کد خبر: ۸۶۴۵۹۸
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۸ 20 June 2020
 
شرکت های دانش بنیان برای تولید ۴۰۱۰ قلم کالای وارداتی همت کنند

تابناک/ معاون هماهنگی اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزارت کشور گفت: در بخش مواد اولیه، ۴۰۱۰ قلم کالای وارداتی مشابه خارجی ندارد که از شرکت های دانش بنیان برای تولید این اقلام دعوت و حمایت می کنیم.

بابک دین‌پرست در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: یکی از برنامه‌های مهم وزارت کشور طبق مصوبات قانونی اجرای سیاست‌های عمومی در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی و امنیتی کشور است و مشخصاً حوزه اقتصادی اولویت دارد.

وی گفت: امسال هم مانند سال قبل اولویت‌های ۳۰ گانه را در مورد تحقق شعار سال که از سوی مقام معظم رهبری به عنوان جهش تولید نامگذاری شده از سوی وزیر صمت در اردیبهشت ماه به همه استانداران ابلاغ کردیم و در کمیسیون تخصصی استانداری‌ها هم تبیین و شاخص‌های مربوطه ابلاغ شده و در این راستا به استان‌های مختلف سفر می‌کنیم تا راهکارهای تحقق شعار سال را شناسایی و عملیاتی کنیم.

دین‌پرست اضافه کرد: در خصوص مشکلات بانکی نیز موضوع مهمی را در دستور کار وزارت کشور قرار داده‌ایم که اولین موضوع آزادسازی واحدهای تملک شده توسط شبکه بانکی به عنوان یکی از دستورات جدی است که به استانداران و فرمانداران ابلاغ شده است.

وی یادآور شد: واحدهایی که توسط شبکه‌های بانکی تملک شده با همکاری بانک مرکزی با دستور رئیس جمهور در حال پیگیری است تا به چرخه تولید بازگردند که در این راه همراهی جناب آقای رئیسی رئیس قوه قضائیه و رئیس کل بانک مرکزی بسیار تعیین کننده است.

دین‌پرست اضافه کرد: واحدهای تملک شده در یک پروسه زمانی با هماهنگی استانداری باید به چرخه تولید بازگردند در غیر این صورت طبق دستور رئیس قوه قضائیه لیست بانک‌های مربوطه به وزارت کشور برای رسیدگی اعلام خواهد شد.

وی گفت: با توجه به لیست واحدهای تملک شده توسط بانک‌ها بالاخره باید به بانک‌ها نیز کمک کرد از پول سپرده گذاران حمایت کنند تا این واحدها به چرخه تولید بازگردند که این کار به نفع بانک‌ها نیز خواهد شد تا بتوانند مطالبات خود را دریافت کنند.

کالاهای وارداتی در داخل تولید شوند

وی در ادامه به اهمیت ساخت تولید در داخل اشاره کرد و افزود: کالاها و قطعاتی که در کشور ساخته نمی‌شود می‌توانیم با کمک شرکت‌های دانش بنیان آنها را تولید کنیم که در این راستا در بخش مواد اولیه ۴۶۱۲ قلم کالا شناسایی شده که ۴۰۱۰ قلم مشابه داخلی ندارد و ۶۰۲ قلم مشابه ایرانی دارد که در صددیم این موارد را در یک نمایشگاه عرضه کنیم تا جوانان عضو شرکت‌های دانش بنیان توانمندی خود را بررسی و با نیازها آشنا شوند و در هر بخش که می‌توانند برای تولید اعلام آمادگی کنند.

معاون امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزارت کشور یادآور شد: این اقلام از ۴۰ کشور جهان وارد می‌شود و ما به استان‌ها ابلاغ کرده‌ایم تا ظرفیت‌های خود را اعلام و با کمک نخبگان پارک‌های علم و فناوری برای تولید آن اقدام کنند.

وی اضافه کرد: در استان قزوین ۱۴۶ قلم کالا وارد می‌شود و آمادگی داریم از شرکت‌های دانش بنیان که قادر به تولید این اقلام وارداتی هستند حمایت کنیم.

دین‌پرست تصریح کرد: هیئت دولت در دیدار با رهبری موظف شد طرح‌های اولویت دار برای رفع مشکلات تولیدکنندگان را ارائه کند که در این طرح‌ها توجه به عدالت اجتماعی، ریشه کنی فقر، محور کار است که در استان قزوین سه طرح معرفی شده که ساماندهی منطقه اوان، توسعه مجتمع‌های گلخانه‌ای، توسعه قوای محرکه در یک واحد قطعه سازی از آن جمله است.

معاون اقتصادی وزیر کشور گفت: ۴۱۰۰ پروژه مهم در قالب طرح‌های عمرانی دولتی و بخش خصوصی داریم که ۲۴۶۳ طرح عمرانی و ۱۶۳۶ طرح سرمایه گذاری است که در صورت تأمین منابع امسال می‌تواند تکمیل شود.

وی اضافه کرد: اجرای این طرح‌ها بیش از ۲۶۰ هزار میلیارد تومان لازم دارد که در این راستا در استان قزوین هم ۴۵ پروژه عمرانی وجود دارد که تکمیل آن ۲ هزار میلیارد تومان نیاز دارد که ۱۸ طرح سرمایه گذاری به بخش خصوصی اعلام شده است.

دین‌پرست اظهار داشت: در سراسر کشور بیش از ۶ هزار پروژه ملی و ۸۱ هزار پروژه استانی قابل واگذاری داریم که مجموعاً ۸۷ هزار طرح است که تکمیل آنها بالغ بر ۸۰۰ هزار میلیارد تومان لازم دارد.

وی بیان کرد: امسال ۱۷۳۳ پروژه تعیین شده که می‌تواند واگذار شود که برای طرح‌های ملی به یک هزار میلیارد تومان و ۱۴۳۳ طرح خصوصی ۱۱ هزار میلیارد تومان لازم است که در استان قزوین ۲۰ پروژه در این زمینه دارید که ۳۴۰ میلیارد تومان نیاز دارد.

معاون اقتصادی وزیر کشور گفت: ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی تاکنون ۴۸۱ جلسه تشکیل داده که ۷۹ درصد آنها با حضور استانداران بوده و عملکرد کارگروه رفع موانع تولید در سال گذشته ۲۷۱۹ جلسه با ۳۹ هزار و ۷۴۴ مصوبه بود که ۵۴ درصد آن اجرایی شده و ۴۳ درصد در حال اجراست که در این زمینه استان قزوین با ۶۴ جلسه توانست ۷۶۸ مصوبه توانستید ۴۰ درصد را اجرایی کنید.

پرونده‌های ۲۵۱ و ۲۵۲ مکرر تعیین تکلیف شود

دین‌پرست اظهار داشت: سازمان امور اقتصادی و دارایی و امور مالیاتی باید پرونده‌های ۲۵۱ و ۲۵۲ مکرر را تعیین تکلیف کندو همانگونه که با جدیت و سرعت حق دولت را از بخش خصوصی و مردم می‌گیریم باید حق الناس را بازگردانیم تا هیچ فردی فکر نکند در جمهوری اسلامی پولش را دولت گرفته و پس نمی‌دهد.

وی اضافه کرد: در استان‌ها تا ۵۰۰ میلیون تومان می‌توانید پرونده‌های دادگاه تجدید نظر را حل و فصل کرده و تصمیم گیری کنید.

معاون اقتصادی وزارت کشور تصریح کرد: در خصوص ماده ۶۱ برای واحدهای تملک شده توسط بانک هم باید اقدام شود زیرا امروز که برای وارد کردن تجهیزات تولید با چالش جدی مواجهیم قابل قبول نیست که یک واحد صنعتی به دلیل بدهی بانکی به تملک بانک درآید و تعطیل و از چرخه تولید خارج شود.

وی اضافه کرد: همه واحدهای تملک شده توسط بانک‌ها باید به چرخه تولید بازگردد و اگر قادر نبودند حتماً تعیین تکلیف خواهد شد.

دین‌پرست اظهار داشت: در استان قزوین ۳۶ واحد صنعتی تملک شده که لازم است در مدت یک ماه تعیین تکلیف شده، راه اندازی، واگذار یا فروخته شود لذا از استاندار قزوین هم خواسته‌ایم اسامی کارخانه‌های بزرگ که به دلیل احکام قضائی دچار مشکل شده و تعطیل شده‌اند را اعلام کنند تا مورد بررسی قرار گیرند.

۶۲ واحد مشکل دار در استان قزوین تعیین تکلیف شوند

معاون اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزارت کشور یادآور شد: در سراسر کشورهای واحدهای متعددی دچار بحران و چالش جدی هستند که فعلاً آمار آنها اعلام نمی‌شود اما در استان قزوین ۵۵ واحد مشکل دار با ۵۱۳۱ نفر اشتغالزایی و ۷ واحد بحرانی با ۹۷۵ نفر شناسایی شده که در مجموع ۶۲ واحد دچار بحران با اشتغال شش هزار نفر است.

وی اظهار داشت: در اولویت‌های اقتصادی ابلاغ شده به استانداران سراسر کشور تکلیف ۷ گانه فرمانداران مشخص شده که شناسایی واحدهای تولیدی فعال، حفظ اشتغال، احصای واحدهایی که با کمتر از ظرفیت کار می‌کنند، شناسایی واحدهای راکد، واحدهای تملک شده توسط بانک‌ها، واحدهای بحرانی و مشکل دار از آن جمله است.

فرمانداران موفق و ناموفق معرفی می‌شوند

دین‌پرست اضافه کرد: در سال گذشته فرمانداران موفق در عرصه تولید معرفی شدند که در استان قزوین هم آقای احمدپور فرماندار آبیک انتخاب شدند و امسال هم فرماندار موفق و برتر و همچنین فرماندار ضعیف و ناموفق معرفی خواهد شد.

وی گفت: نرخ بیکاری در استان قزوین در دو سال قبل ۱۱.۸ درصد بود که این رقم در سال قبل به ۹.۹ درصد کاهش یافت و از رتبه ۱۷ به نهم رسیده‌اید که وضعیت قابل قبولی است.

معاون اقتصادی وزارت کشور بیان کرد: در اشتغال روستایی با ۲۴۵ میلیون دلار که به استان‌های کشور اختصاص یافته و ۱۹ هزار و ۵۰۰ میلیون تومان در این بخش هزینه خواهد شد که سهمیه استان قزوین ۲۸۶ میلیارد تومان است.

دین‌پرست در مورد تصرفات غیر قانونی هم گفت: سال قبل شناسایی تمام تصرفات غیرقانونی در سواحل شمالی کشور را آغاز کردیم که در استان‌های گیلان، گلستان و مازندران گزارشی به رئیس جمهور ارائه دادیم که در آن مشخص شده در استان‌های شمالی حدود ۲۰ درصد از ۸۹۰ کیلومتر ساحلی تصرف شده است.

وی اضافه کرد: در خصوص سواحل جنوبی نیز گزارشی را خدمت رئیس جمهور ارائه کردیم و تمام تصرفات غیرقانونی در استان‌های سیستان و بلوچستان، بوشهر، خوزستان و هرمزگان با دستور رئیس جمهور بسرعت برای آزادسازی اقدام شد و برای سواحل شمالی نیز به دستگاه‌های اجرایی شش ماه فرصت داده‌ایم که تصرفات غیرقانونی را آزاد کنند که برخی از دستگاه‌ها این کار را انجام دادند مابقی نیز در حال پیگیری است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار