کد خبر: ۸۶۸۴۶۰
تاریخ انتشار: ۰۸ تير ۱۳۹۹ - ۲۱:۵۲ 28 June 2020

 

 
استاندار گیلان: ارتقاء وضعیت سالمندان نیازمند مشارکت سازمان‌های دولتی و غیردولتی است

تابناک/گروه استان‌ها- استاندار گیلان گفت: اگر سازمان‌های دولتی و غیردولتی متناسب با سیاست‌های کلی نظام به تبادل نظر پرداخته و به برنامه راهبردی برسند در ارتقاء وضعیت سالمندان اثرگذار است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از رشت، ارسلان زارع عصر امروز در جلسه شورای سالمندان در سالن غدیر استانداری گیلان اظهار داشت: وجود مزار شریف امام رضا(ع) و قبر مطهر حضرت معصومه(س) مایه خیر و برکت کشور است و مردم گیلان اهل بیت(ع) را با برگزاری مراسمات مختلف تکریم می‌کنند و در ایام کرونا نیز اکثر این مراسمات به‌صورت مجازی برگزار شد.

استاندار گیلان با تاکید بر اینکه جلسه شورای سالمندان متناسب با برنامه‌ریزی فصلی در مرکز استان و شهرستان‌ها برگزار شود گفت: در فرهنگ ایرانی اسلامی سالمندان جایگاه والایی دارند و موجب استحکام نظام خانواده می‌شوند و سالمندی دوره کمال است که می‌تواند راهنمای زندگی جوانان باشد.

وی با اشاره به اینکه سالمندی مساوی با فرزانگی است افزود: فرهنگ ایرانی و اسلامی احترام زیادی برای سالمندان قائل است و باید برنامه‌های گوناگون متناسب با سلامت جسمی و روانی آنها و متناسب با توسعه کشور جهت حفظ و ارتقاء جامعه سالمندان پدید آوریم و فرهنگ‌سازی در این‌باره اهمیت بالایی دارد.

زارع با بیان اینکه اگر سازمان‌های دولتی و غیردولتی و مردم‌نهاد متناسب با برنامه‌ها و سیاست‌های کلی نظام به تبادل نظر پرداخته و به برنامه راهبردی درباره سالمندان برسیم بسیار اثرگذار است بیان داشت: در جلسه بعد شورای سالمندان دو کمیته فرهنگی و پژوهشی باید گزارش عملکرد خود را ارائه دهند.

استاندار گیلان با اشاره به اینکه کشورهای موفق در حوزه سالمندی در گام نخست نسبت به اصلاح نگرش جامعه نسبت به سالمندان اقدام کردند گفت: سالمندان در جامعه ما جایگاه ویژه‌ای دارند لذا می‌توان برای بانشاط نگه داشتن بیشتر این قشر در شرایط کرونایی و اقتصادی به گونه‌ای عمل کنیم که آنها در اساس مناسبات اجتماعی ما قرار گیرند.

وی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب مسئله سالمندان را مورد تاکید قرار دادند و رویکرد دولت نیز در راستای تکریم و ارتقاء توانایی سالمندان است عنوان کرد: کیفیت زندگی سالمندان و حفظ بهداشت روانی و جسمانی آنها مستلزم بهره‌مندی از نظام بهداشت کارآمد است که کشور ما در منطقه جزو بهترین‌ها است و این موضوع در ایام کرونا نیز مشهود بود.

زارع خاطرنشان کرد: با وجود تمام تنگناهای 4 ماهه اخیر در ایام بحران کرونا توجه به سالمندان از اولویت برنامه‌های سازمان‌ها و دولت بود و با وجود آنکه در برخی کشورهای اروپایی و غربی نسبت به سالمندان بی‌توجه بودند و میزان فوتی‌ها در خانه‌های سالمندان آمریکا 90 درصد بود اما چنین چیزی در کشور ما به‌سبب فرهنگ ایرانی و اسلامی وجود نداشت.

استاندار گیلان با اشاره به اینکه یک سند سالمندی در کشور برای ارتقاء شاخص‌های مربوط به سالمندان داریم اظهار داشت: یکی از رویکردهای متناسب با جامعه سالمند گیلان این است که علاوه بر نفراتی که عضو شورای سالمندان هستند از ظرفیت سازمان‌ها و نهادهای دیگر نیز بیشتر استفاده کنیم.

نماینده عالی دولت در استان گیلان با بیان اینکه سازمان‌های دولتی بسیار بیشتر از زمان حال حاضر می‌توانند در حوزه سالمندان اثرگذار باشند تصریح کرد: اگر گفتمان همه اعم از دولت و سازمان‌های غیردولتی رعایت شان سالمندان باشد قطعاً تاثیرگذار است‌.

زارع با تاکید بر اینکه تجربه نشان داده آسیب‌پذیری سالمندان در برابر کرونا نسبت به سایر گروه‌های سنی بیشتر است افزود: سالمندان به‌دلیل بیماری‌های مختلف در برابر کرونا آسیب‌پذیری بیشتری دارند لذا آگاهی بخشی به آنها بسیار تاثیر گذار است و رسانه‌ها باید در این‌باره بیشتر اقدام کنند.

وی با اشاره به برگزاری دوره‌های بازتوانی برای سالمندان خاطرنشان کرد: ممکن است هرکدام از دستگاه‌ها به‌تنهایی امکان برگزاری این دوره‌ها را نداشته باشند اما به‌صورت مشارکتی امکانپذیر است و اطلاع‌رسانی دربهره سامانه معبر در مرکز گیلان خوب بوده و نیاز است در شهرستان‌ها نیز همینگونه عمل شود.

زارع با بیان اینکه افراد سالمند مشکوک به کرونا که در مراکز اقامتی و بهزیستی حضور دارند باید در یک زمان کوتاه‌تر نتیجه تست آنها بررسی و مشخص شود بیان کرد: ممکن است طولانی شدن زمان آزمایش و اقامت افراد در مراکز اقامتی مشکل‌آفرین شود لذا باید این موضوع در اولویت قرار گیرد.

نماینده عالی دولت در استان گیلان ابراز داشت: پژوهش درباره بررسی وضعیت موجود سلامتی و نیازهای اقتصادی و اجتماعی سالمندان در جوامع شهری و روستایی استان گیلان ضروری است و باید دستگاه‌های مربوطه نسبت به این موضوع اقدام کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار