معاون وزیر جهاد کشاورزی و رییس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری با بیان اینکه امسال شاهد فراوانی حریق در عرصه‌های منابع طبیعی هستیم، گفت: از ابتدای امسال تاکنون بیش از ۱۳۰۰ فقره حریق در منابع طبیعی کشور رخ داده است.
کد خبر: ۸۷۲۶۷۱
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۰ 08 July 2020

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا؛مسعود منصور امروز(18 تیر) در نشستی در استانداری کرمانشاه، اظهار کرد: عمده آتش سوزی های رخ داده، با همکاری و همراهی مردم و تشکل های مردم نهاد و حضورشان در کنار مسئولین مرتبط در مدت زمان کوتاهی و اغلب ظرف چند ساعت اطفاء شده‌، هرچند در برخی مناطق صعب العبور هم شاهد طولانی شدن کار اطفای حریق بوده‌ایم.

به گزارش ایسنا، منصور با اشاره به پای کار بودن مردم در حفاظت و حراست از منابع طبیعی، گفت: بارزترین نماد همکاری مردم در حفاظت از منابع طبیعی مشارکت مستقیم آنها در امر اطفای حریق در زمان وقوع آتش سوزی‌ها است. مردم نشان داده‌اند در حفاظت از منابع طبیعی از جانشان هم مضایقه نمی‌کنند.

رییس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری با بیان اینکه در چهار ماهه امسال شش نفر از هموطنانمان در جریان اطفای حریق در منابع طبیعی جان خود را از دست داده‌اند، گفت: چهار نفر از این عزیزان کرمانشاهی و یک نفر اهل کهکیلویه و بویر احمد و دیگری هم از نیروهای هلال احمر بود که شب گذشته(17 تیر) در استان چهار محال و بختیاری در جریان اطفای حریق در منابع طبیعی جان خود را از دست داد. همچنین مصدومیت هایی هم در جریان اطفای حریق در منابع طبیعی داشته‌ایم.

 جان باختگان حریق "فداکار خدمت" می‌شوند

وی در ادامه اشاره‌ای هم به قانون مدیریت بحران برای حمایت از فداکاری افراد در منابع طبیعی داشت و گفت: بر اساس این قانون افرادی که جان خود را در حفاظت از منابع طبیعی از دست بدهند، فداکار خدمت شناخته می شوند که پیگیر جدی این موضوع برای جانباختگان آتش سوزی منطقه حفاظت شده "بوزین و مره خیل " هستیم.

وی افزود: در موضوع "بیمه بی نام" هم استانها را موظف به انجام تعداد زیادی بیمه بی نام کرده ایم تا در صورت بروز خسارت در حین اطفای حریق در عرصه های منابع طبیعی بتوانیم برای حمایت از آسیب دیدگان و خانواده‌های آنها استفاده کنیم.

 پایگاه های اطفای حریق کشور تقویت می‌شوند

معاون وزیر جهاد کشاورزی و رییس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری سپس با اشاره به حمایت‌های ملی از اطفای حریق، گفت: برای تقویت پایگاه های اطفای حریق برنامه ریزی جدی کرده ایم. ضمن اینکه یکی دو مرحله هم اعتبار مختصری برای خریداری تجهیزات داده‌ایم. مشکل با وزارت دفاع برای اعزام بالگرد در زمان وقوع حریق در منابع طبیعی هم حل شده است.

وی اضافه کرد: باید برای مقابله با حریق یک کار ملی بشود که در حال رایزنی در این خصوص هستیم و سال آینده کارهای بهتری در این حوزه انجام خواهد شد.

منصور در ادامه با اشاره به در برنامه بودن تشدید مجازت ایجاد کنندگان حریق عمدی، گفت: باید مجازات این افراد تشدید شود.

90 درصد آتش سوزی‌ها در منابع طبیعی کشور منشا انسانی دارند

منصور گفت: یک تحلیل 14 ساله از وضعیت حریق در کشور نشان می دهد عامل حدود 90 درصد حریق‌های رخ داده در منابع طبیعی کشور عامل انسانی است که درصدی از آن هم عمدی و به اختلافات قومی و قبیله ای، آتش زدن پس‌چر مزارع و .. برمی گردد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: عمده حریق‌های رخ داده با منشا انسانی به سهل انگاری افراد در مواجهه با منابع طبیعی برمی‌گردد که به جد از مردم تقاضا داریم هنگام حضور در عرصه‌های منابع طبیعی مراقبت لازم را برای جلوگیری از وقوع حریق داشته باشند.

مهمترین راه حفاظت از منابع طبیعی حفاظت فنی با مشارکت مردم است

وی با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر ضرورت حفاظت از منابع آب و به ویژه خاک، گفت: حفاظت از منابع طبیعی هم از این جهت که انفال است، قداست دارد و هم از این جهت که ثروت و البته ثروت بین نسلی است، اهمیت ویژه دارد.

وی در ادامه با بیان اینکه مهمترین راه حفاظت از منابع طبیعی حفاظت فنی با مشارکت مردم است، گفت: شکل گیری تعاونی ها و تشکل های منابع طبیعی ظرفیت خیلی خوبی است که برای مقابله با حریق در منابع طبیعی در حال شکل گیری است. همچنین صندوق توسعه منابع طبیعی یکی از راه هایی است که جوامع محلی با عضویت در آن می توانند علاوه بر نقش آفرینی در حفاظت از منابع طبیعی، از مزایای آن بهره مند شوند.

مدیریت پارک‌های جنگلی و نهالستان‌ها به مردم واگذار می‌شود

وی در ادامه اشاره‌ای هم به اجرای طرح 9 در 99 در جنگل‌ها و بیابان های کشور در سال جاری داشت و افزود: در این طرح مدیریت پارک های جنگلی و نهالستان ها به مردم واگذار خواهد شد.

منصوری با اشاره به هدفگذاری امسال سازمان جنگل‌ها برای جنگل‌کاری اقتصادی در سطح بیش از 22 هزار و 500 هکتار، گفت: امسال همچنین توسعه 50 هزار هکتاری کشت گیاهان دارویی را در کشور در برنامه داریم.

وی موضوع گیاهان دارویی را از مصادیق اقتصاد مقاومتی عنوان کرد و افزود: در حوزه گیاهان دارویی هم برای بهره برداری خوب و هم برای فرآوری و بسته بندی جای کار زیادی داریم. اگر نظام بهره برداری در کنار فرآوری قرار گیرد شاهد رخدادهای خوبی خواهیم بود که هم در حفاظت از منابع طبیعی اهمیت دارد و هم به کمک معیشت مردم خواهد امد.

امسال برای زراعت چوب هدف‌گذاری 30 هزار هکتاری کرده ایم

وی با بیان اینکه هم اکنون صنایع چوب کشور با 50 درصد ظرفیت خود کار می کنند، گفت: از این 50 درصد هم حدود 80 درصد منابع چوب آنها از منابع داخلی تامین می شود.

منصور اضافه کرد: امسال برای زراعت چوب هدف گذاری 30 هزار هکتار در کشور کرده‌ایم، چون استفاده از آب های نامتعارف برای زراعت چوب بازدهی دارد.

وی در ادامه اشاره ای هم به اجرای طرح کاداستر داشت و گفت: امسال هدف گذاری جهشی 30 میلیون هکتاری را برای کاداستر داریم و برای اجرای این طرح هیچ محدودیت اعتباری نداریم.

 باید جنگل‌ها و مراتع کرمانشاه ویژه دیده شوند

معاون وزیر جهاد کشاورزی و رییس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری سپس از استان کرمانشاه به عنوان یکی از استان های مهم کشور در حوزه منابع طبیعی یاد کرد و افزود: جنگل‌ها و مراتع این استان به دلیل ویژگی‌های خاص خود نیاز به توجه ویژه دارند.

منصور در پی درخواست استاندار کرمانشاه مبنی بر اعطای مجوز جمع‌آوری چوب‌های خشک در منابع طبیعی، گفت: در قالب اجرای طرح عملیات بهداشتی و پرورشی جنگل این امکان وجود دارد که پایه‌های معیوب و خشکیده از سطح منابع طبیعی جمع آوری شود که البته اجرای این طرح قبلا فرآیند ملی داشت که خوشبختانه اختیار تصمیم‌گیری در این مورد به استان‌ها واگذار شده است. هرچند در صورت اجرای این طرح باید هر نوع فروش چوب الزاما بین صنایع چوب باشد تا دست واسطه‌ها از آن کوتاه شود.

وی سپس با بیان اینکه امسال در حوزه آبخیزداری کارهای خوبی برای جلوگیری از فرسایش خاک در استان کرمانشاه انجام شده، گفت: اگر نقطه بحران‌خیزی در استان وجود دارد، برای آن اعتبارات جداگانه در نظر خواهیم گرفت.

جوامع دانشگاهی روی "بلوط" کار کنند

منصور با اشاره به ناشناخته ماندن بلوط، گفت: بلوط خیلی کارکرد می تواند داشته باشد و باید جوامع دانشگاهی روی بلوط کار کنند و جوامع محلی را با ارزش بلوط آشنا کنند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی و رییس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور قرار است در ادامه سفر یک روزه خود به استان کرمانشاه برای دلجویی از جانباختگان حریق منطقه حفاظت شده "بوزین و مره خیل" به دیدار خانواده‌های آنان و بازدید از مناطق دچار حریق شده برود.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار