رییس دفتر شورای نگهبان در استان کرمانشاه با تاکید بر اینکه کارنامه شورای نگهبان در روی کارآمدن 12 دولت و یازده مجلس شفاف و روشن است، گفت: در هیچ دوره ای اعمال سلیقه در خصوص تایید صلاحیت ها صورت نگرفته و روی کار آمدن دولت‌ها و یازده مجلس از جناح های سیاسی مختلف نشان می دهد همه چیز بر اساس قانون و به دور از اعمال سلیقه سیاسی بوده است.
کد خبر: ۸۷۴۵۸۹
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۳ 13 July 2020

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا،حجت الاسلام محسن مفید در آستانه سالروز تاسیس «شورای نگهبان»، امروز (21 تیر) در نشستی خبری به تشریح مهمترین وظایف این نهاد پرداخت.

هجمه‌ها به دلیل عملکرد خوب شورای نگهبان است

 مفید با بیان اینکه شورای نگهبان امسال چهلمین سال تاسیس خود را پشت سر می گذارد، به ارزش کار این نهاد اشاره و تصریح کرد: شورای نگهبان یکی از مهمترین نهادهای رسمی کشور است که وظیفه خطیر پاسداری از جمهوریت و اسلامیت نظام و نیز پاسداری از قانون اساسی را برعهده دارد.

وی افزود: 10 اصل از اصول قانون اساسی به شورای نگهبان و وظایف خطیر آن اختصاص یافته و همین جایگاه والای این نهاد است که موجب شده تا طی 40 سال مورد هجمه دشمنان خارجی و برخی غیردوستان داخلی و حتی بعضا برخی دوستان داخلی ناآگاه قرار گیرد.

مفید تصریح کرد: این هجمه های پایان ناپذیر به دلیل عملکرد خوب شورای نگهبان در عمل به وظایف قانونی تعیین شده است و همین امر موجب شده به این هجمه ها افتخار کنیم، چرا که نشان می‌دهد کارمان را درست انجام داده ایم و در مسیر درست قرار داریم.

وی افزود: تحریم شورای نگهبان از سوی آمریکا نشان دهنده جایگاه ارزشمند این نهاد در حفظ جمهوریت و اسلامیت نظام است، چرا که تحریم یک نهاد غیراقتصادی عقلانی نیست و جز دشمنی سیاسی، علت دیگری ندارد.

رییس دفتر شورای نگهبان در استان کرمانشاه با بیان اینکه هیچ انسانی و هیچ نهادی مبرا از خطا و اشتباه نیست، گفت: قطعا در طول چهل سال فعالیت، شورای نگهبان هم مانند هر نهاد و یا هر فرد دیگری اشتباهاتی داشته و هیچ کس نمی تواند ادعا کند که 100درصد از خطا و اشتباه مصون است و ما هم از این قضیه مستثنی نیستیم و در طول این سالها اشتباهاتی هم داشته ایم.

اگر "سلیقه‌ای" عمل می کردیم دولت‌هایی از جناح‌های مختلف روی کار نمی‌آمدند/ کارنامه ما شفاف است

مفید یکی از وظایف اصلی شورای نگهبان را بحث تایید صلاحیت داوطلبان در انتخابات مجلس، خبرگان رهبری و ریاست جمهوری عنوان کرد وافزود: در بررسی صلاحیت داوطلبان در نهایت همه هجمه ها به سمت شورای نگهبان است و این درحالی است که هیات های اجرایی، هیات نظارت استانی و هیات مرکزی نظارت بر انتخابات کشور همگی طی پنج مرحله به صلاحیت داوطلبان رسیدگی و به شکایت آنها رسیدگی می کنند.

مفید در ادامه در خصوص برخی انتقادات مطرح شده در زمینه اعمال نظرات و سلایق سیاسی اعضای شورای نگهبان در تایید و رد صلاحیت ها گفت: عملکرد شورای نگهبان با تشکیل 12 دولت و یازده مجلس روشن و شفاف است، اگر نگاهی به ادوار مختلف دولت ها و مجلس های تشکیل شده داشته باشیم، مشخص است هر دوره طیف سیاسی خاصی غالب بوده است.

وی افزود: در چندین دوره افرادی با نگاهی خاص و از جناحی خاص روی کار آمدند که همه از فیلتر شورای نگهبان گذشته اند و این امر نشان می دهد که چنین چیزی صحت ندارد و هیچ اعمال سلیقه سیاسی در تایید صلاحیت ها صورت نمی گیرد.

رییس دفتر شورای نگهبان در استان کرمانشاه تاکید کرد: خط قرمز ما در بررسی صلاحیت ها، فساد اخلاقی، فساد مالی و اقتصادی و بحث التزام به اسلام، نظام و ولایت فقیه است و برای اینها هم ابزار قانونی مشخص شده و بر اساس این ابزار اعمال نظر می کنیم.

مفید خاطرنشان کرد: بحث التزام و اعتقاد به اسلام و ولایت فقیه و نظام یک اصل مهم در تایید صلاحیت هاست و در هیچ کجای عالم هم هیچ نظامی نیست که افرادی که آن را از اساس قبول ندارند را به مناصب و مسئولیت ها بگمارد و چنین چیزی دور از عقل و منطق است.

وی افزود: به هرحال عملکرد شورای نگهبان در ادوار مختلف انتخابات نشان می دهد که همواره از هر طیف و گروه سیاسی در انتخابات تایید شده اند، حال اگر در یک دوره انتخابات جریان خاصی رای نمی آورد، به انتخاب مردم برمی گردد و نه عملکرد شورای نگهبان.

وی یادآور شد: از طرفی شورای نگهبان "سهمیه بندی" برای جریان های سیاسی ندارد. شرایطی طبق قانون برای ثبت نام و تایید صلاحیت ها در انتخابات اعلام شده و هرکس از هر طیف سیاسی که این شرایط را داشته باشد می تواند ثبت نام کرده و تایید شود.

برای رد اعتبارنامه "تاجگردون" اسناد جدیدی به دست نمایندگان رسیده است

وی در خصوص رد اعتبارنامه برخی نمایندگان پس از ورود به مجلس نیز گفت: در بحث تایید صلاحیت ها، قانون، ابزار کار شورای نگهبان را مشخص کرده و این نهاد با توجه به استعلامات اخذ شده از مراجع چهارگانه و التزاماتی که افراد باید در بحث اسلام و نظام و ولایت فقیه داشته باشند در خصوص تایید یا رد صلاحیت افراد تصمیم گیری می کند و اگر نماینده ای بعد از گذشتن از فیلتر شورای نگهبان و برگزیده شدن در انتخابات، اعتبار نامه اش در مجلس رد می شود قطعا اسناد جدیدی به دست نمایندگان رسیده که در مرحله رسیدگی به صلاحیت داوطلبان وجود نداشته است.

مفید در خصوص رد اعتبار نامه "تاجگردون" نماینده مردم گچساران در مجلس شورای اسلامی، گفت: در خصوص این پرونده اعضای شورای نگهبان با کمیسیون مربوطه در مجلس، تشکیل جلسه داده و مباحثی را مطرح کرده اند و مشخص شد نمایندگان، اسناد جدیدی به دست آورده و بر مبنای آن در خصوص رد اعتبار این نماینده تصمیم گیری کرده‌اند.

در طول سال جریانات سیاسی و کاندیداهای احتمالی را رصد می کنیم

رییس دفتر شورای نگهبان در استان کرمانشاه در ادامه با اشاره به تاسیس این دفاتر در استانها از 20 سال پیش، گفت: در گذشته در آستانه انتخابات عوامل نظارتی دور هم جمع شده و کار نظارت بر انتخابات راانجام می دادند و با پایان انتخابات این جمع منحل می شد، این میان یک خلا بزرگ وجود داشت و نیاز بود که این نظارت ها مستمر شود، در همین راستا با ابلاغ مقام معظم رهبری این دفاتر از 20 سال پیش در استانها راه اندازی شد تا عوامل نظارت بتوانند با قدرت بیشتری در انتخابات ظاهر شوند.

وی در خصوص وظایف این دفاتر در ایام غیر انتخابات، گفت: حفظ و انسجام شبکه چند هزار نفری نظارت در سراسر کشور از مهمترین وظایف این دفاتر است و با توجه به اینکه تقریبا هر دو سال یکبار در کشور «انتخابات» داریم، این دفاتر، شبکه نظارت را پای کار نگه می دارند تا در انتخابات حضوری فعال داشته باشند.

مفید افزود: نظارت بر روند کار جریانات سیاسی و افرادی که به عنوان کاندیدای احتمالی قرار است در انتخابات شرکت کنند از دیگر وظایف این دفاتر است.

وی یادآور شد: حتی نظارت بر نمایندگان فعلی مجلس هم توسط این دفاتر انجام می شود و عملکرد و ارتباطات آنها مورد بررسی قرار می گیرد تا در زمان انتخابات بعدی دست پُر بتوانیم ظاهر شویم.

بیشتر رد صلاحیت‌ها به دلیل داشتن «سوء سابقه» است

مفید به برخی ضعف‌های قانونی در بحث ثبت نام انتخابات اشاره کرد و افزود: براساس قانون تمام افراد اجازه دارند برای شرکت در انتخابات ثبت نام کنند و تایید شرایط اولیه ثبت نام داوطلبان هم به عهده شورای نگهبان گذاشته شده که این ظلم در حق نظام است، چرا که با رد صلاحیت بسیاری افراد فاقد شرایط لازم، بار این ردِصلاحیت ها بر دوش نظام می افتد و همانطور که بعضا شاهد هستیم اصطلاحاتی از جمله "رد کردن فله‌ای" یا اینکه "شورای نگهبان شمشیر را از رو بست" در فضای مجازی و از سوی معاندان مطرح می شود.

وی افزود: این درحالی است که عمده این افراد به دلیل سوء سابقه و نداشتن شرایط اولیه، رد صلاحیت می‌شوند. اگر قانون اصلاح شود و این افراد قبل از ثبت نام فیلتر شوند، قطعا حجم رد صلاحیت ها کاهش خواهد یافت.

مفید تصریح کرد: اگر شرایط طوری فراهم شود که افراد از چند ماه قبل از ثبت نام اصلی، ثبت نام اولیه انجام دهند و تا شروع ثبت نام اصلی تمام استعلامات و مدارک لازم را اخذ کنند قطعا کار بسیار تسهیل شده و از ثبت نام افراد فاقد شرایط جلوگیری می شود.

وی افزود: ضعف قانونی دیگر در این حوزه به نحوه برخورد با جرائم انتخاباتی برمی گردد، چرا که قانون در این زمینه جامع نیست و از طرفی بازدارندگی لازم را هم ندارد و باز هم بار سنگین این موارد بر دوش شورای نگهبان می افتد.

رییس دفتر شورای نگهبان در استان کرمانشاه با بیان اینکه اصلاح قانون انتخابات در دستور کار این دوره مجلس قرار دارد، گفت: به دلیل مشکلات اقتصادی و معیشتی رسیدگی به این قانون با تاخیر خواهد بود و در این شرایط هم درست این است که مسائل و مشکلات اقتصادی و معیشتی در اولویت قرار گیرد، چرا که تا انتخابات چندین ماه فرصت باقی مانده است.

اجازه‌ تغییر مصوبات مجلس را نداریم

مفید در خصوص رد و تایید قوانین مصوب مجلس هم، گفت: در این زمینه شورای نگهبان به هیچ عنوان اجازه تغییر مصوبات مجلس و یا اصلاح آن را ندارد و تنها در بحث مغایرت یا عدم مغایرت این مصوبات با اسلام و قانون عمل می کند.

وی افزود: این وظیفه را نیز قانون برای شورای نگهبان تایید کرده و بنابراین این نهاد کاری به محتوای مصوبات ندارد و فقط این محتواها را از حیث مغایرت نداشتن با اسلام و قانون اساسی، مورد بررسی قرار می دهد.

بخشی از کاهش مشارکت در انتخابات مجلس به «ضعف عملکرد مسئولین» بر می‌گردد

رییس دفتر شورای نگهبان در استان کرمانشاه در ادامه در خصوص میزان مشارکت مردم در این دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی، گفت: در ادوار مختلف بطور میانگین مشارکت بیش از 50 درصدی مردم را شاهد بودیم که در این دوره اندکی کمتر از 50 درصد شد و به حدود چهل و چند درصد رسید.

وی افزود: عوامل مختلفی در این زمینه دخیل است که یکی از مهمترین آنها ضعف مسئولین و نمایندگان دوره گذشته مجلس است، مجلس گذشته با دولت فعلی همسو و هم جهت بودند، اما نتیجه عملکرد آنها وضع امروز جامعه است و همین امر تاثیر بسیاری در میزان مشارکت مردم دراین دوره انتخابات داشت که باید هم دولت و هم مجلس گذشته در این زمینه به مردم پاسخگو باشند.

مفید تصریح کرد: عامل دیگر بحث هجمه های دشمنان است که همه ساله در ایام انتخابات شدت می گیرد و امسال درکنار این هجمه ها بحث بیماری خطرناک کرونا را هم داشتیم.

وی خاطرنشان کرد: علی رغم همه این موارد ذکر شده مشارکت چهل و چنددرصدی مردم در انتخابات که بسیار بالاتر از نرم جهانی است بسیار قابل قبول است و نشان از علاقه مردم به نظام و کشورشان دارد و نشان از این دارد که مردم علی رغم تمام مشکلات، پشت نظام و و انقلابشان ایستاده اند.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار