یک سال سیب زمینی در سطحی وسیع در مزارع کشت می‌شود و زمان برداشت محصول، کشاورزان با افت شدید قیمت مواجه می‌شوند و سال بعد پیاز اشک کشاورزان را در می‌آورد. این ماجرا در مورد گوجه فرنگی و هندوانه و دیگر محصولات کشاورزی هم مشابه است.
کد خبر: ۸۷۳۷۳۹
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۰ 11 July 2020

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل ازایسنا،سریال تکراری افت قیمت محصولات کشاورزی در فصل برداشت خاص امسال و پارسال نیست و سالهاست که کشاورزان اصلی‌ترین قربانیان این داستان هستند، اما این سریال تکراری چرا و تا کی ادامه دارد؟

دکتر عبدالحمید پاپ‌زن استاد گروه کشاورزی دانشگاه رازی کرمانشاه در گفت گو با ایسنا، با بیان اینکه از دهه ها پیش کشاورزی کشور تابع یک حرکت سینوسی بوده، گفت: در این مدل کشت یک محصول یک سال کم می‌شود و سال بعدش زیاد. امسال 'گوجه فرنگی آنقدر زیاد کشت می شود که همه جا پر از گوجه فرنگی می‌شود و محصول روی دست کشاورزان می‌ماند و سال بعدش کشت گوجه فرنگی کم و در مقابل تقاضا برای خرید آن زیاد می شود و این موضوع باز هم کشاورزان را برای سال بعد ترغیب به کشت گوجه فرنگی می کند و اینگونه این سریال تکراری ادامه پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: به طور کلی منهای تولید برخی از محصولات کشاورزی مثل ذرت، گندم، چغندر و ... که آنها هم مشکلات خاص خود را دارند، تولید بقیه محصولات کشاورزی و به ویژه صیفی جات در کشور تابع هیچ قانونی نیست.

عضو هیئت علمی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی استان کرمانشاه در ادامه از دولت به عنوان یکی از مقصران اصلی داستان تکراری افت قیمت محصولات کشاورزی در فصل برداشت یاد کرد و افزود: سالهاست در کشور از طرح آمایش سرزمینی یاد می شود، طرحی که با اجرایی شدن آن قرار است در هر منطقه ای متناسب با شرایط آب و هوایی و ظرفیت ها و پتانسیل های آن اقدام به کشت محصولات کشاورزی شود.

وی با تاکید بر اینکه آمایش سرزمین یعنی در کشور برنامه داشته باشیم که کجا، کی و چه چیزی را تولید کنیم، گفت: امروز دنیا با برنامه ریزی پیش می رود و ما هنوز طرح آمایش سرزمین را تهیه نکرده‌ایم و هنوز نمی دانیم در کجا باید چه محصولی تولید کنیم؟

وی با تاکید بر اینکه طرح آمایش سرزمین باید بر اساس مطالعات دقیق تهیه شود تا اولویت تولید محصولات اقتصادی در نقاط مختلف کشور مشخص شود، ادامه داد: اگر قرار باشد مثلا خربزه مشهدی در همه جای ایران کشت بشود که دیگر خربزه مشهدی نیست، چون شرایط اقلیمی مشهد، خربزه مشهدی را برجسته کرده و قطعا خربزه تولیدی در کرمانشاه حتی با همان بذر خربزه مشهدی، مثل خربزه مشهدی نمی شود و همینطور هندوانه دیم شریف آباد قزوین و یا پیاز آذر شهر و یا سیب زمینی همدان و یا هر محصول دیگری.

وی با بیان اینکه دولت وظیفه دارد طرح آمایش سرزمین را تهیه کرده و به همه استانها برنامه بدهد و بر اجرای آن برنامه هم نظارت داشته باشد، گفت: برای حل مشکلات باید دولت پس از تهیه طرح آمایش سرزمین به عنوان یک اولویت، سیستم های نظارتی، البته نه فقط سیستم نظارتی حاکمیتی بلکه سیستم های نظارت خودکنترلی را با بهره گیری از ظرفیت های سازمان های مردم نهاد و NGO ها برای رعایت الگوی کشت فعال کند.

دانشیار گروه ترویج و آموزش کشاورزی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه رازی کرمانشاه تصریح کرد: دولت همچنین باید با برنامه‌ریزی برای ایجاد واحدهای سردخانه ای و دیگر صنایع تبدیلی و تکمیلی، زمینه عرضه صحیح محصولات کشاورزی را فراهم کرده و مانع از تغییرات شدید قیمت محصولات کشاورزی در فصول مختلف شود.

پاپ زن گفت: البته تنها مقصر این ماجرا دولت نیست، بلکه کشاورزان هم در این ماجرا مقصر هستند. در مجموع تا زمانی که نسبت به تهیه و اجرای طرح آمایش سرزمین اقدام نشود و کشاورزان هم برای اجرای آن پای کار نباشند و مردم هم از آن حمایت نکنند، این داستان ادامه دارد.

پاپ‌زن گفت: کمتر از 10 سال است در استانی مثل کرمانشاه کشت دو یا سه محصول سیب زمینی، گوجه فرنگی و پیاز در کانون توجه قرار گرفته‌، در حالیکه این سه محصول در گذشته در استان کرمانشاه در سطح محدود کشت می‌شده و هیچ وقت قیمت آنها تحت ثاثیر عرضه و تقاضا قرار نمی‌گرفت، اما از چند سال گذشته که اجاره دادن زمین های کشاورزی به کشاورز مهاجران در کرمانشاه و البته دیگر استانها باب شد، تولید این محصولات با افت و خیزهای زیادی در سال‌های مختلف همراه بوده که نتیجه آن نیز نوسان شدید قیمت این محصولات بوده است.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار