رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی کرمانشاه از ممنوعیت‌های خلق‌الساعه صادرات محصولات کشاورزی گلایه کرد و گفت: سیاست‌گذاری تجارت و تنظیم بازار این محصولات باید به بخش خصوصی سپرده شود.
کد خبر: ۸۶۹۶۵۶
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۵ 01 July 2020

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا،ناصر مرادی در نشست هم‌اندیشی فعالان بخش کشاورزی استان با محمد رشیدی نماینده کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کرمانشاه می‌تواند به یکی از قطب‌های کشاورزی کشور تبدیل شود، اظهار کرد: هم اکنون برخی از تولیدات ما در سطح ملی و حتی جهان برند است که از جمله آنها می‌توان به نخود کرمانشاه و دام سنجابی اشاره کرد.

رییس شورای ملی نخود ادامه داد: با وجود ظرفیت‌هایی که در بخش کشاورزی داریم، چند مشکل اساسی سد راه توسعه این بخش است که یکی از مهمترین آنها قطع و برقرار کردن‌های مدام صادرات محصولات کشاورزی است.

وی از دست رفتن بازارهای صادراتی که سال‌ها برای آن تلاش شده را یکی از اصلی‌ترین پیامدهای ممنوعیت‌های صادرات محصولات کشاورزی دانست و عنوان کرد: یکی از مهمترین درخواست‌های ما ساماندهی این ممنوعیت‌های خلق‌السلاعه به بهانه تنظیم بازار داخل است.

مرادی تاکید کرد: راه حل تنظیم بازار داخلی ممنوعیت صادرات محصولات کشاورزی نیست، بلکه باید زمانی که کمبود داریم تولید را تقویت کنیم که در عین صادرات به بازارهای جهانی، بتوانیم نیازهای داخل کشور را نیز پوشش دهیم.

واردات بی‌رویه، بلای جان کشاورزان

رییس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی کرمانشاه از واردات بی‌رویه محصولات کشاورزی هم انتقاد کرد و افزود: این امر لطمات زیادی به تولیدکنندگان داخلی وارد می‌کند و باعث شده افت قیمت شدیدی در برخی از محصولات را شاهد باشیم. مثلا در بحث محصول نخود، واردات آن با ارز 4200 تومانی صورت می‌گرفت که البته با پیگیری‌های انجام شده نخود از گروه کالاهای اول که ارز دولتی به آن اختصاص می‌یابد خارج شد، اما درخواست دیگر ما وضع تعرفه 50 درصدی برای واردات این محصول با هدف جلوگیری از واردات بی‌رویه است.

مرادی یادآور شد: برای حل این مشکلات باید سیاست‌گذاری تجارت محصولات کشاورزی، خصوصا در زمینه تنظیم بازار به تشکل‌های بخش خصوصی که سرد و گرم چشیده کار هستند و نیاز لحظه بازار را می‌دانند سپرده شود. فردی که در تهران در وزارتخانه نشسته نمی‌تواند شرایط بازار را در همه استان‌ها مدنظر قرار دهد و بعد تصمیم‌گیری کند.

قیمت خریدهای تضمینی پایین است

وی معضل دیگر کنونی بخش کشاورزی را تامین نهاده‌ها خصوصا در بخش سم و کود دانست و یادآور شد: متاسفانه اکثر این نهاده‌ها وارداتی است و با قطع ارز 4200 تومانی برای این محصولات احتمالا قیمت آنها خصوصا سموم کشاورزی چند برابر خواهد شد که این امر هزینه‌های تمام شده تولیدات کشاورزی را بالا می‌برد.

رئیس شورای ملی نخود خاطرنشان کرد: از سوی دیگر قیمت محصولات کشاورزی که به صورت تضمینی خرید می‌شود، توسط شورای اقتصاد به صورت دستوری و با رقم ناچیز تعیین می‌شود، برای مثال امسال قیمت خرید تضمینی هرکیلوگرم گندم بعد از پیگیری‌های زیاد به 2500 تومان رسیده است.

مرادی معتقد است، اگر قرار باشد همین گندم را از طریق واردات تامین کنیم با احتساب هزینه‌های حمل و نقل و ... قیمت هرکیلوگرم گندم به شش یا هفت هزار تومان هم می‌رسد.

وی نتیجه این شیوه قیمت‌گذاری را کاهش تمایل کشاورزان برای کشت محصول دانست.

خلاء صنایع تبدیلی و مکانیزاسیون در کشاورزی کرمانشاه

لزوم توسعه صنایع تبدیلی در استان کرمانشاه نکته دیگری بود که رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی کرمانشاه بر آن تاکید کرد و ادامه داد: در کرمانشاه پتانسیل توسعه صنایع تبدیلی در محصولاتی مانند نخود، زعفران، سیب زمینی و... را داریم.

مرادی راهکار توسعه صنایع تبدیلی را حمایت از سرمایه‌گذارانی دانست که تمایل به ورود به این عرصه دارند.

وی همچنین از قدیمی بودن بسیاری از تجهیزات کشاورزی در استان هم یاد کرد و گفت: باید مکانیزاسیون کشاورزی را در اولویت قرار دهیم، اما این امر نیازمند در نظر گرفتن تسهیلات برای کشاورزان است، زیرا هم اکنون قیمت این تجهیزات بسیار بالا رفته و کشاورزان به تنهایی قادر به خرید آن نیستند.

مرادی اضافه کرد: عمر برخی از این ماشین آلات حتی تا 40 سال هم می‌رسد که این امر باعث افزایش ضایعات کشاورزی می‌شود.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار