معاون توسعه پیش‌بینی و تحقیقات اداره کل هواشناسی اصفهان گفت: پیش‌بینی هواشناسی نشان می‌دهد که بارش‌های پاییزی امسال در این استان نسبت به شرایط نرمال، دیرتر و کمتر خواهد بود.
کد خبر: ۸۷۳۵۱۰
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۴ 10 July 2020

نوید حاج‌بابایی افزود: در شرایط نرمال، بارش‌های پاییزی در استان اصفهان از نیمه آبان ماه آغاز می‌شود اما پیش‌بینی هواشناسی حاکی از آن است که امسال سامانه بارش‌زا دیرتر از این موعد به اصفهان میآید و میزان بارش‌ها نیز از حد معمول خود کمتر خواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه این امر منجر به تشدید شرایط خشکسالی و کمبود منابع آبی می‌شود، اظهار داشت: لازم است موضوع کم‌بارشی و تشدید خشکسالی در برنامه‌ریزی‌های مصرف آب آشامیدنی، صنعت و کشاورزی برای امسال و سال آینده در نظر گرفته شود.

حاج‌بابایی به گرمای تابستان امسال اشاره و تصریح کرد: خرداد ماه امسال دمای هوا بویژه در مناطق شمالی و شرقی استان اصفهان سه تا چهار درجه سانتی‌گراد نسبت به شرایط نرمال، بیشتر بود که گرمای کم سابقه‌ای را بهمراه داشت.

وی با بیان اینکه این روند در تیر ماه مقداری کاهش یافت، اضافه کرد: از ابتدای تیر تا کنون دمای هوا نسبت به شرایط نرمال در اصفهان بویژه در مناطق شمالی و شرقی یک تا ۲ درجه سانتی‌گراد افزایش داشته است که پیش‌بینی می‌شود در مرداد و شهریور نیز بهمین منوال باشد.

معاون توسعه پیش‌بینی و تحقیقات اداره کل هواشناسی اصفهان گفت: ما امسال تابستان زودرس در استان داشتیم درحالیکه دمای هوا بطور معمول در خرداد به بالای ۴۰ و تا ۴۵ درجه سانتی‌گراد نمی‌رسید.

حاج‌بابایی یکی از تاثیرهای منفی افزایش دمای هوا را بر تبخیر منابع آبی بویژه در سرچشمه‌های رودخانه زاینده رود عنوان و اضافه کرد: این تبخیر زیاد، تاثیر منفی بر روی ذخیره‌های آبی خواهد گذاشت که منجر به تشدید خشکسالی می‌شود.

وی از جمله دلایل تابستان داغ امسال را تغییر الگوهای جوی خواند و توضیح داد: امسال این تغییر به گونه‌ای بود که الگوی تابستانه زودتر از موعد همیشگی، اتفاق افتاد و گرمای کم سابقه‌ای را در ماه خرداد داشتیم.

وی خاطرنشان کرد: افزایش گرمای هوا نسبت به شرایط نرمال حتی در مناطق سردسیر و غربی استان اصفهان نیز به میزان یک تا ۲ درجه اتفاق افتاده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار