کد خبر: ۸۶۵۴۶۴
تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۶ 21 June 2020
مظنه یک ازدواج ساده با رسم و رسومات/ با وام می‌توان ازدواج کرد؟هرچند رسم و رسوم مربوط به ازدواج تنوع زیادی در کشور دارد اما در مجموع اشتراک بیشتر اصفهانی در قانونی نانوشته‌ای تقریبا شبیه به هم است، در این گزارش هزینه های یک ازدواجِ ساده متعارف در اصفهان برآورد و راهی برای کم کردن هزینه‌ها پیشنهاد شده است.

 مروری بر اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته حکایت از وجود رویکردهای تورم‌زا در تمامی این سال‌ها دارد به طوری که تغییر در دولت‌ها و حتی انقلاب اسلامی هم نتوانست روند کاهشی ارزش پول ملی که از مدت‌ها قبل آغاز شده بود را متوقف کند.

تروم نهفته در دل سیاست‌های پولی و بانکی کشور با معیشت مردم عجین و در باورها آن‌ها تثبیت شده و اصل افزایش قیمت در بازار به امری طبیعی مبدل گشته و تنها تفاوت در برهه‌های مختلف، میزان این افزایش قیمت‌ها بوده، هرچند درآمدها هم به میزان تورم رشد کرده اما در ۱۰ سال اخیر این افزایش با هزینه‌های خانوارها هم‌خوانی نداشته و با کاهش قدرت خرید همراه شده است.

براساس بررسی های مرکز پژوهش های مجلس، درآمد سرانه کشور از سال ۱۳۹۰ تا سال ۱۳۹۸، کاهشی ۳۴ درصدی داشته است. در واقع، علی‌رغم افزایش درآمد اسمی خانوارها قدرت خرید هر فرد ایرانی نسبت به سال ۱۳۹۰ حدود یک سوم کاهش یافته است. 

 

ثبات در تورم؛ متغیر در جمعیت

از سوی دیگر سیاست‌های مربوط به جمعیت در این سال‌ها دستخوش تغییر شده و پس از یک رشد موالید در دهه ۶۰ و توقف آن در ابتدای دهه ۷۰، زنگ خطر کاهش جمعیت در ابتدای دهه ۹۰ به صدا درآمد اما هنوز هم شیب نمودارهای در بحث ازدواج و فرزندآوری نزولی است.

یکی از دلایل اصلی که گفته می‌شود در این سال‌ها مانع از تغییر نگرش خانواده به فرزندآوری بیشتر و برای جوانان، ازدواج سریع‌تر بوده همان مساله کاهش قدرت خرید است که خانواده‌ها را نسبت به آینده دچار نگرانی می‌کند، با وجود این و علی رغم تاکیدات رهبر انقلاب هنوز هم مشوق‌های لازم برای ازدواج در نظر گرفته نشده و تنها اتفاق محسوس افزایش وام ازدواج به نظر می‌رسد.

البته که تغییر در سبک زندگی تأثیر به سزایی در تشدید موانع ازدواج داشته از جمله افزایش سخت گیری‌ها در انتخاب همسر، بالارفتن انتظارات طرفین و ... که باعث شده دختر و پسران جوان امروزی با امکاناتی بخواهند زندگی شان را آغاز کنند که پدران و مادرانشان بعد از سال‌ها زندگی به دست آورده‌اند.

با این مقدمه، در این گزارش بررسی خواهیم کرد که برای فرستادن یک دختر و پسر اصفهانی به خانه بخت چه مقدار بودجه لازم است و وام ازدواج ۵۰ میلیون تومانی چه اندازه از صفر تا صد هزینه‌های عقد و عروسی را تأمین می‌کند.

 

مظنه ازدواج ساده با رسم و رسومات اصفهانی ها

هرچند رسم و رسوم مربوط به ازدواج تنوع زیادی در کشور دارد و حتی می‌توان گفت در کلانشهر اصفهان نیز یک نوع رفتار دقیق و جامع در خصوص ازدواج وجود ندارد اما در مجموع اشتراک بیشتر اصفهانی در قانونی نانوشته‌ای به این ترتیب است که خرید قبل از عقد، بخشی از مراسم عقد، خرید تعدادی از لوازم برقی، هزینه عروسی و تهیه منزل برای عروس و داماد به عهده خانواده پسر و بخشی از هزینه‌های مراسم عقد و خرید جهیزیه بر عهده خانواده دختر است.

 عمده بودجه خانواده‌ها در موارد مذکور صرف می‌شود که در هر بخشی طیف گسترده ای برای انتخاب پیش روی خانواده‌ها قرار دارد، در این گزارش سعی خواهد شد با بررسی هزینه‌های کف بازار یک برآورد منطقی از جمع تمام هزینه‌های «ازدواج ساده» ارائه کرد.

خرید انگشتر مهربرون| خانواده داماد: ۳ میلیون

به طور معمول، خواستگاری را شروع فرآیند ازدواج می‌نامند که هزینه خاصی به جز گل و شیرینی برای خانواده داماد و یک پذیرایی ساده برای خانواده عروس به دنبال ندارد، در صورت نظر مثبت دو طرف، مراسمی با عنوان «مهربرون» برگزار شده که پس از آن انگشتری از طرف خانواده داماد به عروس هدیه می شود، با در نظر گرفتن هر گرم طلا ۷۵۰ هزار تومان حداقل هزینه برای خرید یک انگشتر ۳ میلیون تومان خواهد بود.

مراسم عقد| خانواده داماد: ۳۰ میلیون؛ خانواده عروس ۵ میلیون

بعد از اینکه دختر و پسر نامزد شدند، قول و قرار مراسم عقد گذاشته می‌شود اما قبل از تاریخ مقرر، «خرید عقد» انجام می‌شود، این خرید شامل کیف، کفش، لوازم آرایشی بهداشتی و پوشاک می‌شود که می‌توان مجموع آن را در کمترین برآورد ۵ میلیون تومان در نظر گرفت؛ به این اقلام خرید سرویس طلا توسط خانواده داماد هم اضافه می‌شود که از ۲۰ میلیون تومان آغاز می‌شود، البته خانواده عروس هم برای داماد اقلامی را خرید می‌کنند که می‌توان آن را ۲ میلیون تومان در نظر گرفت.

خرید حلقه و ساعت نیز معمولا پیش از عقد صورت می گیرد که خانواده داماد برای عروس و خانواده عروس برای داماد خریداری می‌کنند؛ هزینه یک حلقه و ساعت ساده کمتر از ۳ میلیون تومان نخواهد بود.

پس از خرید و طی مراحل آزمایش، نوبت به برگزاری مراسم عقد می‌رسد، در حال حاضر عقدها عموماً به صورت محضری برگزار شده و از قوام درجه یک برای حضور دعوت می‌شود، مجموع هزینه‌های برگزاری، پذیرایی کیک و بستنی برای ۵۰ نفر و ثبت عقد حدود یک میلیون تومان است.

فاصله متوسط میان مراسم عقد و عروسی حدود یک سال است، در این مدت بنا به مناسبت‌های مختلف هدایای بین دو خانواده رد و بدل می‌شود که با توجه به میزان تمکن هر خانواده متفاوت خواهد بود.

 

مراسم عروسی|خانواده داماد: ۱۵ میلیون 

با توجه به برگزاری مراسم عقد به ضرورت محضری، معمولاً مراسم عروسی به صورت تالاری و با حضور اقوام و آشنایان برگزار می‌شد، میزان دعوتی‌ها بسته جمعیت و رسم هر خانواده متفاوت است که می‌توان میانگین ۳۰۰ نفری را برای آن در نظر گرفت که نیمی از دعوتی‌ها مربوط به خانوده دختر و نیم دیگر از خانواده پسر هستند.

هزینه‌های مربوط به عروسی شامل کارت دعوت، تالار، لباس عروس، سفره عقد، آرایشگاه عروس و داماد، عکاسی و فیلمبرداری، گل آرایی ماشین عروس و دسته گل عروس است، حضور گروه موسیقی به ذائقه خانواده‌ها و بودجه‌شان بستگی دارد.

اگر هزینه تالار، پذیرایی، شام (کباب و جوجه) به اضافه میوه و شیرینی را به طور میانگین به ازای هر نفر ۵۰ هزار تومان و ورودی تالار را ۵ میلیون تومان در نظر بگیریم مجموعاً ۲۰ میلیون باید برای تالار پرداخت شود، این که خانواده داماد چه تالاری را برای برگزاری مراسم انتخاب کنند و نوع پذیرایی‌شان چه باشد از انتخاب‌هایی است که می‌تواند صرفه جویی قابل توجهی را در پی داشته باشد.

 

بررسی مزون‌های لباس عروس در شهر اصفهان نشان می‌دهد کرایه لباس عروس از یک میلیون تومان آغاز می‌شود، همچنین آرایش عروس در آرایشگاه‌های معمولی شهر کمتر از یک میلیون تومان تمام نمی‌شود.

آتلیه عروس و داماد که پیش‌تر یکی از گزینه‌های لاکچری محسوب می‌شد امروزه یک هزینه ضروری است که باید انجام شود و هزینه‌های قابل توجه آن از ۵ میلیون تومان آغاز می‌شود.

هزینه کارت دعوت کمتر از ۲۰۰ هزار تومان خواهد بود اما و دسته گل عروس هم همین حدود قیمت را نیاز دارد، گل آرایی ماشین عروس نیز بسته به طرح انتخاب شد و نوع گل از ۳۰۰ هزار تومان اغاز می‌شود، سفره عقد را می‌توان با ۵۰۰ هزار تومان کرایه کرد اما با کمی سلیقه خانواده‌ها خودشان می‌توانند با هزینه کمتر آن را طراحی کنند.

 

در خصوص مراسم عروسی هدایایی که از سوی مهمانان به عروس و داماد اهدا می‌شود معمولاً وجه نقد است که از سوی داماد برای هزینه‌های مراسم صرف می‌شود، این هدایا بیشتر هزینه‌ها را تا چند سال گذشته پوشش می‌داد اما در حال حاضر حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد هزینه‌ها را کفاف می‌دهد.

اجاره آپارتمان|خانواده داماد: ۵۰ میلیون

آخرین هزینه خانواده داماد به تهیه سرپناهی برای زوج جوان ختم می‌شود، تا پیش از سال ۹۸ به ۲۰ میلیون تومان رهن و اجاره جزئی امکان تهیه منزلی نقلی برای عروس و داماد امکان‌پذیر بود اما رشد قیمت‌ها به ویژه در دو ماه گذشته شرایط را برای مستاجران دشوار کرده است.

بررسی آگهی‌های املاک در اصفهان نشان می‌دهد برای تهیه یک واحد ۶۰ متری در نقاط حاشیه‌ای به ۵۰ میلیون تومان رهن کامل و یا ۳۰ میلیون رهن و ۶۰۰ هزار تومان برای اجاره نیاز است. 

جهیزیه| خانواده عروس: ۶۰ میلیون

خانواده عروس مهم‌ترین تدارکاتی که باید فراهم کنند، جهیزیه است که خودش به تنهایی به اندازه تمام هزینه‌های خانواده داماد خرج دارد، اصرار خانواده‌ها بر کامل بودن جهیزیه در سال‌های اخیر، تهیه یک جهیزیه کامل را برای خانواده‌های دختردار به یک دغدغه مهم حتی از سال‌های کودکی دختر تبدیل شده است.

علی‌رغم رشد قابل توجه قیمت لوازم‌خانگی هنوز هم می‌توان با در نظر گرفتن ضروریات زندگی آن و بسنده کردن به مدل‌های کمی قدیمی‌تر که کارایی لازم را دارند، با مبلغی حدود ۶۰ میلیون تومان یک جهیزیه ساده و ضروری برای عروس و داماد فراهم کرد.

به اقلام اشاره شده در تصویر، سرویس خواب، مبل، ظروف، لوازم آشپزخانه و ... را باید اضافه کرد.

 

با وام می توان ازدواج کرد؟

مجموع هزینه‌های گفته شده برای خانواده داماد ۱۰۰ میلیون تومان و برای خانواده عروس ۶۵ میلیون تومان برآورد می‌شود، به عبارت دیگر وام ۵۰ میلیونی می‌تواند نیمی از کل هزینه‌های خانواده پسر را پوشش دهد، این میزان برای خانواده دختر ۸۰ درصد خواهد بود. 

فاصله موجود میان وام و هزینه‌ها برای بسیاری از خانواده‌ها ناامیدکننده است اما برای خانواده‌های که نمی‌توانند یا نمی‌خواهند چنین مبلغی را هزینه کنند راه دیگری هم وجود دارد.

در سال‌های اخیر موسساتی با هدف تسهیل ازدواج جوانان ایجاد شدند که با صرفه‌جویی در هزینه‌ها راه را برای به هم رسیدن جوانان هموار می‌کنند، کانون پیوند مهر نخستین موسسه‌ای است که از فعالیتش ۱۳ سالی می‌گذرد، امیرحسین بانکی پور فرد که از گذشته در حوزه ازدواج جوانان فعال بوده و کتاب‌های متعددی در این رابطه به رشته تحریر درآورده از جمله افراد مؤثر در شکل‌گیری این کنون بوده است. 

 

می‌شود با مدیریت در هزینه‌ها با حداقل هزینه کیفیت مطلوب را به دست آورد

محمدحسین حسینی مدیر کانون پیوند مهر در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان به بیان جزییات عملکرد کانون پیوند مهر در بحث خدمات و تسهیلات ازدواج پرداخته و اظهار کرد: از سال ۱۳۸۶ فعالیت خود را در طرح تسهیلات یا همان ازدواج آسان آغاز کرده‌ایم، اعضا هیأت مدیره از شخصیت‌های دانشگاهی و آگاه به مشکلات و معضلات جامعه و به‌خصوص جوانان و همچنین مسائل و مشکلات گوناگون قبل، حین و پس از ازدواج هستند. 

حسینی با اشاره به هدف این مجموعه برای تسهیل سازی مشکلات ازدواج ازجمله مراسم برگزاری آن ادامه داد: در این مرکز تلاش بر این است که با طرز فکر برگزاری مراسمات پرخرج مقابله شود و اثبات کرده‌ایم که می‌شود با مدیریت در هزینه‌ها با حداقل هزینه کیفیت مطلوب را به دست آورد.

وی در ادامه صحبت‌های خود ابراز داشت: کانون پیوند مهر از زوج‌هایی که به این مرکز برای برگزاری مراسمات خود مراجعه می‌کنند سه مرحله نظرسنجی صورت می‌گیرد، نخستین نظرسنجی در حین ثبت‌نام و دومین نظرسنجی در موقع رزرو و تعامل با همیاران کانون در بخش‌های متعدد و آخرین نظرسنجی پس از اتمام مراسم انجام خواهد شد که در سال گذشته بیش از ۹۰ درصد مخاطبان ما از ارائه این تسهیلات راضی بوده‌اند.

حسینی با تأکید بر کیفیت و استفاده از بهترین خدمات در این کانون در بخش‌های مختلف و متذکر شد: این رضایتمندی زوجین نشان‌دهنده آن است که می‌شود با حداقل هزینه خدمات برگزاری یک مراسم عقد یا عروسی را باکیفیت مطلوب ارائه داد البته باید متذکر شد که در ارائه خدمات سعی شده تا از بهترین امکانات موجود در بخش‌های مختلف استفاده کنیم و بتوانیم با مدیریت درست در میزان معرفی مشتریان به تالارها، مزون‌های لباس عروس، آرایشگاه و آتلیه عروس و داماد و... همچنین در بحث معنوی این کار هزینه‌ها را تا حد ممکن کاهش دهیم.

مدیر کانون پیوند مهر بابیان آن‌که این کانون یک مجتمع تخصصی خدمات ازدواج، خانواده و جوانان است، گفت: در این مجتمع تلاش شده تا مشکلات جوانان، قبل، حین و پس از ازدواج مرتفع شود، از همین رو ارائه تسهیلات عقد و عروسی یکی از خدمات این مجموعه بوده که در کنار آن مرکز مشاوره با حضور اساتید برتر دانشگاهی برای ارائه مشاوره به زوجین و جوانان در زمینه‌های مختلف با هزینه معقول و مناسبت فعال است، همچنین بخش فروش محصولات پرمخاطب و تخصصی ازدواج و خانواده به‌صورت دسته‌بندی‌شده از دوران نوجوانی و جوانی تا بحث انتخاب همسر و پس از آن قابل‌ارائه برای علاقه‌مندان است.

 وی در ادامه خاطرنشان کرد: واحد دیگر این مرکز، واحد همسریابی است که به‌صورت منظم از حدود ۱۰ سال پیش فعالیت خود را آغاز کرده و افراد به این مرکز مراجعه و فرم‌های اطلاعات و ویژگی‌های خود و همسر موردنظرشان را تکمیل می‌کنند و در طراحی سؤالات سعی شده مشکلات و مسائلی که معمولاً زوجین پس از ازدواج با آن‌ها مواجه هستند در نظر گرفته شود.

حسینی اضافه کرد: پس از مصاحبه و راستی آزمایی نسبت به فرمی که پر کردند، انتظارات آقایان و بانوان در فرم مشخصی ثبت‌شده و افرادی که بیشترین تطابق را دارند به یکدیگر معرفی خواهند شد تا این لحظه 500 ازدواج موفق به این شکل انجام‌گرفته که از این تعداد تنها یک مورد به مشکل برخورد که پس ارائه جلسات مشاوره مشکلات پیش‌آمده این زوج حل شد.

وی با اشاره به چگونگی فرایند و نحوه تعامل این مرکز با مراجعین یادآور شد: هنگامی‌که زوجین برای آشنایی و دریافت خدمات به این کانون مراجعه می‌کنند، واحد پذیرش به‌صورت کامل و با ارائه مستندات، خدمات و تسهیلات این کانون را معرفی می‌کند و در صورت پذیرش افراد برای برگزاری مراسمات عقد یا عروسی با مدیریت کانون پیوند مهر، لیست کلیه همیارانی که با ما همکاری می‌کنند، در اختیار زوجین قرارگرفته و نمونه کارهای قابل پخش همچون دسته‌گل عروس، ماشین عروس و تصویر لباس‌های عروس در مزون لباس و کارت دعوت و... را مشاهده خواهند کرد، عقد قرار داد پس از مراجعه زوجین به همیاران طرف قرار داد کانون پیوند مهر و اطمینان از نحوه کار صورت خواهد گرفت.

مدیر کانون پیوند مهر با اشاره تعامل و فرایند همکاری این مرکز با همیاران تسهیلات و خدمات ازدواج اذعان داشت: با توجه به شناخته بودن هدف و فعالیت کانون در سطح شهر اصفهان بسیاری از افراد برای همکاری با این مرکز و ارائه خدمات به عروس و دامادها مراجعه می‌کنند اما برای گزینش همیاران در بخش‌های مختلف قانون‌های خاصی وجود دارد، از یک‌سو تنوع و سلیقه‌ای مختلف برای ارائه خدمات ازجمله آرایشگاه، لباس، آتلیه و... در نظر گرفته‌شده و همچنین پیرامون جزییات متعدد همچون نحو کار و تعامل این همیاران با زوجین نظرسنجی صورت می‌گیرد و مراکزی که نظرسنجی آن‌ها به حد مطلوب نرسد از لیست همکاری با ما حذف خواهند شد و متقاضیان جدید با مراجعه کارشناسان ما و تأیید جنبه‌ای مختلف همچون کیفیت کار، سالن، تجاری و یا اداری بود مکان و... جایگزین خواهند شد.

وی در ادامه بیان داشت: یکی از معیارهای این کانون در انتخاب همیاران تمرکز بر مراکز خوب و شناخته شد در سطح شهر است به‌طور مثال برای انتخاب آرایشگاه به خیابان توحید و برای تالار به خیابان‌های آتشگاه و یا جاده مرق مراجعه خواهیم کرد که در این زمینه‌ها معروف شده‌اند البته قابل‌ذکر است در تمامی نقاط شهر همیاران ما برای ارائه خدمات با توجه به شرایط و انتخاب زوجین وجود دارند.

 حسینی بابیان هزینه‌های مربوط به برگزاری مراسم عقد و عروسی توسط این کانون گفت: کل هزینه بسته‌های عمومی که زوجین ارائه می‌شود ۳ میلیون و ۳۵۰ تومان است که البته این رقم برای مراسم عقد به دلیل داشتن سفره عقد و همچنین حضور عاقد ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار تومان افزایش خواهد داشت.

مدیر کانون پیوند مهر در ادامه مطرح کرد: خدمات ارائه‌شده دربسته تسهیلات کانون پیوند مهر عبارت است از لباس و تاج عروس و آرایشگاه عروس شامل گریم تخصصی، دسته‌گل، گل ماشین عروس، فیلم‌برداری، آتلیه عکاسی، پیرایش داماد، سفره عقد، کارت دعوت و عاقد.

وی یادآور شد: تسهیلات مطرح‌شده، خدماتی هستند که برای برگزاری هر مراسم فارغ از تعداد مهمانان لازم است اما برخی موارد مانند شام، شیرینی و میوه متناسب با تعداد میهمان مراسم است و از آنجایی که مراجعین ما را امین خود می‌دانند سعی شده در این زمینه‌ها مراکزی با بهترین کیفیت که قابلیت کاهش هزینه‌ها را داشته باشند پیدا کرده و معرفی کنیم به گونه‌ای که ممکن است تالارهای طرف قرار داد ما برای مشتریان آزاد خود هزینه ورودی تا ۵ میلیون تومان هم دریافت کنند اما برای مخاطبان ما مبلغی بسیار کمتر و درحدود یک‌سوم قیمت معادل یک‌میلیون و ۶۰۰ هزار تومان در نظر می‌گیرند. 

 

هزینه‌های ازدواج را تا کمتر از یک سوم کاهش دهیم

رضا طیب‌نیا، مدیرعامل سابق کانون پیوند مهر نیز گفت: کانون پیوند مهر مختص اصفهان نیست و در دوازده شهر دیگر چون مشهد، تهران، قم و یزد هم دایر گردیده است که البته ساختار و روش اجرایی همه آن‌ها به روش کانون پیوند مهر اصفهان نیست.

وی عنوان کرد: شاهدیم که امروز جوانان مدام از بالا بودن هزینه‌های ازدواج گله‌مند، بنابراین به دنبال روشی برای ارائه این خدمات به جوانان اما با قیمت‌های ارزانتر بوده‌ایم و موفق شده‌ایم که هزینه‌های ازدواج را تا کمتر از یک سوم کاهش دهیم.

طیب‌نیا افزود: البته پایین بودن هزینه‌های ازدواج در مدل طراحی شده کانون پیوند مهر اصفهان نباید موجب این تصور غلط شود که کیفیت خدمات ارائه شده ضعیف است. علت کاهش هزینه‌ها تا این سطح این است که تعداد مراجعه‌کنندگان به تالارها، آرایشگاه‌ها و یا لباس‌فروشی‌ها وقتی از حدی بیشتر افزایش پیدا کند کاهش قیمت معقول خواهد بود.

 

با ۲۰ میلیون می‌توان ازدواج کرد

به نظر می‌رسد استفاده از تسهیلات مؤسسات ازدواج آسان می‌تواند هزینه‌های خانواده داماد را به طور قابل توجهی کاهش دهد، افرادی که تجربه استفاده از این خدمات را داشته‌اند، بر خلاف تصور عموم، خدمات را در حد متعارف دانسته و تاکید داشتند خدمات این مؤسسات صرفاً ویژه خانواده‌های بی‌بضاعت نیست و تمامی زوج‌های جوان با هر میزان تمکن مالی می‌توانند از خدمات ارائه شده استفاده کنند.

جمع‌بندی این که در صورت استفاده از چنین ظرفیت‌هایی و نیز آسان گرفتن، امکان ازدواج با بهره‌گرفتن از وام ازدواج و البته سرمایه حداقل ۲۰ میلیون تومانی خانواده در کنار آن، امکان فرستادن زوج‌های جوان به خانه بخت فراهم می‌شود.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار