دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان کرمانشاه با اشاره به خطرات و کُشندگی مواد مخدر گفت: در حال حاضر زنگ خطر ویروس کرونا به صدا درآمده و مسئولین باید این آژیر قرمز را برای ویروس کشنده اعتیاد هم بزنند.
کد خبر: ۸۶۵۷۷۸
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۵ 22 June 2020

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا،علی شمشیری با انتقاد از خلاها و نقص های قانون در راه مبارزه و مقابله با مواد مخدر گفت: متاسفانه قانون ما در همه ابعاد مبارزه، مقابله، درمان، پیشگیری و ... در زمینه مواد مخدر دچار نقص و ضعف است و همین امر موجب شده تلاش‌های بسیار در بحث مقابله با مواد مخدر نتیجه مطلوبی که باید را نداشته باشد.

قانون به نفع قاچاقچیان موادمخدر است/ نمایندگان جدید چاره‌اندیشی کنند

وی تاکید کرد: خیلی راحت بگویم عملا قانون به نفع قاچاقچیان مواد مخدر است تا مقابله کنندگان با آنها و این امر موجب شده دستاوردهای ما در این زمینه چندان به چشم نیاید.

شمشیری به یکی از این ضعف‌های قانونی اشاره کرد وافزود: به طور مثال یک قاچاقچی یک کیلو شیشه قاچاق کرده که با همان یک کیلو 90 هزار نفر بدبخت می‌شوند و این 90 هزار نفر هرکدام خانواده دارند و عملا این فرد قاچاقچی 90 هزار خانواده را بیچاره کرده است، در قانون باید اموال این شخص مصادره شود و زمانی که می خواهیم این اموال را مصادره کنیم قانون به ما می‌گوید باید اثبات کنیم که اموال این قاچاقچی از محل قاچاق مواد مخدر خریداری شده، در صورتی که این وظیفه باید برعهده فرد قاچاقچی باشد که ثابت کند این اموال را از راه قاچاق مواد مخدر تهیه نکرده، چون خود او بهتر از هرکسی می داند که اموال خود را با چه پولی خریداری کرده است، اما این ضعف قانونی وجود دارد وما باید ماه ها بگردیم و تحقیق کنیم تا ثابت کنیم مثلا فلان خانه ای که فرد قاچاقچی دارد از محل قاچاق مواد مخدر تهیه شده و این مسئله خیلی از ما انرژی و وقت می گیرد.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان کرمانشاه تاکید کرد: یکی دیگر از ضعف های قانون مبارزه با مواد مخدر، عدم بازدارندگی آن است، طوری که افراد قاچاقچی بعد از دستگیری و تحمل مجازات کوتاه مدت خود مجدد به چرخه قاچاق مواد مخدر برمی گردند. اگر این قانون بازدارنده بود قطعا این افراد جرات بازگشت به این جرم را نداشتند.

وی افزود: سال گذشته در سطح کشور 950 تُن کشفیات مواد مخدر داشتیم که بی سابقه است، اما به دلیل نقص قانونی عملا این توفقیات رضایتی که باید را در سطح جامعه ایجاد نمی کند.

شمشیری تاکید کرد: قانون به نفع قاچاقچیان است و از نمایندگان مجلس جدید انتظار چاره اندیشی در این زمینه را داریم.

آژیر قرمز این ویروس کُشنده باید در جامعه زده شود

شمشیری در ادامه از اعتیاد و مواد مخدر به عنوان یک ویروس کُشنده یاد کرد وافزود: این ویروس سالهاست در جامعه پراکنده شده و جوانان ما را آلوده و بسیاری خانواده های ما را نابود می کند، اما متاسفانه برخی مسئولین حساسیت لازم را در این زمینه ندارند.

وی افزود: ویروس کرونا الان چندماهی است در کشور و استان ما فعال شده و با وخیم شدن اوضاع زنگ خطر این ویروس در استان به صدا درآمده و سوال ما این است که کی قرار است زنگ خطر اعتیاد در استان و کشور به صدا در بیاید و مسئولین در این زمینه حساس شوند.

شمشیری تصریح کرد: این ویروس سالانه هزاران نفر را درگیر کرده و صدها نفر را به کام مرگ می کشاند. همین سال گذشته 309 نفر در استان کرمانشاه جان خود را بر اثر سوء مصرف مواد مخدر از دست دادند. این شرایط کافی نیست که زنگ خطر اعتیاد به صدا در بیاید و فکری برای این ویروس کُشنده شود.

 

700 معتاد "متجاهر" در کرمانشاه داریم

وی در ادامه به بحث معتادان متجاهر اشاره کرد و افزود: طبق برآوردهای صورت گرفته حدود 600 تا 700 معتاد متجاهر در سطح استان داریم که باید جمع آوری و نگهداری شوند.

شمشیری تصریح کرد: معتاد متجاهر فردی است که واقعا خانواده و پناهگاهی برای ماندن ندارد و تلاش ما این است که معتادان متجاهر واقعی جمع آوری و نگهداری شوند، چون بعضا افراد معتاد که در سطح جامعه سرگردانند خانواده و خانه ای دارند که نم یتوان اینها را معتاد متجاهر نامید.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان کرمانشاه تصریح کرد: به دلیل بحث شیوع کرونا، مدتی کار جمع آوری و نگهداری این افراد متوقف شده و در حال حاضر کسی در مرکز ماده 16 استقرار ندارد، چرا که اگر یک نفر از اینها آلوده باشد مابقی افراد هم به دلیل ضعف سیستم ایمنی مبتلا شده و فاجعه رخ می دهد.

افتتاح فاز اول مجتمع «توانمندسازی معتادان بهبود یافته» تا چند ماه دیگر/ 400 معتاد بهبود یافته "شاغل" می‌شوند

وی در ادامه به ضعف های قانونی در بحث صیانت از معتادان بهبود یافته هم اشاره کرد و افزود: بسیاری از این افراد بعد از بهبودی، به دلیل اینکه خانواده و جامعه پذیرای آنها نیست و از طرفی شغل و فعالیتی ندارند، مجدد به چرخه اعتیاد برمی گردند.

شمشیری تصریح کرد: در حال حاضر 65 درصد افرادی که جمع آوری و درمان می کنیم معتادان تکراری هستند. حتی مورد داشته ایم که هشت بار جمع آوری و درمان شده و مجدد به چرخه اعتیاد برگشته و این امر حاصلی جز هدررفت منابع ندارد.

این مسئول از انجام برخی اقدامات در راستای حمایت از معتادان بهبود یافته خبر داد وافزود: در این زمینه مجتمع توانمندسازی و صیانت از معتادان بهبود یافته در کنگاور در حال ساخت است که فاز اول این مجتمع طی چند ماه آینده به بهره برداری می رسد.

وی افزود: در فاز اول این پروژه برای 400 معتاد بهبود یافته شغل ایجاد می شود و امیدواریم این کار بی نظیر در استان توسعه یافته و در استان های دیگر کشور نیز اجرا شود.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار