رامین سمیعیان در گفتگو با تابناک:
رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه گفت: با توجه به اینکه بیماری تب کریمه کنگو در دام کاملا بی علامت است بهترین راه مبارزه با آن پیشگیری و عمل به توصیه های بهداشتی است.
کد خبر: ۸۷۳۰۲۱
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۱ 09 July 2020

رامین سمیعیان در گفتگو با خبرنگار تابناک کرمانشاه اظهار کرد: بیماری تب کریمه کنگو یک بیماری مشترک بین انسان و دام است و در دام هیچگونه علامتی ندارد گاهی ممکن است یک تب خفیفِ بعضا غیر قابل تشخیص در دام ایجاد کند اما اگر این بیماری در انسان بروز کند و دیر به آن رسیدگی شود منجر به مرگ فرد خواهد شد. در خصوص اعلام مرگ یا موارد ابتلای انسانی مرجع پاسخگو دانشگاه علوم پزشکی است.

 وی افزود: راه های پیشگیری از ابتلای دام ها به این بیماری با توجه به بی علامت بودن آن مبارزه با عامل انتقال بیماری (یعنی گونه ای از کنه) از طریق سمپاشی است. ما توصیه لازم را در این خصوص به دامداران کرده ایم و هر ساله بر اساس وسع مالی اداره سعی کردیم مقداری سم تهیه و سمپاشی دام و جایگاهش را انجام دهیم.

 رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه در ادامه بیان داشت: توصیه ما این است که با توجه به بی علامت بودن این بیماری برای استفاده مطمئن از گوشت مصرفی، آن را به مدت ٢۴ ساعت در دمای صفر تا چهار درجه سانتیگراد نگهداری کنند، این عمل منجر به اسیدی شدن لاشه ی دام می شود که در صورت وجود ویروس تب کریمه کنگو در آن، کاملا از بین می رود و مصرف آن خطری برای انسان ایجاد نمی کند.

 سمیعیان تاکید کرد: توصیه ما به دامداریها سمپاشی دام و جایگاهش، دست نزدن بر روی کنه های موجود روی بدن دام است. از عموم مردم هم می خواهیم گوشت مصرفی شان را از مراکز مجاز عرضه ی دام تهیه واز کشتار شخصی دام خودداری کنند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار