کد خبر: ۸۶۷۴۷۵
تاریخ انتشار: ۰۶ تير ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۶ 26 June 2020

خبر

تابناک/پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، به بررسی مهم‌ترین اخبار بازار سرمایه در هفته‌ای که گذشت، پرداخته است.

«موافقت رهبر انقلاب» با کمک ویژه مالیاتی به شرکت‌هایی که امسال وارد بورس می‌شوند

مقرر شده شرکت هایی که امسال وارد بورس می شوند، موظف باشند حداقل ۲۵ درصد سهام شرکت خود را به صورت شناور در بازار سرمایه عرضه کنند و وزارت اقتصاد نیز موظف است گزارش اقدامات و پیشرفت کار خود را هر ۳ ماه یکبار به دبیرخانه شورای عالی هماهنگی اقتصادی ارائه کند.

مشاهده کل خبر

مهمترین وظیفه وزارت اقتصاد، تقویت و حفاظت از بورس است

حسن روحانی روز چهاشنبه، 4 تیر ماه، در بخشی از سخنان خود در جلسه هیئت دولت با بیان اینکه یکی از امکانات دولت، داشتن سهام بنگاه های اقتصادی است، اظهار داشت: دولت به معنای عام کلمه یعنی سهام بانک ها، سهام شرکت های دولتی، سهام شرکت هایی که به نحوی متعلق به نیروهای مسلح است و... که باید به میدان بیایند و سهام خود را در بازارسرمایه عرضه کنند. ما باید بورس را محکم و مستحکم نگه داریم. به گفته رییس جمهوری، امروز بزرگترین مسئولیت وزارت اقتصاد در کنار سایر مسئولیت‌هایش مسئله تقویت و حفاظت از بورس است و باید سهام سازمان ها در این بازار عرضه شود. همه دستگاه ها باید سهام جدید عرضه کنند و امروز شرایط خوبی پیدا شده تا هم مردم بهره ببرند و هم دولت از بنگاه‌داری فاصله بگیرد.

مشاهده کل خبر

 

دکتر حسن قالیباف اصل رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در نخستین نشست خبری خود گفت: پاسخگویی و شفافیت از اولین اولویت های سازمان بورس و اوراق بهادار است. فراموش نکنیم که سازمان بورس به عنوان نهاد ناظر متولی شفافیت بازار سرمایه است، بنابراین خود این نهاد باید پاسخگو باشد و شفاف عمل کند. رییس سازمان بورس و اوراق بهادار افزایش نقدشوندگی، بهبود زیر ساخت های مبتنی بر فن آوری اطلاعات، ارتقای سواد مالی، توسعه منابع انسانی و افزایش نقش بازار سرمایه در تامین بنگاه های اقتصادی را از اهداف مهم سازمان بورس دانست و افزود: شاخص نقد شوندگی بازار سرمایه رشد چشمگیری را تجربه کرده با این حال سازمان بورس با توسعه نهاد ها و ابزارهای مالی جدید به دنبال بهبود این شاخص است.

مشاهده کل خبر

حمایت سازمان بورس از توسعه صندوق های کالایی و بازار مشتقه

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در نخستین نشست خبری خود با اصحاب رسانه گفت: سازمان بورس از توسعه ابزارهای مالی کالایی از جمله صندوق های کالایی و معاملات مشتقه در بورس کالا حمایت می کند. دکتر حسن قالیباف اصل در خصوص اقدام مثبت بورس کالا در حوزه معاملات گواهی سپرده سکه طلا اظهار داشت: پس از رشد قیمت سکه طلا در معاملات گواهی سپرده کالایی بورس کالا، با اقدام مثبت بورس کالا و دو روز مچ نشدن معاملات گواهی سپرده سکه و ثبت قیمت های بالاتر سکه در کف بازار، اثبات شد که گواهی سکه به بازار نقدی خط نمی دهد.

مشاهده کل خبر

بازار سرمایه کانون توجه دولتمردان باشد

رئیس قوه مقننه کشورمان ضمن اشاره به اینکه اصلاح ساختار بودجه در دستور کار مجلس و اولویت است، به اهمیت بازار سرمایه در توسعه اقتصادی اشاره کرد و افزود: باید همه دولت مردان به بورس توجه داشته باشند و همکاران هم در کمیسیون اقتصادی برای افزایش عمق بازار سرمایه تلاش کنند. بورس در حقیقت می تواند نقدینگی را جذب و به سمت  تولید هدایت کند. محمدباقر قالیباف تاکید کرد: کارویژه بورس کمک به تامین مالی تولید است و امیدواریم امسال ضمن افزایش تولید شاهد کنترل تورم باشیم.

مشاهده کل خبر

تقویت فرهنگ سهامداری با کمک بیلبوردها

عضو هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار عنوان کرد: سازمان بورس طی سال های گذشته اقدامات متنوعی به منظور توسعه فرهنگ سهامداری در سطح کشور انجام داده است. در این راستا به تازگی بر اساس نظر شورای عالی بورس مبنی بر توسعه ابزارها و سطح پوشش اقدامات در حوزه فرهنگسازی، اقدام به طراحی و نصب بیلبورد در مناطق شمالی کشور کرده است. دکتر سید مصطفی رضوی به انتخاب چهار استان کشور برای چنین منظوری اشاره کرد و گفت: انتخاب چهار استان آذربایجان شرقی، گیلان، مازندران و گلستان برای این منظور، به دلیل توریستی بودن آنها و پیشنهاد ارائه شده از سوی یکی از شرکت‌های تبلیغاتی بود.

مشاهده کل خبر

واریز سود سالانه شرکت‌های بورسی از طریق سجام به شرط تصویب در مجمع

عضو هیأت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: سهامداران شرکت‌ها در مجامع عمومی شرکت‌های بورسی، مجمع را ملزم کنند تا سود سهام آنها را به روش غیرحضوری و از طریق شماره شبای اعلامی در سجام واریز کنند. حسن امیری اظهار داشت: هر کسی که در سامانه جامع اطلاعات مشتریان، سجام ثبت نام کرده باشد، سود مجامع شرکت‌های بورسی از طریق سجام واریز می‌شود، البته به شرطی که سهامداران در مجمع عمومی سالانه شرکت این نکته را تصویب کنند و هیأت مدیره شرکت‌ها را ملزم کنند که سود تعلق گرفته به سهام را از طریق سجام برای سهامداران واریز کنند.

مشاهده کل خبر

تولید سامانه بومی معاملات بورس در دستور کار

مدیرعامل شرکت فناوری بورس گفت: تشخیص اینکه سامانه معاملات سازمان بورس یا کارگزاری دچار مشکل شده باشد، کار مشکلی نیست، اگر هسته اصلی معاملات مشکل داشته باشد هیچ معامله ای در هیچ کارگزاری انجام نخواهد شد. روح الله دهقان اظهار داشت: سامانه فعلی، معاملات بورس، فرابورس، بورس انرژی و بخشی از بورس کالا را پشتیبانی می کند، این سامانه به میزان رشد بازار توسعه نیافته است و تحریم ها هم بر توسعه این سیستم فشار می آورد. در همین زمینه، سعی می کنیم مشکلات موجود را رفع کنیم و برای بزرگ تر شدن بازار برنامه داشته باشیم.

مشاهده کل خبر

ارسال آگهی عرضه بلوکی ۱۷ درصدی سهام سرمایه‌گذاری امید به بورس

معاون امور بیمه و بانک وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: آگهی عرضه بلوکی ۱۷ درصد سهام شرکت سرمایه‌گذاری امید وابسته به بانک سپه به بورس ارائه شد. معمار نژاد در پاسخ به این سوال که چه زمانی عرضه باقیمانده سهام سرمایه‌گذاری امید در بورس انجام می‌شود، تصریح کرد: آگهی عرضه "وامید" به بورس ارائه شده و احتمالا هفته آینده از سوی بورس اوراق بهادار منتشر می‌شود و ۹ روز وقت برای خرید این سهام بلوکی در نظر گرفته می‌شود.

مشاهده کل خبر

هزار میلیارد تومان نقدینگی به سمت بازار سرمایه در حال حرکت است

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس گفت: براساس برآوردها هزار میلیارد تومان نقدینگی به سمت بازار سرمایه حرکت می‌کند که قابل کنترل است. محمدرضا پورابراهیمی داورانی نماینده مردم کرمان و راور در مجلس با اشاره به انتقاد یکی از مسئولان درباره اینکه اگر نقدینگی به جای بورس به سمت تولید هدایت می‌شد، تورم لجام گسیخته در بازار ارز، طلا و مسکن ایجاد نمی‌شد، گفت: بخش زیادی از سرمایه و نقدینگی در کشور به سمت بازار سرمایه رفته که این بازار در بخش تولید هم هست.

مشاهده کل خبر

راه اندازی بورس مسکن جدی است / چالش ها و عدم تعیین ساز و کارها

عضو شورای عالی بورس با بیان اینکه فروش مسکن در بورس بیشتر شبیه ایده است که ساز و کارهای آن هنوز مشخص نشده از عزم جدی برای راه اندازی و مشکلات آن خبر داد. سعید اسلامی با تاکید بر اینکه هنوز جزئیات فروش مسکن در بورس مشخص نیست به ایسنا گفت: این موضوع یک ایده بوده که چند هدف را دنبال می‌کند، نخست شفاف شدن معاملات مسکن است و دوم افرادی که توان مالی آنها به اندازه خرید یک واحد مسکونی نیست، این امکان را داشته باشند که خود را در مقابل افزایش قیمت تا حدی پوشش دهند. برای مثال اندازه ۲۰ متر پول مسکن دارند و قادر نیستند یک واحد مسکونی بخرند اما اگر خریدی هم نکنند و قیمت مسکن افزایش یابد، همین توان را هم از دست می‌دهند.

مشاهده کل خبر

الزامات جدید دستورالعمل پذیرش از تیرماه اجرایی می‌شود

سارا سادات اخلاقی با اعلام اینکه مدارک و مستندات پذیرش باید از اول تیرماه از طریق سامانه الکترونیکی پذیرش در اختیار فرابورس قرار بگیرد، اظهار کرد: براساس دستورالعمل جدید پذیرش، عرضه و معامله اوراق بهادار در بازارهای فرابورس ایران، مشاور پذیرش ملزم به تشکیل کمیته پذیرش است. اخلاقی همچنین به برخی الزامات دستورالعمل پذیرش اشاره کرد و گفت: مشاوران پذیرش از اول تیرماه سال ۹۹ باید گزارش ریسک و گزارش کتبی در خصوص میزان انطباق وضعیت مالی، حقوقی و عملیاتی شرکت متقاضی را با الزامات و مقررات بازار سرمایه و دیدگاه خود نسبت به پذیرش شرکت متقاضی در زمان ارائه درخواست پذیرش شرکت‌ها به فرابورس ایران ارائه کنند.

مشاهده کل خبر

قیمت دلار و تجدید ارزیابی دارایی، دو بال پرواز بازار سرمایه

احمد اشتیاقی، با بیان اینکه افزایش نرخ دلار نیما عامل رشد سهام شرکت‌ها و تجدید ارزیابی دارایی ها سبب کاهش قیمت سهام است، گفت: ترکیب این دو عامل افزایش اقبال سرمایه گذاران به «سهام رقیق شده شرکت‌ها» را به همراه دارد. مدیرعامل کارگزاری بانک آینده در بررسی عوامل تاثیرگذار بر روند پیش روی بازار سرمایه گفت: به نظر من در شرایط کنونی دو عامل، بیشترین تاثیر را بر بورس خواهند داشت؛  نخستین عامل، رشد نرخ دلار نیمایی است که به نظر می رسد آهسته و پیوسته در حال رشد است، به طوریکه اغلب فعالان با ارزیابی اقتصاد ایران پیش بینی افزایش دلار تا پایان سال ۹۹ را دارند که با وجود نرخ فعلی دلار نیما این مساله دور از ذهن نیست و توام با اثر مثبت قوی بر بازار سرمایه است.

مشاهده کل خبر

معامله بر پایه تحلیل، روش قطعی کسب بازدهی

پویان دارابی روند صعودی بازار را ناشی از تزریق نقدینگی دانست و گفت: با افزایش بازدهی بازار سرمایه نسبت به بازارهای موازی شاهد تزریق نقدینگی و افزایش حجم معاملات بورس هستیم و به عقیده بنده تا زمانی که مشوق های فعلی وجود داشته باشد این میزان نقدینگی از بازار خارج نخواهد شد. این کارشناس بازار سرمایه عنوان کرد: تصمیمات و مشوق های ایجاد شده در بورس رشد نسبت P/E بازار سرمایه را رقم زده و این درحالی است که پیشتر این نسبت در بازار حدود 7 تا 13 بود اما هم اکنون با توجه به رشد قیمت سهام این رقم افزایش یافته است. گمان می رود با پذیرش شرکت های جدید و تامین مالی بلند مدت از طریق بورس، جذابیت خرید سهام بیشتر شود و بازار را سبز پوش نگه دارد.

مشاهده کل خبر

پذیرش شرکت‌های جدید، راه تعادل بازار سرمایه

به گفته یک کارشناس بازار سرمایه، با پذیرش شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی جدید در بازار سرمایه می‌توانیم بازار بزرگتر اما متعادل داشته باشیم. حسن رضایی‌پور بازار سرمایه را تنها بازار شفاف موجود در کشور دانست و اظهار کرد: اگر روند سرمایه‌گذاری در چند سال گذشته را بررسی کنیم، در می یابیم بازارسرمایه به عنوان بازاری که اطلاع‌رسانی دقیق و شفافتری داشته در این مدت از دیگر بازارها پیشی گرفته، بدین ترتیب در جذب سرمایه‌های مردمی نسبت به بازارهای رقیب موفقتر عمل کرده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار