مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمانشاه وجود مراتع دست نخورده و کُنده‌ درختان خشک شده را یکی از مهترین عوامل گستردگی آتش سوزی بوزین و مره‌خیل و سخت شدن مهار آن دانست و گفت: برای اینکه بتوانیم حوادث احتمالی بعدی را با سرعت بیشتری کنترل و مدیریت کنیم، باید اجازه دهیم مرزنشینان و مردم بومی از بوزین مره‌خیل بهره برداری داشته باشند.
کد خبر: ۸۷۲۶۵۹
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۳ 08 July 2020

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا؛جلیل بالایی در نشست ستاد مدیریت بحران استان کرمانشاه که برگزارشد، بااشاره به وقوع حادثه آتش سوزی منطقه حفاظت شده بوزین و مره‌خیل، اظهارکرد: وجود یک همت جمعی و احساس مسئولیت همه افراد درگیر باعث شد تا بتوانیم این آتش سوزی را بخوبی مهار کنیم.

وی تصریح کرد: هرچند در این بحران همه بخوبی پای کار آمده بودند و کسی نسبت به مسئله بی توجه نبود، اما در میدان عمل با برخی مشکلات و محدودیت ها هم مواجه بودیم.

مدیرکل مدیریت بحران استان اضافه کرد: براساس اطلاعات ماهواره ای که دریافت کرده‌ایم، شروع آتش سوزی منطقه حفاظت شده بوزین و مره‌خیل روز 23 خرداد از سمت حلبچه عراق بوده و در فاصله کوتاهی در چند منطقه دیگر آتش سوزی‌های دیگری شروع شد.

وی تاکید کرد: از آنجایی که آتش سوزی در چند نقطه متفاوت و فاصله زمانی وقوع آنها از هم کم بود، برای همین حدود 10 روز استان درگیر خاموش کردن آن شد و صعب العبور بودن منطقه و سختی دسترسی به آن نیز عاملی بود تا نتوانیم امکانات و تجهیزات را آنجا ببریم.

بالایی از وجود پوشش گیاهی متراکم و گسترده در منطقه به عنوان یکی از مشکلات مهم پیش روی تسریع در اطفای حریق اشاره کرد و افزود: در برخی از مناطق بوزین و مره‌خیل ارتفاع مراتع حدود دو متر بود و زمانی که آتش به آن منطقه می‌رسید، به یکباره شعله ور می‌شد، اما درختی را هم نمی سوزاند.

وی گفت: باتوجه به اینکه در سالهای گذشته هیچ بهره برداری از این مراتع صورت نگرفته و هیچ دامی در آنجا چَرَا نداشته، برای همین مراتع آن بکر مانده و بستر وقوع آتش سوزی‌های گسترده شده‌اند.

مدیرکل مدیریت بحران استان اضافه کرد: همچنین در طول چهار دهه گذشته، هرچقدر درختان تنومند و کهنسال این منطقه افتاده و خشک شده‌اند، به همان شکل باقی مانده و در زمان آتش سوزی به یک معضل و مشکل بزرگ تبدیل می‌شوند.

وی بر لزوم بهره برداری مردم بومی و مرزنشینان از این منطقه تاکید کرد و گفت: امیدواریم محیط زیست و منابع طبیعی برای بهره برداری از مراتع و جمع آوری کنده های خشک این منطقه مجوزهای لازم را صادر کنند تا به اقتصاد و ایجاد اشتغال مردم بومی این منطقه هم کمک کند.

بالایی در ادامه خواستار راه اندازی یک سیستم حفاظتی قدرتمند در منطقه بوزین و مره‌خیل شد و افزود: با بهره برداری مرزنشینان و بومیان از این منطقه و از سوی دیگر راه اندازی پایگاه اطفای حریق برای حوادث احتمالی بعدی سرعت عمل بالایی خواهیم داشت.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار