مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه با اشاره به وضعیت قرمز کرونا در استان، گفت: در این شرایط امکان جمع آوری و نگهداری معتادان متجاهر در مرکز ماده 16 وجود ندارد، اما به محض اینکه وضعیت کرونا در استان زرد یا سفید شود، کار جمع آوری و نگهداری این افراد از سر گرفته می‌شود.
کد خبر: ۸۶۵۷۸۳
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۰ 22 June 2020

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا،دکتر فاطمه رضوان مدنی با اشاره به فعالیت های متنوع بهزیستی در حوزه درمان و پیشگیری از اعتیاد گفت: مراکز درمان متنوعی در رابطه با اعتیاد داریم که از جمله آن مراکز درمان سرپایی MMT هستند. اگرچه عمده این مراکز تحت نظر دانشگاه علوم پزشکی فعالیت دارند، اما بهزیستی هم این مراکز را در زیر مجموعه خود دارد و 10 مرکز MMT بهزیستی در استان فعال است.

وی افزود: از 10 مرکز MMT بهزیستی هشت مرکز در شهرستان کرمانشاه قرار داشته و در هریک از شهرستانهای صحنه و هرسین هم یک مرکز فعال داریم.

رضوان مدنی مرکز درمان اجتماع محور (PC) را از دیگر مراکز درمانی بهزیستی در حوزه اعتیاد عنوان کرد و افزود: در حال حاضر یک مرکز PC در استان فعال است که افراد معتاد پس از سم زدایی به این مرکز ارجاع می شوند. این مرکز افراد را برای بازگشت به آغوش خانواده و جامعه آماده و ترغیب می کند و به نوعی درمان اجتماع محور در این مرکز اعمال می شود.

وی از دستور کار برای راه اندازی مرکز درمان جامع اعتیاد در استان هم خبر داد وافزود: این مرکز که بر تداوم درمان اعتیاد تاکید دارد، به احتمال زیاد هفته بهزیستی امسال افتتاح شود.

این مسئول تصریح کرد: ظرفیت این مرکز 50 تا 100 نفر است و درمان هر فرد در این مراکز یک سال به طول می انجامد. به اینصورت که فرد معتاد 3.5 ماه در مرکز اقامت شبانه روزی داشته و تحت درمان و سم زدایی قرار می گیرد و در ماه های آتی درمان مراجعه روزانه داشته و حرفه یادگرفته و مشاوره و خدمات روانی و ... دریافت می کند.

وی از کمپ ها ماده 15 به عنوان مراکز درمان غیردارویی اعتیاد یاد کرد وافزود: در حال حاضر 26 کمپ ماده 15 در استان فعال است که از این تعداد 16 مرکز در کرمانشاه و مابقی در شهرستان های استان فعال هستند. افراد معتاد در این مراکز اقامت یک تا سه ماهه داشته و تحت درمان های غیردارویی قرار می گیرند.

سال گذشته 12 هزار "معتاد" استان تحت درمان قرار گرفتند

وی افزود: سال گذشته در مجموع در تمامی مراکز درمان اعتیاد بهزیستی حدود 12 هزار نفر تحت درمان قرار گرفتند.

رضوان مدنی تصریح کرد: از این تعداد 849 نفر در مرکز ماده 16 بهبود یافته، 9500 نفر در مراکز ماده 15 و 1500 نفر نیز بصورت سرپایی تحت درمان قرار گرفته و بهبود یافتند.

رضوان مدنی به فعالیت "مراکز گذری" در حوزه کاهش آسیب اعتیاد در حاشیه شهرها هم اشاره کرد و افزود: هم اکنون پنج مرکز در سطح استان فعال است که سه مورد آن در کرمانشاه و در هر یک از شهرستانهای اسلام آبادغرب و کنگاور هم یک مرکز فعال است.

وی افزود: در این مراکز افراد معتاد برای ترک اعتیاد تشویق شده و مشاوره روانشناسی دریافت می کنند و در کنار آن بسته های بهداشتی جهت پیشگیری و شیوع ایدز و سایر بیماریهای مشابه بین این افراد توزیع می شود.

رضوان مدنی به فعالیت شلتر و سرپناه برای اسکان شبانه افراد معتاد بی سرپناه هم اشاره کرد و افزود: هم اکنون سه مرکز سرپناه شبانه در کرمانشاه فعال است که پذیرش معتادان بی خانمان با رعایت پروتکل های بهداشتی در آن صورت می گیرد.

وضعیت کرونا "زرد" شوند، معتادان متجاهر جمع‌آوری می‌شوند

مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه با اشاره به وجود یک مرکز ماده 16 در سطح استان گفت: این مرکز جهت نگهداری معتادان متجاهر استفاده می شود که هم اکنون به دلیل شیوع کرونا، مددجویی در این مرکز پذیرش نمی شود.

وی افزود: ظرفیت این مرکز 250 نفر است و قرار است سوله ای جدید در کنار آن راه اندازی شود و به محض اینکه شرایط استان به لحاظ کرونا در وضعیت زرد یا سفید قرار گیرد کار جمع آوری معتادان و نگهداری آنها در کمپ ماده 16 از سر گرفته می شود.

مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه در ادامه به دیگر خدمات بهزیستی در حوزه حمایت از معتادان بهبودیافته هم اشاره کرد وافزود: اگر یک سال از ترک اعتیاد افراد معتاد بگذرد، بهزیستی در راستای حمایت از این افراد برای بازگشت به جامعه، تسهیلات اشتغال به آنان پرداخت می کند.

وی افزود: به هر معتاد بهبود یافته تا سقف 50 میلیون تومان تسهیلات با کارمزد چهاردرصد پرداخت م یشود و اگر کارفرمایی این افراد را به کار گیری کند، این تسهیلات به کارفرمایان پرداخت می شود.

توزیع 2600 بسته پیشگیری از "کرونا" میان معتادان کرمانشاه

رضوان مدنی به خدمات بهزیستی در حوزه پیشگیری از ابتلای افراد معتاد به کرونا هم اشاره ای داشت و افزود: طی مدت شیوع کرونا 2632 بسته شامل اقلام بهداشتی به منظور پیشگیری از ابتلا به کرونا میان افراد معتاد توزیع شده است.

وی افزود: همچنین 3262 نفر از معتادان آموزش راه های پیشگیری از ابتلا به کرونا دیده اند.

مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه خاطرنشان کرد: سرپناه های شبانه هم با رعایت پروتکل های بهداشتی این افراد را پذیرش می کنند تا زمینه همه گیری کرونا در این افراد ایجاد نشود.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار