طی این گزارش بر تاریخچه تلفن همراه از زمان ساخت اولین گوشی تا طرح‌‎های احتمالی آینده مروری می‌کنیم.
کد خبر: ۸۷۲۸۹۹
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۳۹۹ - ۲۳:۴۳ 08 July 2020

به گزارش تابناک سمنان: تلفن همراه امروزه مهم‌ترین نیاز بشر در عصر تکنولوژی است که به طور حتم نمی‌توان از فواید و کارکردهای آن در زندگی مدرن و ماشینی چشم‌پوشی کرد. به خصوص در شرایط ویژه‌ای چون دوران شیوع کرونا، که بخش قابل توجهی از زندگی و کار ما به همین تلفن‌های همراه برمی‌گردد و قطعا اگر این دستگاه نسبتا کوچک با کارایی‌های بزرگش نبود، شرایط خیلی سخت‌تر شده و امکان انجام بسیاری از امور نیز فراهم نبود.

اما تلفن‌همراه، این شی عجیب که شاید زمانی کاملا به دور از تصور و منطق بوده است از چه زمانی و توسط چه کسی برای اولین بار ساخته شده؟ قطعا تلفن‌های همراه اولیه ظاهر و ویژگی‌های تلفن‌های امروزی را نداشته و بسیار ابتدایی‌تر، با ظاهری متفاوت مورد استفاده قرار می‌گرفته‌اند. حتی می‌توان به این موضوع اشاره کرد که در دوره‌های مختلف، تلفن همراه هیچ‌گاه به اندازه امروز در دسترس همگان قرار نگرفته و در گذشته این دستگاه تنها متعلق به قشر خاصی بوده است.

در ادامه این گزارش، علاوه بر پرداختن به تاریخچه ساخت و تولید گوشی‌های تلفن همراه، به نحوه تکامل و افزایش کارایی‌های این دستگاه طی سال‌های اخیر می‌پردازیم که شاید برای شما جالب باشد آن‌ها را بدانید.

اولین گوشی های تلفن همراه

اولین کسانی که به فکر ساخت تلفن همراه افتادند

شاید کسانی که پیش از این به دنبال نام مخترع تلفن همراه رفته باشند اسم دکتر مارتین کوپر برایشان آشنا باشد اما ما به کمی قبل تر از دکتر مارتین باز می‎گردیم، زمانی که سازوکار تلفن‌های همراه برگرفته از رادیوی خودروها بودند و فقط انسان در این چنین مکان‌هایی می‌توانست از تلفن‌هایی که معمولا در بدنه ماشین نصب می‌شد استفاده کند. تکنولوژی که در زمان خودش برای اولین بار توسط برادران گالوین عرضه شده بود.

شرکت موتورولا

پل گالوین با ایده‌های جدید خود، در ابتدا با ساخت رادیو، در ایجاد راه‌های ارتباطی نقش داشت و از این توانایی خود در ساخت رادیوهای دوطرفه که قابلیت ارسال و دریافت پیام را داشت در دوران جنگ بهره گرفت و این کار را به سرعت تحت عنوان شرکت موتورولا در زمینه‌های مختلف گسترش داد.

ساخت اولین تلفن همراه

خوشبختانه پسر گالوین نیز پس از فوت پدرش این مسیر را رها نکرده و در این زمان شرکت موتورولا برای اولین بار موفق به ساخت تلفن‌های همراهی شد که قابلیت دریافت پیام‌های متنی و پست الکترونیک را داشته و در صورت اتصال به رایانه، توانایی دریافت پیام‌های بسیار بلند را نیز دارا بودند.

.

مارتین کوپر و اولین تلفن بی‌سیم به وزن ۱ کیلوگرم!

اما در اینجا نباید از نام مارتین کوپر، مهندس الکترونیک این شرکت غافل شد، چرا که او اولین کسی بود که ایده ساخت گوشی‌های بی‎سیم بر اثر تماشای یک فیلم علمی-تخیلی به سرش زد و با جدیت در این کار، سرانجام توانست این تخیل را بالفعل کند. بنابراین اولین مدل گوشی تلفن همراه بی‌سیم با نام DynaTAC 8000X ، از سال ۱۹۸۳ و با قیمت جالب توجه سه هزار و ۹۹۵ دلار به صورت تجاری در سراسر جهان به فروش رسید.

مارتین کوپر سازنده اولین تلفن همراه بی سیم

تکامل بیشتر گوشی‌های تلفن همراه

پس از آن، صنعت ساخت و تولید گوشی همراه ادامه پیدا کرده به مرور تکامل یافته‌تر شد، تا جایی که در اواخر سال ۱۹۸۰ قابلیت‌هایی چون ایجاد کد امنیتی، عملیات شماره تلفن، ذخیره کردن نام، شماره تلفن، ماشین حساب، ارسال و دریافت پیامک و ذخیره‌سازی تماس‌ها و شماره تلفن‌ها، از عجایب این تکنولوژی به شمار می‌رفت که برای بسیاری از مردم غیرقابل باور بود. البته هر یک از این قابلیت‌ها به طور ناگهانی و یکجا در تلفن‌های همراه ظاهر نمی‌شد، بلکه هر یک از انواع گوشی‌ها، تنها برخی از قابلیت‌های ذکر شده را دارا بودند و توانایی ارائه تمام خدمات به طور همزمان وجود نداشت.

اولین گوشی های تلفن همراه

با این حال جالب است بدانید، تلفن لمسی نیز یکی از انواع ابتدایی گوش‌های همراه بوده است. به این صورت که این تلفن‌ها علاوه بر تنظیم و نگهداری اطلاعات، دارای کاربردهای متعددی مانند محاسبه، یادداشت برداری، بازی کردن، ضبط صدا و تصویر بوده است.

اولین گوشی های لمسی تلفن همراه

تکامل تلفن‌های همراه و پیشرفت در زمینه تکنولوژی همچنان ادامه پیدا کرد و ارسال پیامک‌های دارای شکلک، استفاده یک یا دو رنگ بیشتر در صفحه نمایش و مجهز شدن به سیستم مرورگر اینترنتی، جی‌پی‌آر‌اس « GPRS» برای انتقال سریع داده‌ها، مدیریت اطلاعات شخصی، تقویم و مخاطبین نیز به قابلیت‎های ابتدایی اضافه شدند.

اولین گوشی های تلفن همراه

استفاده از این نوع گوشی‌ها سال‌های سال ادامه داشت و با وجود اینکه تلفن‌های لمسی با قلم‌های مخصوصشان نیز در تعداد و انواع محدود ساخته شده بودند اما گوشی‌های دکمه‌ای معمول‌ترین گزینه برای استفاده مردم بود.

اولین گوشی های تلفن همراه

 نقطه عطف تولید گوشی‌های همراه با ورود گوشی اپل

اما می‌توان گفت نقطه عطف تاریخ تلفن‌های همراه به خصوص از نوع هوشمند، با اولین تولید شرکت اپل با نام آیفون و با سیستم عامل آی‌اواس رقم خورد که با توجه بسیاری از سوی کاربران همراه شد. تلفنی که در عین ظرافت و زیبایی زمان خودش، کاربرها و قابلیت‌های زیادی هم داشت.

نقطه عطف تولید گوشی‌های همراه با ورود گوشی اپل

.

گوشی‌های امروزی با قابلیت‌های دور از تصور پیشینیان

اکنون با گذشت حدود ۴۰ سال از زمان تولید اولین انواع گوشی همراه و همچنین گذشت بیش از ۱۰ سال از تولید اولین تلفن همراه هوشمند، ما با انواع پیشرفته‌ای از تکنولوژی سر و کار داریم که به طور حتم می‌توان گفت کمتر از نیم قرن پیش کاملا برای انسان دست نیافتنی به نظر می‌رسید. امروزه همه ما گوشی‌هایی در دست داریم که برخی از آن‌ها با چند صد گیگ حافظه داخلی قادر به ضبط و ذخیره‌سازی اطلاعات زیادی هستند.

جدیدترین گوشی های همراه

جدیدترین گوشی های همراه

امروزه آرزوی دور از دسترس مردمان دوره‌های گذشته به وفور در زندگی ما اتفاق می‌افتد، به طوری که می‌توانیم با تلفن‌هایمان به هرکجای دنیا سفر کنیم و هر کس و هر آنچه که می‌خواهیم را به طور زنده و همزمان از طریق گوشی‌های همراهمان ببینیم. ارسال و دریافت اطلاعات با افرادی که از ما دور هستند به شکل‌های مختلفی قابل انجام است و لحظه‌هایمان با وسیله‌ای بسیار کوچک‌تر از آن دوربین‌های بزرگ قدیمی اما با کیفیت بسیار بهتر تنها با یک اشاره به ثبت می‌رسند.

تماس تصویری ازطریق گوشی های همراه

گوشی‌های همراهمان می‌توانند جای مدرسه و دانشگاه و محل کار  را بگیرند و به همین ترتیب در بسیاری از جلسات، کنفرانس‌ها و کلاس‌های آموزشی می‌توان شرکت کرد. بنابراین شاید بتوان گفت با وجود این همه قابلیت و نصب انواع برنامه‌های کاربردی و پیشرفته در زمینه‌های مختلف که همه ما امروزه در جریان آن هستیم، کمتر کاری باشد که با تلفن همراه نتوان انجام داد.

تماس تصویری ازطریق گوشی های همراه

اما با توجه به پیشرفت روزافزون تکنولوژی و حرکت بی وقفه جهان در این مسیر، حتما خیلی از خواسته‌های شاید غیرممکن امروز ما نیز در آینده تبدیل به معمول‌ترین کاربردهای تکنولوژی در زندگی بشر شود.

طراحی گوشی های هوشمند در اینده

طراحی گوشی های هوشمند در اینده

طراحی گوشی های هوشمند در اینده

 

گزارش از فاطمه کربلایی

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار