به گفته مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه سالانه ۳۰۰ میلیارد تومان برداشت علوفه سطحی از مراتع استان داریم.
کد خبر: ۸۷۲۶۶۶
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۸ 08 July 2020

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا؛انشاالله کولانی در نشست ستاد بحران استان کرمانشاه برگزارشد، بااشاره به روند کاهشی آمار آتش سوزی‌های منابع طبیعی استان طی چندسال اخیر، اظهارکرد: با برنامه ریزی‌هایی که در این چندسال داشته‌ایم و افزایش امکانات و فرهنگ سازی‌های انجام شده، میزان حریق در منابع طبیعی استان کاهش یافته است.

وی در ادامه به حادثه آتش سوزی بوزین و مره‌خیل اشاره کرد و گفت: در این حادثه حدود 800 هکتار از اراضی منطقه دچار آتش سوزی شد که البته خوشبختانه حدود 10 درصد از درختان از بین رفت و بیشتر سوختگی مربوط به مراتع‌ بود.

کولانی درخصوص منشا بسیاری از آتش سوزی‌ها هم گفت: طبق بررسی‌هایی که داشته‌ایم، حدود 65 درصد آتش سوزی‌ها در طبیعت توسط گردشگران اتفاق می‌افتد، 15 درصد سرایت از اراضی کشاورزی به مراتع، 14 درصد اختلافات قومی و قبیله ای، دو درصد عوامل طبیعی و چهاردرصد هم سایر عوامل است.

وی یکی از راه‌های جلوگیری از حریق گسترده در سطح منابع طبیعی را صدور مجوز بهره برداری مراتع برای بومیان دانست و تصریح کرد: در این راستا سالانه 300 میلیارد تومان برداشت علوفه سطحی از مراتع استان داریم که توسط دامداران و 69 هزار بهره بردار بومی انجام می‌گیرد.

مدیرکل منابع طبیعی استان افزود: درحال حاضر یکی از مشکلاتی که برای بهره برداری از مراتع منابع طبیعی وجود دارد، عدم تعادل توزیع دام در مناطق مختلف استان است، به گونه ای که تعداد دام‌ها در نواحی شرقی استان بسیار بالا بوده تا جایی که مراتع روبه نابودی می‌رود، اما در نواحی اورامانات با بارش‌ها و پوشش مرتعی زیاد، تعداد دام‌ها بسیار کم است.

وی در ادامه به صدور مجوز بهره برداری و برداشت سقز از درختان ون استان اشاره کرد و گفت: براساس قوانین برداشت سقر از درختان ون باید هر دوسال یکبار انجام شود، اما امسال به دلیل شیوع بیماری کرونا و ضعیف شدن اقتصاد بسیاری از مردم محلی با رایزنی‌هایی که با سازمان داشته‌ایم، این مجوز را گرفته‌ایم که امسال هم برداشت داشته باشند.

کولانی بابیان اینکه از هر درخت ون بطور میانگین یک و نیم کیلو گرم سقز برداشت می‌شود، عنوان کرد: دوره سقز چینی درختان حدود سه ماه طول می‌کشد و در این مدت هر بهره بردار تقریبا 25 تا 30 میلیون تومان درآمد دارد که 20 درصد آن را به عنوان عوارض به اداره کل منابع طبیعی استان باز می‌گردانند.

وی خاطرنشان کرد: پولی که از سقزچینان می‌گیریم را برای احیاء دوباره جنگل ها بویژه جنگل‌هایی که دچار حریق شده‌اند، صرف می‌کنیم.

مدیرکل منابع طبیعی استان اعلام کرد: سالانه بین 100 تا 200 میلیون تومان از سقزچینان عوارض بهره برداری می‌گیریم.

به گفته این مسئول به علت عدم وجود واحد فرآوری سقز در استان بیشتر این محصول به خارج از استان و کشورهای اروپایی صادر می‌شود.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار