یک کارشناس مذهبی زهد و تواضع را از بزرگترین درس‌هایی بیان کرد که امام رضا(ع) به ما آموخت و آن را در اداره کشور برای مسئولان بسیار کارساز دانست.
کد خبر: ۸۷۰۴۵۳
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۵ 03 July 2020

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل ازمهر،حجت الاسلام مهدی توسلی ضمن تبریک میلاد با سعادت امام رضا (ع) اظهار داشت: شخصیت امام رضا (ع) دارای ابعاد مختلفی است که جنبه‌های مختلفی دارد و درس‌های زیادی برای بشریت به دنبال دارد.

وی افزود: یکی از ابعاد شخصیتی امام رضا (ع) که امروزه به آن نیاز داریم و بارها در بیانات مقام معظم رهبری آمده زهد این امام همام است.

معاون فرهنگی و اجتماعی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه استان کرمانشاه گفت: به نقل از ابوالعباس، امام رضا (ع) اگر زمانی که بین جمعیت ظاهر می‌شدند لباس‌های زبر و خشن می‌پوشیدند، بنابراین به تاسی از ایشان دوری از اشرافیت نیاز اساسی زندگی مسئولین و مردم است.

حجت‌الاسلام توسلی بیان کرد: مسئولان باید زهد داشته باشند تا بتوانند جامعه اسلامی را پیش ببرند و باید این تقوا و زهد را از امام رضا (ع) را بیاموزند.

وی بیان داشت: همچنین یکی دیگر از ابعاد شخصیتی امام رضا (ع) برخورداری از علم فراوانی بوده است بر اساس آنچه که در عیون اخبارالرضا آمده هرچه از امام رضا (ع) می‌پرسیدند امام از آن مطلع بودند همچنین در مثل‌های خود از آیات قرآن استفاده می‌کردند.

این کارشناس مذهبی تصریح کرد: امام رضا (ع) هر سه روز یک بار قرآن را ختم می‌کردند و البته زودتر هم می‌توانستند، اما در هر آیه دقت می‌کردند و ما هم باید یک بازنگری در زندگی‌هایمان داشته باشیم که آیا ما امروزه به قرآن اهتمام داریم. قرآن باید به زندگی، سیاست و اقتصاد ما وارد شود زیرا هر کجا موفق بوده‌ایم به قرآن عمل کردیم.

حجت‌الاسلام توسلی گفت: یکی دیگر از ابعاد شخصیتی امام رضا (ع) آداب معاشرت امام بوده که هرگز با سخن خود کسی را نرنجاندند و سخن کسی را قطع نمی‌کردند، افراد محتاج را ناامید نمی‌کردند و پایشان را مقابل دیگران دراز نمی‌کردند.

وی با اشاره به اینکه امام رضا (ع) به عبادت و شب زنده داری اهتمام زیادی داشتند، خاطرنشان کرد: سه روز روزه داری در ماه از امام رضا (ع) هرگز فوت نشد همچنین هر موقع سفره‌ای برای ایشان پهن می‌شد از غذا به فقرا می‌دادند.

معاون فرهنگی و اجتماعی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه استان کرمانشاه گفت: به فرموده امام رضا (ع) بندگان خدا قدرت آزاد کردن بزرگان را ندارند، اما خداوند برای بهشت غذا دادن به فقرا را قرار داده است.

حجت‌الاسلام توسلی افزود: یکی از ابعاد شخصیتی امام رضا (ع) تواضع بود؛ فردی در حمام ایشان را نشناخت و از امام خواست او را کیسه بکشند امام پذیرفتند وقتی فرد متوجه شد بسیار شرمنده شد.

وی گفت: مسئولان اگر تواضع نداشته باشند نمی‌توانند مملکت را اداره کنند زیرا در حال حاضر قسمتی از اعتراضات مردم به دلیل عدم تواضع مسئولین است و برخی از آنها زهد ندارند.

این کارشناس مذهبی با اشاره به جود امام رضا (ع) افزود: امام در یک روز عرفه تمام ثروت خود را تقسیم کردند به ایشان گفتند این کار ضرر نیست که امام فرمودند ضرر نیست بلکه سود است زیرا آنچه پاداش تعلق می‌گیرد ضرر محسوب نمی‌شود. مردم باید سخاوت و کرامت را از این امام بزرگوار بیاموزند.

حجت‌الاسلام توسلی مدارای با مردم و رفع مشکلات مردم را از دیگر ابعاد شخصیتی امام رضا (ع) دانست که به فرموده ایشان هر که مشکل مؤمنی را برطرف کند خداوند روز قیامت اندوه را از قلب او برطرف خواهد کرد.

معاون اجتماعی و فرهنگی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه استان کرمانشاه خاطرنشان کرد: اگر همین شاخص‌های اخلاقی امام رضا (ع) مورد عمل قرار گیرد، زندگی پر از شور و نشاطی را تجربه خواهیم کرد.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار