مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان کرمانشاه از ثبت رایگان ازدواج در برخی دفاتر کرمانشاه به مناسبت هفته قوه قوه قضاییه خبر داد.
کد خبر: ۸۶۶۷۲۱
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۰ 24 June 2020

به گزارش خبرنگار تابناک کرمانشاه ظهر امروز نشست خبری مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان کرمانشاه با اصحاب رسانه به مناسبت گرامیداشت هفته قوه قضاییه برگزار شد. امیر بشیری در این جلسه ضمن اشاره به یادو خاطره شهید مظلوم بهشتی اظهار داشت: از این پس به منظور جلوگیری از سرگردانی و مراجعات غیرضروری ارباب رجوع، همشهریان برای دریافت ابلاغ های قانونی حتی ثبت عقد نیز باید در سامانه ثنا ثبت نام کنند.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان با بیان اینکه به منظور جلوگیری از تخلفات مردم از پرداخت وجوه نقد به دفاتر رسمی جدا خودداری کنند افزود: این مبلغ شامل حق التحریر و هزینه ثبت بوده که دادن تخفیف غیرقانونی بوده و تنها تخفیف ارائه شده مربوط به حق التحریر است.در سال ۹۸ تعداد ۸۳۶ شرکت تجاری، ۱۴۶ موسسه غیرتجاری و ۱۸۰ کارت بازرگانی در استان ثبت شده که این آمار در سه ماهه ابتدای سال ۹۹ به ترتیب به ۲۴۰، ۱۵ و ۲۸ عدد رسیده است؛ کاهش این آمار مثبت بوده که به دلیل اعمال محدودیت از طرف قانونگذار است. همچنین طبق مصوبه سال ۹۷ ثبت اسناد و املاک کرمانشاه از ۲ ناحیه به ۳ ناحیه افزایش خواهد یافت؛ این اقدام به کاهش ازدحام و تسریع روندکار ارباب رجوع کمک خواهد کرد.

وی در ادامه با بیان اینکه درسال های اخیر برخی شرکت ها اقدام به دریافت وجه به بهانه صدور سند از شهروندان کرده اند خاطرنشان کرد: مردم پیش از هرگونه اقدامی ابتدا به سایت ثبت اسناد و املاک مراجعه کرده تا از صحت و سقم و مجوز این شرکت ها آگاه شوند؛ ادعای این شرکت ها به ثبت اسناد صرفا تهیه نقشه بوده و پرونده آن ها به دستگاه قضایی ارجاع داده شده که متاسفانه درحالت مسکوت باقی مانده است.که پس از دادگستری، ثبت اسناد و املاک دومین دستگاه با مراجعات مردمی بالا با تعداد ۴۵۰۰۰۰ مراجعه کننده در سال ۹۸ بوده است.

 بشیری با بیان اینکه وصول مطالبات بانکی در سال ۹۸، ۸۰ میلیاردتومان بوده و در دوماهه ابتدایی سال ۹۹، دومیلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان بوده که از طریق مزایده انجام شده است گفت: طبق بند ب ماده ۱۱۳ برنامه ششم توسعه از این پس درخواست های طلب مهریه به جای دادگستری به ثبت اسناد و املاک بررسی شده و در صورت یافتن هرگونه سند ظرف ۲ ماه جهت طرح دعوا به محاکم قضایی ارجاع داده خواهد شد؛ درصورت یافتن املاک و عدم اجرای آن شش ماه پس از درخواست به دادگاه ارجاع داده می شود. که در سال ۹۸ حدود پنج هزار پرونده اجرایی مهریه وجود داشته است؛ تعداد مراجعات مهریه اواخر سال ۹۷ درهفته یک یا دو نفر بوده که اکنون به ۲۵ نفر به صورت روزانه رسیده است.

وی در پایان با بیان اینکه سندهای دفترچه ای باید به سندهای کاداس تبدیل شوند خاطرنشان کرد: تاکنون اسناد کاداس در استان کرمانشاه حدود ۱۰ درصد محقق شده است. جهت تحقق این اسناد همه ی شهرستان ها و در مرکز استان یعنی شهرستان کرمانشاه ۴۰ هزار قطعه از میدان ولایت تا طاقبستان نقشه ی یک پانصدم تهیه شده است. تحقق کامل این اسناد مستلزم یک فراخوان عمومی برای مردم و همکاری تمامی ادارات بوده که این ادارات باید ظرف دو سال پس از توصیب قانون آن در سال ۹۳ به تهیه نقشه و اخذ سند کاداسی اقدام می نمودند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار