مدیر پایگاه ملی معبد آناهیتا گفت: معبد تاریخی آناهیتا با دارا بودن شاخصه‌های مورد نیاز یک اثر برای ثبت جهانی شدن، این قابلیت را دارد که ثبت جهانی شود.
کد خبر: ۸۷۱۸۸۱
تاریخ انتشار: ۱۶ تير ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۰ 06 July 2020

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا،مرتضی گراوند، با اشاره به راه اندازی پویش‌هایی برای ثبت جهانی معبد آناهیتا از چندسال پیش، اظهار کرد: از سال 1395 که پایگاه ملی معبد تاریخی آناهیتا مجددا راه اندازی شد، پویش‌هایی نیز برای ثبت جهانی این اثر توسط علاقمندان به آن شکل گرفت.

وی در پاسخ به اینکه آیا معبد آناهیتا این قابلیت را دارد که به ثبت جهانی برسد، گفت: سازمان یونسکو برای اینکه اثری به ثبت جهانی برسد، 10 آیتم در نظر گرفته که از این تعداد شش آیتم مربوط به بناهای تاریخی و چهار آیتم هم مربوط به مناظر طبیعی و میراث معنوی است. طبق قوانین سازمان یونسگو اگر یک بنای تاریخی یکی از شش آیتم مورد نظر را داشته باشد این قابلیت را دارد که به ثبت جهانی برسد که معبد آناهیتا دو ویژگی از شش آیتم مورد نظر را داشته و می‌تواند در فهرست آثار ثبت جهانی قرار بگیرد.

مدیرپایگاه ملی آناهیتا قرارگیری این معبد در مسیر جاده ابریشم را یکی از این ویژگی ها دانست و افزود: همچنین ساختار معماری، سبک ستون سازی و مصطبه سازی این بنا که کاملا متفاوت از سایر بناهای تاریخی است، ویژگی مهم دیگر آن برای ثبت جهانی شدن است.

وی تصریح کرد: البته موانع و مشکلاتی هم پیش روی ثبت جهانی این بنا وجود دارد که از جمله آنها می توان به واقع شدن آن در داخل بافت شهری، وجود تعدادی واحد مسکونی در ضلع جنوبی عرصه بنا و عدم حفظ منظر حریم و رعایت ضوابط و مقرارت مورد نیاز برای ثبت جهانی یک اثر اشاره کرد.

گراوند خاطرنشان کرد: از دهه‌های چهل که کاوش‌های باستان شناسی در این محوطه تاریخی انجام شد، برخی موانع برای ثبت جهانی شدن آن مانند تملک و تخریب 250 واحد مسکونی که روی عرصه این بنای باستانی ساخته شده بود، برداشته شد.

وی بابیان اینکه موانعی که پیش پای ثبت جهانی شدن معبد آناهیتا است کمتر از موانع ثبت جهانی تاق بستان است، اعلام کرد: البته برای رفع این موانع نیازمند اعتبار هستیم و اگر یک همت استانی و ملی باشد، آناهیتا هم می‌تواند ثبت جهانی شود.

مدیرپایگاه ملی آناهیتا اضافه کرد: البته از چند مدت پیش بحث هایی مطرح شده که آناهیتا را به همراه دیگر آثار تاریخی شرق تا غرب استان در قالب یک محور به ثبت جهانی برسانند که هنوز در حد یک پیشنهاد است، اما در مجموع آناهیتا هم می‌تواند به تنهایی ثبت جهانی شود و هم در قالب محور ساسانی شرق تا غرب استان.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار