کد خبر: ۸۷۲۹۸۳
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۲ 09 July 2020

ضرورت تقویت دیپلماسی اقتصادی

تابناک/استاندار گیلان با بیان اینکه یکی از سازوکارهای موثر تقویت دیپلماسی اقتصادی است، گفت: انتظار دارم دبیرخانه اوراسیا فعالانه پیگیری شود و از فرصت‌های مختلف باید بهره ببریم که یکی از این فرصت‌ها اتاق بازرگانی بین‌المللی است.

ارسلان زارع عصر امروز در جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی که با حضور محمد خزاعی، مدیرکل کمیته ایرانی اتاق بازرگانی بین‌المللی در سالن غدیر استانداری گیلان برگزار شد، اظهار کرد: در این شرایط سخت تحریمی نگاه‌ها عمدتا به بخش خصوصی است و این به عنوان یک اصل در دنیا مطرح است که دولت‌ها راهبردها را تدوین کرده و نظارت می‌کنند اما بخش خصوصی کار را انجام می‌دهد.

استاندار گیلان بخش اعظمی از چرخ اقتصادی کشور توسط فعالین، کارآفرینان و تولیدکنندگان بخش خصوصی می‌چرخد، افزود: در سال ۹۸در بخش صادرات غیرنفتی ۴۱میلیارد دلار صادرات داشتیم، صادرات غیر نفتی گیلان را ۵۰۰ میلیون دلار برنامه ریزی کرده بودیم که با تلاش فعالین استان این مبلغ به ۵۸۰ میلیون دلار رسید.

وی با بیان اینکه اینکه امسال میزان صادرات غیر نفتی استان را ۶۰۰ میلیون دلار هدفگذاری کرده‌ایم، گفت: در گیلان ظرفیت‌های بسیار خوبی برای صادرات از جهت موقعیت جغرافیایی، مرز دریایی، راه آهن و هوایی وجود دارد. این انتظار وجود دارد با وجود شرایط موجود تلاش بیشتری در راستای رونق اقتصادی وافزایش تولید صورت گیرد.

زارع با اشاره به حمایت‌های دولت، تصریح کرد: با حمایت‌های دولت و سیاست‌های اقتصادی مقاومتی، همچنین تخصیص منابع اعتباری و حمایت از تولیدکنندگان باید مسیر تحقق جهش تولید را تسهیل کنیم.

استاندار گیلان بیان کرد: بخشی از چالش‌های ما به تحریم‌ها برمی‌گردد، امروز خیلی از کشورهای دنیا صادرات‌شان تاثیر منفی داشته و علاوه‌بر این موارد بیماری کرونا بخش زیادی از فعالیت‌های را تحت تاثیر قرار داده است.

وی با بیان اینکه تامین ارز ۴۰ تا ۴۱ میلیارد دلاری حداقل نیاز ارزی است، گفت: همواره در طول چهار دهه گذشته هم مشکلات اقتصادی وجود داشته اما امروز نسبت به گذشته شرایط سخت‌تر و پیچیده شده است، لذا از هر فرصت،ایده، پیشنهاد و طرح جهت رونق اقتصادی و رفع موانع حوزه صادرات استقبال می‌کنیم.

زارع حمایت دولت تدبیر و امید را از صنعت چای بی بدیل دانست و ادامه داد: دولت با موافقت با نرخ پیشنهادی استان گام بلندی در راستای حل مشکلات چایکاران برداشت، باید بتوانیم صندوق حمایت از چای را در دراز مدت تقویت کنیم زیرا بخش خصوصی باید خودکفا باشد و بدون نیاز به یارانه دولتی با حمایت بانک‌ها روی پای خود بایستد.

استاندار گیلان با بیان اینکه یکی از سازوکارهای موثر تقویت دیپلماسی اقتصادی است، گفت: اتاق بازرگانی بین‌المللی می‌تواند تبادلات اقتصادی با دیگر کشورها تسهیل کند، انتظار دارم دبیرخانه اوراسیا فعالانه پیگیری شود و از فرصت‌های مختلف باید بهره ببریم که یکی از این فرصت‌ها اتاق بازرگانی بین‌المللی است.

وی ادامه داد: با توسعه منطقه آزاد انزلی می‌توانیم از سرمایه‌گذاری‌های صادرات محور استقبال می‌کنیم.

در ادامه آرش فرزام صفت، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری گیلان گفت: حمایت از صندوق چای و تقویت آن مورد تایید همه است، امروز در حوزه چای نسبت 20 به 80 یارانه دولت بالعکس شده زیرا معتقدیم که راه حل نجات صنعت چای این است که دولت دخالت‌های خود را به صفر برساند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار