کد خبر: ۸۶۸۶۱۶
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۲ 29 June 2020

مراکز نگهداری سالمندان در گیلان واحد قرنطینه استاندارد ندارند

 

تابناک/گروه استان‌ها- مدیرکل سازمان بهزیستی استان گیلان گفت: مراکز اقامتی سالمندان در گیلان با چالش فقدان واحدهای قرنطینه استاندارد مواجه است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از رشت، حسین نحوی‌نژاد عصر امروز در جلسه شورای سالمندان در سالن غدیر استانداری گیلان با اشاره به ضرورت تشکیل جلسات شورای سالمندی در استان‌ها اظهار داشت: جلسات شورای سالمندی در 2 بخش پزشکی توسط دانشگاه علوم پزشکی و بخش اجتماعی توسط سازمان بهزیستی تشکیل و امور مربوطه پیگیری می‌شود.

مدیرکل سازمان بهزیستی استان گیلان به مصوبه اختصاص یک درصد بودجه سازمان‌ها به موضوع پژوهش اشاره کرد و عنوان داشت: از بیماری آلزایمر به‌عنوان بلای قرن یاد می‌شود که به دلایل مختلف در بین سالمندان شیوع بالایی دارد و مقرر شد که دوره‌های بازآموزی طب سالمندی برگزار شود.

وی تصریح کرد: در صورت آنکه دانشگاه علوم پزشکی گیلان با مشکل مالی مواجه باشد سازمان بهزیستی آمادگی دارد از طریق دعوت از اساتید درباره برگزاری دوره‌های طب سالمندان یاری‌گر سایر دستگاه‌ها باشد.

نحوی‌نژاد بیان کرد: مقایسه بین تعداد موالید گیلان و ایران بین سال‌های 97 و 98 عدد 14 درصد برای کشور و 16 درصد را برای استان گیلان نشان می‌دهد همچنین تعداد درگذشتگان در بازه زمانی مذکور در کشور 5 درصد و در گیلان 11 درصد است.

وی با اشاره به اینکه بیش از 80 درصد جامعه مددجوی امداد را سالمندان تشکیل می‌دهند گفت: حدود 4 درصد از کل سالمندان استان تحت پوشش خدمات بهزیستی قرار دارند و به‌طور متوسط 35.4 درصد سالمندان استان تحت پوشش کمیته امداد هستند که متوسط بالغ بر 20 میلیارد تومان در ماه مستمری به خانواده دارای سرپرست سالمند تعلق می‌گیرد.

مدیرکل سازمان بهزیستی گیلان عنوان کرد: غربالگری، گندزدایی، نظارت و پایش مراکز، تعامل با معاونت بهداشتی و همچنین واریز کمک هزینه تامین وسایل بهداشتی به حساب مراکز شبانه‌روزی سالمندان به ازای هر توانخواه 130 هزار تومن از جمله عملکرد سازمان بهزیستی گیلان در دوران کرونا است.

نحوی‌نژاد چالش‌ها در مراکز اقامتی سالمندان را یادآور شد و افزود: فقدان واحدهای قرنطینه استاندارد، فقدان واحدهای ایزوله استاندارد و فاصله زمانی نسبتاً طولانی بین اخذ نمونه جهت تست تا ارائه پاسخ توسط آزمایش‌ها که احتمال آلوده شدن فرد در آستانه پذیرش در این حد فاصل نامحتمل نیست.

وی تصریح کرد: تداوم نیاز به تامین منابع مالی و تدارکاتی برای وسایل حفاظت شخصی و نیاز به استمرار رعایت پروتکل‌های بهداشتی همچنین نیاز به تامین و تلقیح واکسن آنفولانزای فصلی از سوی سیستم بهداشتی ازجمله چالش‌های موجود در مراکز اقامتی سالمندان در استان گیلان است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار