تولد "وکیل الحکومه ها "از خاکستر "وکیل الدوله ها"
این نکته مهم را نباید از یاد برد که نمایندگان فعلی مجلس با شعار نفی رفتار وسلوک سیاسی اسلاف خویش را راستای تمرکز بر مسایل اقتصادی ومشکلات معیشتی مردم روانه مجلس شده اند . درست است که براساس چارچوب های تعیین شده نماینده می تواند در مسایل بین المللی ایفای نقش ونظر نماید ،اما این را هم نباید فراموش کرد که شرایط جاری حاکم بر کشور به گونه ایست که سخن گفتن از غیر مشکلات معیشتی مردم ،برای آنان اب در هاون کوبیدن است !
کد خبر: ۸۶۷۲۱۷
تاریخ انتشار: ۰۵ تير ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۶ 25 June 2020

تابناک ایلام علی اصغراسدی::مجلس یازدهم شورای اسلامی که در رقابتی تقریبا یک طرفه در اختیار اکثریت اصولگریان قرار گرفت ،شعار و اولویت اصلی خود را رفع تنگناهای اقتصادی و مشکلات معیشتی مردم قرار داد . اما هر روز که از زمان آغاز به کار این دوره از مجلس فاصله می گیریم با مواجهه شدن وکلای مردم با واقعیات میدانی کشور در تمامی حوزه ها،شاهد تغییر شعارها و جابجایی اولویت ها از سوی نمایندگان مردم هستیم.

در نگاه اول با ورود نمایندگانی که بدلیل اتفاقات وفعل وانفعالات سیاسی این سالهای کشور ،در عطشی عجیب اما بدون پشتوانه قانونی و مغایر با مبناها، شرایط و بسترهای موجود درکشور ،موضوع مهم تصویب طرحها ،حذف و یا اصلاح قوانین مازاد ودست وپا گیر ، تغییر قوانین و کارکردهای همه جانبه در راستای بهبود وضعیت زندگی مردم ،اشتغال ،کنترل تورم وبه گردش درآوردن چرخ های صنعت را در راس شعارهای خود قرار داده بودند ،این روزها فروکش نمودن این عطش وتغییر جهت ازتصویب  واصلاح قوانین به سمت تشدید نظارت را شاهد هستیم .

از سویی نیز ظهور وبروز برخی رفتارهای عجیب نظیر ارایه پیشنهاد ختم قرآن ،شکل گیری فراکسیون های عجیب وغریب و اتلاف وقت گرانبهای نمایندگی دربرگزاری نماز آیات و ... از سوی برخی از نمایندگان تازه کار اما پر عجله برای نمایش انقلابگری خود در پیشگاه 20درصدمردمی که با پشتوانه این شعارها آنان را رهسپار بهارستان نمودند ،نشان داد که نمایندگان مجلس فراتر از شعارهای خود برای رفع مشکلات معیشتی مردم از طریق جابجایی زودهنگام اولویت ها ،موضوعاتی را در اولویت خود قرار داده اند که از قرار معلوم نه تنها رافع مشکلات مردم نخواهد بود ،بلکه به سنگینی بار موجود بر روی دوش آنان نیز خواهند افزود .

بررسی وضعیت و کارکرد نمایندگان مردم استان ایلام در مجلس شورای اسلامی در مدت کوتاه آغاز بکار آنان در مجلس شورای اسلامی نیز موید این واقعیت است که آنان نیز با تبعیت از دیگر همکاران خود ،با درپیش گرفتن شعار درمانی ،مسیری را آغاز نموده اند که خروجی آن چیزی جز پر کردن سبد فعالیت های رسانه ای آنان در سطح کشور  نخواهد بود.

این رامی دانیم که براساس قانون وظایف واختیارات نمایندگی مجلس شورای اسلامی ،نمایندگان مجلس هر یک منتخب حوزه انتخابیه معینی هستند، اما نمایندگی آنان عام و از سوی همه ملت ایران است؛ چون بر اساس اصل 67 قانون اساسی، نمایندگان به گونه‌ای سوگند یاد می‌کنند که به معنای نمایندگی از طرف همه مردم کشور است نه حوزه انتخابیه‌ای خاص واین اختیارات نمی تواند آنان را در مواجهه با مسایل ملی وبین المللی  منفعل وبی تفاوت قرار دهد.اما از سویی انتظار می رود نمایندگان مردم در حوزه مسایل بین المللی و اتفاقات این حوزه به گونه ای موضع گیری نکنند که تشدید مصائب وگرفتاری های جاری مردم وکشور را به دنبال داشته باشد .

دو روز پیش سارا فلاحی نماینده مردم ایلام وعضو کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به جلسه این کمیسیون در خصوص مسایل مرتبط با سیاست خارجی معطوف به موضوع هسته ای وبرجام گفت :طرح الزام دولت به تعلیق اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی در اولین جلسه علنی مجلس شورای اسلامی مطرح خواهد شد.

این درحالیست که پروتکل الحاقی به عنوان ضمیمه‌ای برای اجرای درست ان پی تی تا کنون به امضای ۱۴۷ کشور رسیده است و ایران نیز از سال ۸۱ به صورت داوطلبانه آن را اجرا می‌کند. در شرایط فعلی اجرا نکردن این پروتکل از لحاظ قانونی منعی ندارد، اما می‌توان آن را به‌نوعی بازی در زمین ترامپ دانست، چرا که اجرا نکردن آن مانع بازرسی‌های آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای نیست.

در حالیکه اوضاع بین المللی وداخلی آمریکا ،به گونه ای رقم خورده که شرایط برای پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات نوامبر را سخت نموده است ورییس جمهور فعلی آمریکا برای نجات از وضعیت سخت جاری، راهبرد حرکت به سمت تصویب قطعنامه بر علیه کشورمان در شورای امنیت سازمان ملل را در پیش گرفته است ،تصمیم گیری عجولانه در خصوص الزام دولت برای تعلیق پروتکل الحاقی به معنای بازی کردن در زمین ترامپ وتسهیل تصویب قطعنامه بر علیه کشورمان خواهد بود ،موضوعی که با منافع ملی کشور در تضاد بوده ونمی تواند فرآیند ها برای رفع مشکلات معیشتی واقتصادی وعده داده شده از سوی نمایندگان مجلس را تسهیل نماید .

این در حالیست که همین نماینده در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با تایید این گزاره گفته است :علیرغم اعلام ایران مبنی بر عدم تمایل به استفاده از سلاح هسته‌ای، شورای حکام یک امتیاز را به ترامپ داده تا در شرایط کنونی که آمریکا درگیر اعتراضات داخلی شده و می‌خواهد به سمت انتخابات برود، برای مانورهای تبلیغاتی و انتخاباتی خود به ایران فشار وارد کند.

وی در اظهار نظر دیگری با بیان اینکه قطعنامه شورای حکام به معنای پایان عمر برجام است، گفت: صرفا جنازه‌ای از برجام باقی مانده است؛ دولت باید متوجه باشد که توجه کامل به کشورهای غربی، دیپلماسی غلطی بود که در این سال ها داشته‌ایم و اکنون باید به سمت دیپلماسی همسایگی برویم زیرا در مراوده با کشورهای همسایه هزینه کمتری می‌پردازیم و بازار اقتصادی مناسبی برای ایران در کشورهای همسایه ایجاد می‌شود، این در حالی است که همسایگان، سیاست‌های ایران را نیز قبول دارند.

از خانم فلاحی بعنوان دانش آموخته علوم سیاسی در حوزه بین الملل انتظاری بیش از این می رود که با کنکاش بیشتر در تاریخچه شکل گیری کشورهای همسایه ،موضوع میزان تبعیت وتاثیری پذیری حاکمان وسیاستمداران آنان از سیاست های ایالات متحده آمریکا را مورد بررسی قرار داده تا با دستیابی به عمق واقعیات ناظر بر رفتار سیاسی وحکمرانی این کشورها و انطباق آن با آمال سیاسی مورد انتظار، به جمع بندی بهتری در خصوص ترسیم سیاست خارجی منطبق بر واقعیات میدانی سیاست بین الملل برسند .

نباید در ترسیم خط ومشی های سیاست خارجی در مواجهه با 15کشور همسایه این نکته مهم را ملحوظ ندانست که سیاست خارجی کشورهایی همچون عربستان سعودی ،بحرین ،امارات متحده عربی و قطر در راستای تامین منافع وسیاست های کلان ایالات متحده آمریکا طراحی شده وسیاست خارجی این کشورها به جبر تابعی از سیاست خارجی آمریکاست ،این در حالیست که دیگر کشورهای همسایه نیز بدون لحاظ نمودن منافع آمریکا وعربستان سعودی نمی توانند سیاست خارجی خود رابه سمت تلطیف مواضع در راستای تامین منافع جمهوری اسلامی ایران سوق دهند .

شاید این موضوع در شعار ها وتبیین سیاست خارجی ساده باشد ،اما در عمل نمی توان نقش گزاره ها ومولفه های مهم واستراتژیک تعیین کننده سیاست خارجی کشورها ،حتی کشورهای همسایه ودوست را از نظر پنهان دانست . بعنوان مثال در کشور همسایه ،دوست با اشتراکات مذهبی وتاریخی همچون عراق ،آیا بدون در نظر گرفتن منافع این کشور با در برگیری طیف وسیعی از سیاست هایی که با نگاه به دیگر همسایه ها وکشورهای فرامنطقه ای همچون آمریکا طراحی شده است ،می توان به راحتی مواضع واصول سیاست خارجی کشور را دنبال کرد ؟!این درحالیست که در عالم سیاست این منافع کشورهاست که سیاست خارجی آنان را ترسیم می کند .

البته بعید می دانم با توجه به دانش سیاسی خانم فلاحی که با اشرافی که در این حوزه تخصصی دارند این سخنان براساس تمایلات درونی و از سرچشمه دانش وتخصص سیاسی اشان نشات گرفته باشد  ،از این منظر است که انتظار از وی  در حوزه تحلیل مسایل سیاسی در حوزه بین الملل بالا رفته و خواستار تحلیل های واقع بینانه تر وبدور از دخالت دادن احساسات و در راستای خوشایند طیفی از جامعه از سوی ایشان هستیم 

لذا انتظار می رود نمایندگان استان ایلام با ترسیم خط ومشی کارکردی خود بر اساس واقعیات موجود درجامعه ،خصوصا هم استانی های گرفتار در انواع واقسام مشکلات و محصور در آسیب های متنوع اجتماعی ،مسیر را به گونه ای دنبال نمایند که خروجی آن به صورت ملموس بر سر سفره مردم مشهود باشد .

این نکته مهم را نباید از یاد برد که نمایندگان فعلی مجلس با شعار نفی رفتار وسلوک سیاسی اسلاف خویش در راستای تمرکز بر مسایل اقتصادی ومشکلات معیشتی مردم روانه مجلس شده اند . درست است که براساس چارچوب های تعیین شده نماینده می تواند در مسایل بین المللی ایفای نقش ونظر نماید ،اما این را هم نباید فراموش کرد که شرایط جاری حاکم بر کشور به گونه ایست که سخن گفتن از غیر مشکلات معیشتی مردم ،برای آنان اب در هاون کوبیدن است !

گوش مردم از شعارهای فریبنده ودهان پر کن سیاسی وبین المللی پر است و غیر از سفره خود به هیچ چیز دیگری نمی اندیشند ولو اینکه آن موضوع بصورت مستقیم به منافع ملی کشور متصل باشد .مضافا اینکه نباید این موضوع را کم اهمیت جلوه داد که مشکل اصلی کشور ما از ناحیه مراودات خارجی ناشی از تحریم های آمریکا نشات گرفته است وتبیین احساسی مسایل سیاسی و سیاست خارجی در فضای رسانه با افزایش بار روانی به بازار و اقتصاد بی بنیه کشور همراه خواهد شد ،موضوعی که به صورت افزایش تصاعدی قیمت ارز با دامنه کسترده تاثیرگذاری آن بر دیگر وجوه اقتصادی کشور نمایان خواهد شد.

مضافا اینکه نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی نباید این نکته را از یاد ببرند که شعارهای بی مبنا وبی توجه به شرایط وحال وروز کشور به گونه ای عجیب سطح انتظارات مردم از آنان برای رفع مشکلات معیشتی در کوتاه مدت را افزایش داده است و پرداختن به مسایل سیاسی بی تاثیر در وضعیت زندگی آنان و یا امام سازی از روسای قوه با هر هدفی! به منزله درج نمره ای منفی در ستون عملکرد آنان تلقی خواهد شد .

البته روند امور به گونه ای عجیب این نگرانی را در دغدغه مندان و فعالین اجتماعی ورسانه ای ایجاد نموده است که "وکیل الدوله ها " جای خود را به " وکیل الحکومه " هایی داده وبه معنای ساده تر از خاکستر وکیل الدوله ها ،وکیل الحکومه هایی متولد شده اند که در آینده نه چندان دوری  نقد رفتار وکارکرد آنها توهین به ارزشهای دینی قلمداد شود !واین می تواند برای کشور و مردم از سم مهلکتر باشد!

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۰
صادق
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۵
میشه بگید آقا جلالتون توچهار سال چیکار کرد که حالا گیر دادین به بیست دقیقه نماز آیات خوندن نماینده ها که از واجبات دینمونه
امید
|
France
|
۲۱:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۵
کاملا موافقم صحبت های این عزیزان بیشتر برای مطرح کردن خودشان وفریب دادن مردم است.
محمدی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۵
اقای صادق
با احترام برای نظرتان باید به عرض برسانم که ادای واجبات محل ومکان خود را دارد . مجلس حسینیه ومسجد نیست برادر عزیز ..در ثانی برای هر دقیقه وقت مجلس 22میلیون تومان براساس نرم سال 96هزینه می شود و این اقدام نمایندگان در اتلاف این سرمایه عین منکر است .
در خصوص نماینده پیشین باید گفت در کنار انتقاداتی که به ایشان وارد است حداقل این است که وی رفتار پوپولیستی وعوامفریبانه نداشت وبراساس منافع ملی تحلیل داشت .مضافا اینکه خروجی کارهای ایشان تصویب پتروشیمی هلیلان وسد چناره است . باید منتظر بمانیم ببینیم این دوستان جهادی وانقلابی چه گلی بر سر مردم می زنند ..
ناشناس
|
Bulgaria
|
۰۲:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۶
حالا اگر این حرفها رو جلالتون می زد با بوق کرنا میگفتید مواضع ملی نماینده باعث افتخار است
دوما نویسنده شجاعت داشته باشد نام واقعی خود را بنویسد ما که می دانیم این یادداشت توسط چه کسی نوشته شد
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۶
نمایندگان جدید هم از توزیع عادلانه پست ها شروع کردن، انشاءالله که ختم به خیر میشه. ضمناً نگران نباشید تا نماینده جنوب انتخاب بشه اینا سهم جنوب را هم میگیرند
رضایی چرداول
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۶
ناشناس جان گویا عشق نماینده کورتان کرده !! اون بالا ابتدای متن نوشته "تابناک ایلام علی اصغر اسدی " یعنی نویسنده این یادداشت علی اصغر اسدی است . بعدش گیرم هم که اسمش نوشته نباشه ..شما حالا فهمیدی که نویسنده این یادداشت کیه می خوای چکار کنی ؟؟ اصلا چرا می سوزی ؟ از چه چیزی سوختی ؟ یادداشت که عاقلانه درراستایمنافع ملی کشور و منافع استان بود ..نکنه میخواید بگید کسی حق انتقاد از نمایندگان را نداره ؟!! چرا وقتی همه شما از نمایندگان پیشین نقد می کردید کسی به شما چیزی نمی گفت ؟! هااااااااا
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۶
با سلام بنده نیز باید عرض بنمایم نمایندگانی که حاضر به صرف پولهای کلان برای بردن در انتخابات بودن بدون هیچ گونه لیاقتی و نیز اینچنین وارد مجلس شوند و دغدغه مردم را نداشته باشتد حالا باید با حال چنین مردمی گریست که با اقدام به رای فروشی به کسانی رای دادن که بجز عوام فریبی چیزی را بلد نیستن حالا خانم فلاحی که هیچ که تونسته حداقل دو نطق داشته باشه که سایر استان ها بدونن ایلام هم نماینده ای دارد حالا یا وکیل الدوله یا وکیل الحکومه ولی شرافتا اون برادرمان کجاست که با هزار حرف و حدیث بر صندلی مجلسی که هزار خون پاک برایش ریخته شده جلوس نموده اند آری حافظه مردم متاسفانه فراموشی دارد خیلی هم زود من میدانستم از این نمایندگان رای اقلیتی هیچ آبی گرم نمیشود نه برای آپارتمان یک میلیاردی داخل ایلام و نه اجاربهاهای سربه فلک کشیده و نه موبایلهای هم قیمت ماشین و نه ماشینهای هم قیمت خانه آری برادران و خواهران عزیز این چهار سالتان نیز سوخت .
علیمرد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۷
داداش صادق از مجلسی حمایت میکنی که منتخبان 25درصد مردم داخلشن بعدش هنوز یه ماهه شروع شده دیروز صد نماینده برای استیضاح قالیباف و هیئت رئیسش طومار نوشتن هنوز فرق نمازخانه با مجلسی که برای اداره یکساعتش چند میلیون تومان بیت المال خرج میشه نمیدانی .
کاری به نمایندگان ایلام ندارم ولی مجلسی که پروانه سلحشوری، محمودصادقی ،علی مطهری، داخلش نباشه اندازه شورای روستای هفت چشمه هم برش نداره.
علیمرد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۷
داداش صادق از مجلسی حمایت میکنی که منتخبان 25درصد مردم داخلشن بعدش هنوز یه ماهه شروع شده دیروز صد نماینده برای استیضاح قالیباف و هیئت رئیسش طومار نوشتن هنوز فرق نمازخانه با مجلسی که برای اداره یکساعتش چند میلیون تومان بیت المال خرج میشه نمیدانی .
کاری به نمایندگان ایلام ندارم ولی مجلسی که پروانه سلحشوری، محمودصادقی ،علی مطهری، داخلش نباشه اندازه شورای روستای هفت چشمه هم برش نداره.
علی اکبری
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۵
سلام
به نظرم ایلام نماینده ای مانند جلال را دیگه به چشم نخواهد دید. ایشان خیلی از نگاه ها را عوض کرد. نگاه قبیله ای، نگاه پارتی بازی، رانت بازی، سفارش الکی، حرکات پوپولیستی، گول زدن و دروغ گویی به مردم برای رای و هزاران چیز دیگر
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار