کد خبر: ۸۷۴۳۸۹
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۳۹۹ - ۱۹:۴۴ 12 July 2020

 
 
 
 

 


تابناک/اشاره: متنی که می‌خوانید، ترکیبی است از نگاه ما با گزارشی که «ایرنا» منتشر کرده است.
مازندران در حالی همانند سایر استان‌های کشور پنجمین ماه همه‌گیری ویروس کرونا را پشت سر می‌گذارد که عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری فیزیکی منجر به افزایش آمار مبتلایان کرونا شده و یک بار دیگر محدودیت‌های کرونایی را به این استان بازگردانده است.

*دانشگاه علوم پزشکی مازندران، فهمش را دارد اما...
همین چند روز پیش بود که وزیر محترم بهداشت در جلسه‌ای به شکل صریح انتقاد کرد از اینکه پروتکل‌ها و قوانین بهداشتی در این روزهای دشوار، رعایت نمی‌شود.
ما شاهدیم که در پیک اول کرونا در کشورمان، وزارت بهداشت با همراهی برخی مسوولان متعهد مانند استاندار مازندران و همراهی نسبتا خوب مردم، در کنترل شیوع کرونا به میزان قابل توجهی موفق بود.
وزیر اما به صراحت گفته که مشکلات اقتصادی، اجازه نداده که او  و همکارانش بتوانند این روند مثبت کنترل را ادامه بدهند و حالا بازگشایی اماکن عمومی و مشاغل و...، باعث رشد مجدد شیوع کرونا شده است.
بر اساس اعلام دانشگاه علوم پزشکی مازندران و بابل ، آمار بیماران کرونایی بستری در بیمارستان‌های مازندران، از حدود ۳۰۰ نفر طی کمتر از ۱۰ روز پیش، روز جمعه گذشته تقریبا به یکهزار نفر افزایش یافته است و این یعنی به فاجعه نزدیک می‌شویم!

*دیدید حق با «مجید حسین‌زادگان» هم بود؟
اگر چه در گام اول برخی از محدودیت‌های کرونایی شامل تعطیلی موقت بازار، ورزش‌های پرخطر، بوستان‌های شهری و جنگلی، تالارهای پذیرایی، رستوران‌ها و حتی  نماز جمعه و دورکاری برای افراد دارای بیماری زمینه‌ای  در شهرستان‌های با وضعیت قرمز کرونایی به‌ویژه آمل به‌عنوان دروازه  اصلی ورودی مسافران اقصی نقاط ایران به استان مازندران اعمال شد، ولی پیش بینی می‌شود تا با ادامه عادی‌سازی رفتاری  با ویروس کرونا این محدودیت‌ها در سطح بیشتری ادامه یابد.
در پیک اول، استاندار مازندران مبادی ورودی به استان را بست اما گفتند که این کار باعث فلان و بیسار می‌شود (کدام فلان و کدام بیسارش بماند برای بعد!) پس راه‌ها باز شد و عده زیادی از هموطنان همیشه در صحنه ما که مقادیر لازم و کافی از بیشعوری را با خودخواهی‌شان قاتی کرده بودند به مازندران و گیلان و گلستان سرازیر شدند و شد اینی که الآن داریم؛
«بر اساس اعلام دانشگاه علوم پزشکی مازندران، هم اکنون شهرستان‌های آمل،  رامسر، نوشهر، محمود‌آباد، سوادکوه، بابل و قائم‌شهر در وضعیت قرمز قرار دارند و عمده محدودیت‌های مصوب ستاد استانی مقابله با کرونا برای این شهرستان‌ها در حال اجراست و احتمال می‌رود با گسترش ویروس کرونا در روزهای آینده دامنه این محدودیت‌ها به سایر شهرستان ها نیز کشانده شود». خب بفرمایید تحویل بگیرید آقایان و خانم‌های مقامات بالاتر!

*ماسک زدن، ماسک نزدن؛ مسأله این است!
بررسی سازمان جهانی بهداشت اخیر نشان داده که احتمال انتقال ویروس از طریق هوا هم وجود دارد و با این رویه استفاده از ماسک تنها راهکار حفاظت فردی برای جلوگیری از سرعت انتقال ویروس تشخیص داده شد.
اینها را دکتر فرهنگ بابا محمودی؛  عضو هیات علمی کووید ۱۹ دانشگاه علوم پزشکی مازندران، می‌گوید، پس یعنی من و تویی که ماسک نمی‌زنیم و خیلی راحت جلوی دوربین خبرنگار از اینکه «خیلی باور نداریم که این بیماری کشنده‌ست» یا «اگه قراره بمیریم همه با هم می‌میریم پس من ماسک نمی‌زنم» یا «ماسک می‌زنم اذیت میشم» می‌گوییم، هم خیلی وقیح هستیم و هم بیشعوری‌مان را داریم بدجوری فریاد می‌زنیم!
دکتر بابا محمودی می‌گوید: «شرایط استان در هفته اخیر از روند کنترل و ثبات بیماری حداقل در برخی از شهرستان‌ها خارج شد و این رویه ناشی از بی دقتی در رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری فیزیکی به خصوص ازدحام در مراکز جمعیتی و شرکت در مراسم عروسی و عزا بود و بخشی از بیماران درگیر با ویروس کرونا در هفته اخیر در این مراسم‌ها حضور داشتند»؛ خب پس دیگر نگویید چرا من و امثال من اینقدر تأکید می‌کنیم همه چیز به فرهنگ و شعور ربط دارد!
یک نگاه هم کافی‌ست به این کادر درمانی کشور و مازندران بیندازیم که چقدر انرژی گذاشتند و چقدر به خاطر ما از همه چیزشان گذشتند. اینها الآن توان سابق را ندارند و ما داریم به خودمان و آنها و حتی کسانی که مثلا دوستشان داریم، ظلم می‌کنیم وقتی که ماسک نمی‌زنیم و رعایت نمی‌کنیم. راستی؛ واقعا اینقدری که ادعا داریم، عزیزان‌مان را دوست داریم؟!

*دوای درد ما فقط محدودیت‌ سختگیرانه  است
رییس دانشگاه علوم پزشکی مازندران به نوعی حرف وزیر بهداشت را تأیید می‌کند و می‌گوید: «از نظر ما به‌عنوان متولیان سلامت ادامه محدودیت‌ها تا پایان ویروس کرونا ضروری بود ولی به دلایلی از جمله وضعیت اقتصادی کشور و معیشت مردم، محدودیت‌ها از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا از جمله سفر برداشته شد و تمام مشاغل پرخطر و کم خطر و سایر فعالیت‌ها به روال عادی برگشت؛ بدون این که پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی به درستی اجرایی شود».
دکتر سید عباس موسوی افزود: «متاسفانه تمام دستگاه هایی که به دلایل اقتصادی به ما برای بازگشایی مشاغل کم خطر و پرخطر و سایر فعالیت‌های صنفی فشار وارد کردند و قول اجرای درست پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی را از سوی این کسب و کارها دادند، امروز فعالیت نظارتی‌شان در این ارتباط کم‌رنگ شد و  افزایش آمار بیماران کرونایی را در استان به دنبال داشته است»؛ پیدا کردید پرتقال‌فروش یا درواقع کرونافروش را؟!
از طرف دیگر، مردم هم انگار که برایشان عادی شده است حضور کرونا. یادشان رفته که تا همین ماه پیش چطوری از روی ترس یا اجبار هم که شده رعایت می‌کردند و می‌ترسیدند که نکند به سراغ آنها هم بیاید.
این عادی‌انگری و ساده‌انگاری، البته جزو عادت‌های دیرینه ماست و از ماست که بر ماست!
دبیر شورای سلامت استان مازندران می‌گوید: «افزایش سرعت انتقال ویروس در روزهای اخیر در مازندران و قرارگیری هفت شهرستان در زمره وضعیت قرمز، ادامه همان موج اول کرونایی است و با این وضعیت همه ما باید تلاش کنیم که سرعت انتقال را کاهش دهیم چرا که به دلیل عدم ابتلا ۸۰ درصد از مردم استان در موج اول به ویروس کرونا، در این دوره در خطر ابتلا قرار دارند و چنانچه حداقل ۲۰ درصد از این افراد در این مرحله گرفتار شوند، مشکلات ما از حداقل ۱۰ استان کشور بدتر می‌شود».
می‌گویند آدم عاقل از یک سوراخ، دوبار گزیده نمی‌شود اما مخترع این ضرب‌المثل، ما را خیلی دست‌کم گرفته است!

*اگر مسافرت نکنیم، نمی‌میریم!
باز هم برای بار چندم اشاره می‌کنم که اگر اجازه می‌دادند طرح استاندار مازندران در بستن ورودی‌ه به استان، کامل انجام می‌شد، الآن، هم تهرانی‌ها گوشی دستشان می‌آمد که اینجا با کسی تعارف نداریم و هم خودمان راه نمی‌افتادیم با اجاره اتاق و ویلا به آنها، موزّع کرونا نمی‌شدیم!
آخر این یادداشت - گزارش هم به نقل از «ایرنا» می‌نویسم که: «ویروس کرونا که سی‌ام بهمن ماه سال گذشته با شناسایی ۲ بیمار در شهرستان بابل در مازندران شیوع یافت، پس از ۲ ماه و اواخر فروردین ماه به نقطه ثبات رسید. وضعیتی که تا نیمه تیرماه جاری ادامه داشت ولی به دلیل آنچه که عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی اعلام شد، در یک هفته گذشته روند صعودی یافت»؛ حالا دیگر خود دانید اما یادمان باشد چرا خیلی‌ها می‌گویند همیشه باید زور بالای سرمان باشد تا...!

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار