخابات ۱۴۰۰

امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی نایب رییس مجلس شورای اسلامی در توئیتی از مخالفت رییس قوه قضاییه با کاندیداتوری‌اش در انتخابات ریاست جمهوری ١۴٠٠ خبر داد. قاضی زاده هاشمی شنبه شب در این توئیت افزود: «سخن برادرم آقای امیرآبادی بر لزوم حضور آیت الله رئیسی در انتخابات ۱۴۰۰جدید نیست. جمع بندی بسیاری از انقلابی‌ها همین بود که مطرح هم شد، اما ایشان به شدت مخالفت کردند و ضمن تاکید بر برنامه پنج ساله خود در قوه قضاییه، طرح بحث‌های اینچنینی را انحراف در مسیر تحولی قوه و گفتمان مبارزه با فساد دانستند.» به گزارش ایرنا، احمدامیرآبادی فراهانی، عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی پیشتر در یک برنامه تلویزیونی گفته بود: من فکر می‌کنم اگر آقای رئیسی برای انتخابات سال ۱۴۰۰ بیاید همه مشکلات حل می‌شود.
 
ادعای عطریانفر درباره نظر متفاوت هاشمی از خاتمی در مورد انتخابات ۸۸

عضو حزب کارگزاران سازندگی مدعی شد، هاشمی رفسنجانی معتقد بود که در انتخابات تقلب شده است در صورتی که نظر خاتمی خلاف این بود. عطریانفر عضو حزب کارگزاران سازندگی در این باره به تسنیم گفت: «بعد از دادگاه، آقای هاشمی‌رفسنجانی بنده را دعوت و تکریم کردند. ایشان به من گفتند تمامی حرف‌هایت در دادگاه را به‌ جز یک مورد قبول دارم. گفتم کدام مورد؟ گفتند بحث تقلب. اینکه گفتی تقلب نشده است را من قبول ندارم. گفتم بر چه اساسی شما این حرف را می‌زنید؟ گفتند: فلانی و فلانی به من گفتند که تقلب شده است. طبق حرف‌های ایشان، برخی مقامات این مطلب را به آقای هاشمی گفته بودند. به ایشان عرض کردم اصلا چنین چیزی امکان ندارد. من کارشناس مسائل انتخابات هستم و چنین چیزی که به شما گفته‌اند صحت ندارد... آقای خاتمی موضعشان مانند آقای هاشمی نبود و معتقد بودند که در انتخابات تقلب مؤثر نشده است. آقای هاشمی از ابتدا نسبت به احمدی‌نژاد موضع داشت و احساس می‌کردند احمدی‌نژاد دستاورد‌های نظام را از بین می‌برد. از طرف دیگر هم آقای احمدی‌نژاد در مخالفت با آقای هاشمی کم نمی‌گذاشت».
 
هشدار یک اصلاح‌طلب: کاندیدای اجاره‌ای گور اصلاح‌طلبان را می‌کَند

عضو شورای مرکزی حزب جمهوریت ایران اسلامی گفت: از طرفی اصلاح طلبان باید نسبت خود را با مردم روشن کنند. منظور از مردم همان اکثریتی هستند که طی حداقل در ۳۱ سال گذشته پشتیبیان و سبد رای جریان اصلاحات بوده اند. ابتدا این مردم باید قانع شوند که این جریان تریبون و نماینده واقعی مطالباتشان است. عبداللهی گفت: اکثریتی که در اسفند ۹۸ روی خوشی به صندوق رای نشان ندادند، کسانی هستند که همیشه رای آن‌ها به سبد اصلاحات ریخته می‌شد، لذا آن‌ها باید قانع شوند اگر در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ شرکت کنند، نتیجه‌ای در پی خواهد داشت و این اقناع مستلزم این است که متوجه شوند اصلاح طلبان توان جاری کردن مطالبات آن‌ها و ساختن کشور را دارند و این خود مقدماتی دارد که جریان مذکور باید به آن برسند و به مردم اعلام کنند. این فعال سیاسی با بیان اینکه علی لاریجانی چهره معتدلی است و تجربیات ارزشمندی دارد، تاکید کرد: با وجود این، به نظر می‌رسد لاریجانی در ۱۴۰۰ گزینه مناسبی برای جریان اصلاحات نیست. روحانی را اگر خوب یا بد معرفی کنیم کاندیدا و نماینده واقعی اصلاحات نبود و این اجاره کردن‌ها نه سودی به حال کشور دارد، نه اشخاص و نه اصلاح طلبان.وی در پایان گفت: علی لاریجانی و بحث کاندیدای اجاره‌ای موضوعی است که این روز‌ها دوستان اصولگرا تلاش دارند به ریش اصلاح طلبان ببندند. در این رابطه معتقدم تا زمانی که احزاب اصلاح‌طلب برای آینده خود و کشور در تنظیم و تعریف رابطه خود با نهاد قدرت و نسبتشان با مردم به نسخه‌ای واحد، عملیاتی و قابل اجرا نرسند، سخن گفتن از هر انتخاباتی بی فایده است؛ لذا اگر اصلاح طلبان در ۱۴۰۰ سراغ کاندیدای اجاره‌ای بروند، گور خود را برای همیشه در افکار عمومی کنده اند.
 
دلایل رد صلاحیت احمدی‌نژاد در شورای نگهبان نه کم شده و نه برطرف

حمیدرضا ترقی، چهره سیاسی اصولگرا: دلایلی که برای رد صلاحیت احمدی‌نژاد در شورای نگهبان در گذشته وجود داشته، آن دلایل نه کم شده و نه برطرف شده است. منظور از تخلفات احمدی‌نژاد، نمی‌دانم چیست. تاکنون در این باره چیزی نشنیده‌ام. البته در مورد همه روسای جمهور، اگر قوه قضائیه می‌خواهد به رسیدگی بپردازد ممکن است، دارای تخلفاتی باشند. نظارت بر حسن اجرای قوانین بر عهده قوه قضائیه است نه مجلس. تسویه حساب‌های سیاسی در پرونده طبری موجب اختلال در روند آن می‌شود. /برنا
 
زیباکلام: اصلاح‌طلبان همه‌جوره باخته‌اند

صادق زیباکلام گفت: اصلاح‌طلبان باخته‌اند و همه‌جوره هم باخته‌اند، زیرا نتوانستند به درستی عمل کنند و مردم را از خود ناامید کرده‌اند. با چنین شرایطی دیگر فرقی نمی‌کند که اسحاق جهانگیری، محسن هاشمی، محمدرضا عارف یا حتی شخص محمد خاتمی نامزد آن‌ها در ریاست‌جمهوری شود و در هر صورت مردم به اصلاح‌طلبان اقبالی نشان نمی‌دهند؛ یعنی فرض کنیم که خود آقای خاتمی نامزد شود و تأیید صلاحیت هم شود باز هم اصلاح‌طلبان پیروز انتخابات نخواهند شد.
 
معین: کاندید نمی‌شوم

مصطفی معین وزیر علوم در دولت سید محمد خاتمی و هاشمی رفسنجانی درباره‌ی احتمال کاندید شدن در انتخابات ۱۴۰۰ به انصاف نیوز می‌گوید: برای انتخابات ۱۴۰۰ برنامه‌ای ندارم و کاندید نخواهم شد. مصطفی معین پزشک و استاد دانشگاه در دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه تهران است، او در دوره‌ی نهم انتخابات ریاست جمهوری کاندیدای مجلس شد، او در دور اول با حدود ۴ میلیون رأی در آرای شمارش شده از میان هفت نامزد در رتبه پنجم قرار گرفت. او در دوره‌ای که وزیر علوم سید محمد خاتمی رئیس جمهور پیشین ایران بود، دو بار از مقام خود استعفا داد. جمعا در دولت سازندگی و اصلاحات به مدت ده سال وزیر علوم بود، در دوران وزارت او حوادثی مانند ۱۸ تیر و حمله به کوی دانشگاه پیش آمد. او در دهمین دوره‌ی انتخابات مجلس دز حوزه انتخابیه شیراز، ثبت نام کرد، اما شورای نگهبان صلاحیت او را برای حضور در انتخابات تأیید نکرد.
 
کنعانی‌مقدم: کاندیداتوری رؤسای قوای دیگر در انتخابات ریاست جمهوری باید ممنوع شود

دبیرکل حزب سبز گفت: من نگفتم حجت‌الاسلام خمینی کاندیدای نهایی اصلاح‎طلبان است، بلکه نظر من این است که اگر اصلاح‌طلبان قصد حضور در انتخابات دارند، نباید کاندیدای‌شان کمتر از آقای خاتمی باشد و آقای سید حسن خمینی را مثال زدم. حسین کنعانی‌مقدم دبیرکل حزب سبز و فعال سیاسی اصولگرا در گفتگو با ایلنا، در خصوص انتخابات آتی ریاست جمهوری و شاخصه‌هایی که داوطلبان باید واجد آن باشند، گفت: برای فردی که قصد کاندیداتوری در انتخابات و تصدی کرسی ریاست جمهوری را دارد، قانون اساسی شرایطی را معین کرده است.
 
همچنین امام خمینی (ره) در وصیتنامه‌شان معیار‌هایی را ذکر نموده‌اند، از سوی دیگر مقام معظم رهبری هم شاخصه‌هایی را در این رابطه بیان می‌کنند که رعایت این موارد بسیار ضروری است. وی ادامه داد: در این رابطه قاعده این است که ما با توجه به اینکه در گام دوم انقلاب هستیم و نیازمند این هستیم که یک جهشی را در زمینه‌های مختلف خصوصا مسائل اقتصادی دنبال کنیم، فرد منتخب باید کسی باشد که اکثریت زیادی از مردم او را قبول داشته باشند و رای قابل توجهی به او داده شود. همچنین تجربه کاری او در کرسی‌های مختلف ارزیابی شود و در این حوزه عملکرد قابل دفاعی داشته باشد و اینگونه نباشد که تنها برای کسب قدرت و حضور در عرصه سیاسی داوطلب شده باشد. کنعانی مقدم در ادامه اظهار داشت: نکته دیگر عقبه فکری و سیاسی فرد کاندیداست که باید مورد توجه قرار گیرد، دقت به این موارد کمک می‌کند که جریان‌های سیاسی با فضاسازی و ایجاد فضای هیجانی کسی را تحمیل نکنند.
 
واکنش دفتر محسن هاشمی به شایعه کاندیداتوری وی در انتخابات ۱۴۰۰

دفتر محسن هاشمی رییس شورای شهر تهران در واکنش به شایعات مربوط به حضور در انتخابات ریاست جمهوری: همان گونه که رییس شورای شهر تهران در مصاحبه‌های متعدد تصریح نموده اند، ایشان برنامه یا بنایی برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری ندارند. دفتر محسن هاشمی رییس شورای شهر تهران به شایعات مربوط به حضور در انتخابات ریاست جمهوری واکنش نشان داد. با توجه به گمانه زنی‌ها و شایعات مطرح در فضای مجازی و مطبوعات در رابطه با کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده، به اطلاع می‌رساند:همانگونه که رییس شورای شهر تهران در مصاحبه‌های متعدد تصریح نموده اند، ایشان برنامه یا بنایی برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری ندارند. طرح این گونه احتمالات اثر مثبتی بر شرایط امروز جامعه که سخت درگیر مشکلاتی نظیر بیماری کرونا، مسائل اقتصادی ـ اجتماعی و تحریم‌های ظالمانه است، ندارد. مناسب‌تر است که توجه و تمرکز مسئولان و رسانه‌ها به جای پرداختن به گمانه زنی‌ها وشایعات بی اساس به بهبود خدمت رسانی و انجام وظایف خویش معطوف شود.
 
توضیح روابط عمومی مجلس درباره اشتباه سهوی قالیباف

علیرضا شریفی مدیر کل روابط عمومی مجلس طی توییتی خطاب به فرصت طلبان نوشت: ‏دکتر ‎قالیباف در توضیح ماده ۱۹۴آیین نامه داخلی مجلس به جای ‎ماده سهواً می‌گویند ‎اصل، فوراً هم اصلاح می‌کنند. برخی فرصت طلبان راه افتاده‌اند که رئیس مجلس نمی‌داند قانون اساسی ۱۷۷اصل دارد! مجلس کار‌های مهمتری دارد، با توزیع پولی‌ویدئو تقطیع شده، صرفا خودتان را مشغول و تخریب می‌کنید!
 
تعطیلات تابستانی مجلس کاهش پیدا کرد

عضو هیات‌رئیسه مجلس گفت: با تصمیم هیات رئیسه تعطیلات تابستانی مجلس به نصف کاهش پیدا کرد تا زمانی که تکلیف طرح اصلاح آیین نامه داخلی مجلس در این باره مشخص شود. حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی نماینده مردم محلات در مجلس با اشاره به نشست امروز مجلس هیأت رئیسه مجلس گفت: در جلسه امروز موضوع ساماندهی تعطیلات تابستانی مجلس مورد بحث و بررسی قرار گرفت و بنا شد تا زمانی که طرح اصلاح آیین نامه داخلی مجلس در این باره مشخص شود تعطیلات تابستانی مجلس به نصف کاهش یابد. وی ادامه داد: تعطیلات تابستانی مجلس در دو مرحله و هر مرحله پانزده روز است که طبق تصمیم امروز هیأت رئیسه در هر مرحله یک هفته خواهد بود. عضو هیات رئیسه مجلس اظهار داشت: همچنین در مورد رسیدگی به طرح‌ها و لوایح تصمیم بر این شد تا برای رعایت عدالت هر طرح یا لایحه‌ای که زودتر اعلام وصول شده در اولویت رسیدگی قرار داشته باشد. سلیمی خاطرنشان کرد: در ارتباط به رسیدگی به اعتراضات نمایندگان در مورد امتیازبندی‌هایشان برای عضویت در کمیسیون‌های تخصصی مجلس نمایندگان تا ساعت ۱۲ ظهر فردا دوشنبه ۲۶ خرداد ماه فرصت دارند اعتراض خود را مطرح کنند و پس از آن اعضای هیأت رئیسه با روسای شعب در ساعت ۱۷ فردا برای رسیدگی به این اعتراضات تشکیل جلسه خواهند داد.
 
جزئیات دستگیری «قاضی منصوری»

رییس پلیس بین‌الملل ناجا ضمن تشریح جرییات شناسایی و دستگیری «غلامرضا منصوری» یکی از متهمان پرونده اکبر طبری گفت: روند استرداد و انتقال متهم به کشور در دستور کار جدی پلیس است و طی روز‌های آتی انجام می‌شود. سردار «هادی شیرزاد» در تشریح جزئیات دستگیری «منصوری»، اظهار داشت: بر اساس اعلام قوه قضائیه مبنی بر تحت تعقیب بودن نامبرده، پلیس بین الملل ناجا بلافاصله، برای فرد مذکور اعلان «قرمز» صادر و این اعلان بین المللی، در اختیار سایر کشور‌ها قرار گرفت. وی افزود: این فرد، طی چند روز گذشته در بخارست پایتخت رومانی شناسایی و پیرو مکاتبات ما با پلیس محلی بخارست و اینترپل رومانی، پلیس این کشور بر اساس مستندات و مدارک ارسالی، این فرد را دستگیر کرد. رئیس پلیس بین الملل ناجا گفت: «منصوری» در حال حاضر در کشور رومانی است و به دلیل محدودیت‌های پروازی با توجه به شیوع کرونا، روند انتقال و استرداد نامبرده به کشور در دستور کار جدی پلیس است و طی روز‌های آینده انجام می‌شود.
 
طعنه سخنگوی وزارت خارجه به ترامپ

سخنگوی وزارت خارجه گفت: چگونه رژیم آمریکا که به نقض حقوق و هنجار‌های بین المللی معتاد است، می‌تواند از مردم آمریکا انتظار باور به شعار "حقوق و نظم" داشته باشند؟! به گزارش ایسنا، سید عباس موسوی در توییتی با طعنه به ترامپ نوشت: چگونه رژیم آمریکا که به نقض حقوق و هنجار‌های بین المللی معتاد است، می‌تواند از مردم آمریکا انتظار باور به شعار "حقوق و نظم" داشته باشند؟!
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار