مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل و نقل کشور از آغاز عملیات ریل‌گذاری راه‌آهن چابهار - زاهدان با استفاده از ریل ملی که در کارخانه ذوب‌آهن اصفهان تولید شده، برای نخستین بار در کشور خبر داد.
کد خبر: ۸۷۲۴۷۱
تاریخ انتشار: ۱۷ تير ۱۳۹۹ - ۲۲:۵۳ 07 July 2020

به گزارش تابناک به نقل از روابط عمومی شرکت ذوب‌آهن، خیراله خادمی با اشاره به آغاز عملیات ریل‌گذاری راه‌آهن چابهار- زاهدان با حضور وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: در این مسیر ۶۲۸ کیلومتری، با احتساب خطوط فرعی و ایستگاهی جمعاً حدود ۷۴۰ کیلومتر ریل‌گذاری با استفاده از ریل ملی که در کارخانه ذوب‌آهن اصفهان تولید شده انجام می‌شود و امیدواریم بخش نخست این مسیر در سال آینده زیر بار برود.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل و نقل کشور افزود: اجرای این طرح ملی که با مشارکت قرارگاه خاتم‌الانبیا (ص) اجرا خواهد شد، نقش مهمی در توسعه و تکمیل کریدور جنوب - شمال و تکمیل شبکه ریلی شرق کشور دارد و کشور‌های دیگر از جمله افغانستان و آسیای میانه را به اقیانوس هند متصل می‌کند.

وی همچنین میزان پیشرفت فیزیکی زیرسازی مسیر را حدود ۶۰ درصد دانست و گفت: عملیات ریل‌گذاری، فردا از بخش شمالی طرح یعنی شهر زاهدان با حضور وزیر راه و شهرسازی و جمعی از مقامات و مسؤولان استانی و کشوری آغاز می‌شود و در طول مسیر باید ۳۰ کیلومتر پل و تونل احداث شود.

خادمی اتصال بندر چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی کشور به شبکه ریلی را یکی از مزایای مهم اجرای این مسیر دانست و افزود: راه‌آهن چابهار - زاهدان به دلیل قرار گرفتن در مسیر ارتباطی تنها بندر موجود در سواحل مکران و اهمیت این شریان ارتباطی در توسعه تجارت و تبادل کالا در بندر چابهار از اهمیت بالایی برخوردار است.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل و نقل کشور احداث راه‌آهن چابهار- زاهدان را با هدف ایجاد کریدور ریلی شرق کشور مهم ارزیابی و تصریح کرد: با توجه به موقعیت ممتاز بندر شهید بهشتی چابهار به عنوان نقطه کانونی اتصال ۳ قاره آسیا، اروپا و آفریقا و اهمیت این بندر در ایجاد ارتباط تجاری میان هند با کشور‌های افغانستان، روسیه، قفقاز، به طور قطع بهره‌برداری از این مسیر ریلی نقش تعیین کننده‌ای در توسعه و رونق اقتصادی منطقه خواهد داشت.

وی از تأمین ریل این مسیر از شرکت ذوب‌آهن اصفهان برای نخستین بار در کشور خبر داد و افزود: به منظور ساخت این مسیر ریلی ۹۲ هزار تن ریل استاندار، ۷۰ میلیون مترمکعب عملیات خاک‌برداری و دو میلیون مترمکعب بتن‌ریزی انجام شده است و تا امروز بیش از  هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان اعتبار (که با ارزش روز آن به ۴ هزار میلیارد تومان بالغ شده است) هزینه شده و برای تکمیل، ۴ هزار میلیارد تومان دیگر اعتبار مورد نیاز است.

خادمی ابراز امیدواری کرد قطعه یک این مسیر در سال آینده به پایان برسد و گفت: در سال نخست بهره‌برداری، بیش از یک میلیون مسافر و سه میلیون تن بار از این مسیر جابجا خواهد شد که این میزان به دو میلیون مسافر و ۸ میلیون تن بار در سال ۱۴۲۰ افزایش خواهد یافت.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار