کد خبر: ۸۷۴۶۳۹
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۵ 13 July 2020

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه رسانه در عصر حاضر جزو اساسی‌ترین دانش‏های بشری است که توانسته به عنوان عنصری کلیدی و تعیین کننده، دنیای کنونی را در عین وابستگی تحت‌الشعاع خود قرار دهد.

رسانه یا Media به معنی رساندن است و رسانه‌ها به ابزارهای انتقال پیام ها از فرستنده یا فرستندگان به مخاطب یا مخاطبان گفته می‌شود؛ که شامل روزنامه، کتاب، رادیو، تلویزیون، ماهواره، فنّاوری‌های نوین ارتباطات و اطلاعات و اینترنت و...، است. رسانه به سبب داشتن‌ ویژگی‌هایی همچون: سرعت انتشار؛ نظم انتشار؛ گستردگی حوزه انتشار؛ تداوم انتشار؛ فراگیری و پوشش مخاطبان؛ دستیابی به قضاوت و داوری مخاطبان انبوه ؛آسانی دسترسی و هزینه ناچیز، داری نقش و اهمیت بسیار مهمی در عصر حاضر هستند. از این میان ماهواره، اینترنت و فضای سایبری از جایگاه ویژه‌ای برخوردار هستند.

یکی ازدلایل اقبال افراد به اینترنت، وجود شبکه‌های اجتماعی زیادی است که روز به روز نیز بر تعداد آنها افزوده می‌شود. در عصر حاضر گسترش رسانه های متنوع و نوین از جمله شبکه های ماهواره ای وشبکه های اجتماعی به عنوان یکی از پرمخاطب ترین رسانه ها در سراسر دنیا بیشتر قشر جوان را به خود جذب نموده و ضریب نفوذ اعضاء آن به سرعت در حال افزایش است.

از آنجا که فرهنگ از طریق رسانه های جمعی جریان می یابد اشکال متفاوت زندگی نیز توسعه می یابند. مک لوهان معتقد بود که هر کسی این وسایل ارتباطی را در اختیار داشته باشد حتی فرهنگ عام را نیز تحت نفوذ دارد.

سوای تاثیرات آنی و کوتاه مدت رسانه های اجتماعی، تاثیرات بلند مدت و تغییراتی که آنها در ارزش ها، عقاید و سبک زندگی مخاطبان بوجود می آورد بسیار مهم و چالشی می باشد. تحقیقات مختلف و تحلیل محتوای سریال های خارجی که در شبکه های ماهواره ای پخش شده یا می شود مشخص کرده که این بار هجمه فرهنگی بسیار ظریف و اندیشده شده می باشد. تخریب ساختار های خانوادگی، ساختار ایدئولوژیک و سبک زندگی از اهداف اصلی این هجمه فرهنگی جدید می باشد. استفاده های افسار گسیخته و غیر متناسب از این رسانه ها که با فرهنگ و هویت دینی- اسلامی ما سنخیتی ندارد. باعث ایجاد بسیاری از ناهنجاری های اجتماعی و فرهنگی در میان کاربران گردیده است.

انسان از آن دست موجوداتی است که به طور طبیعی، دوستدار زندگی جمعی در کنار دیگر هم نوعان خود است و به تنهایی نمی تواند روزگار بگذراند؛ اما شکل این ارتباط، میان مردمان، هر از چند گاه، دستخوش تغییر می شود. امروزه با بهره گیری از فناوری های مختلف، به شیوه های گوناگون می توان با دیگران ارتباط برقرار کرد و از منزوی شدن رها گردید. گسترش فناوري هاي نوين در عرصه ي الكترونيك و رايانه در چند دهه ي گذشته، موجب پديدار شدن انواع واقسام لوازم و برنامه هاي الكترونيكي و رايانه اي از جمله اينترنت، تلفن همراه، ماهواره و بازي هاي رايانه اي در جهان شده است.

شبکه‌هاي اجتماعي در دنياي کنوني محبوبيت زيادي يافته‌اند به گونه‌اي که اعضاي آن با خويشاوندان، دوستان، همکاران و حتي افراد ناشناس رابطه برقرار مي‌کنند. به عبارتي ديگر، اين شبکه‌ها به درون خانواده ها و زندگي خصوصي کاربران راه يافته اند. از اين رو بسياري از مناسبات انساني را تحت تأثير خود قرار داده اند. يافته‌هاي پژوهش‌هاي اجتماعي در ايران نشان مي‌دهد که جوانان بيشترين و مهم‌ترين کاربران این شبکه ها هستند. با ورود به قرن بیست و یکم شاهد تحولات گسترده ایی در ابعاد مختلف زندگی هستیم و دراین میان چالش بر انگیز ترین تغییرات و دگرگونیها در هویت مردمان روزگار ماست.

در گذشته ایی نه چندان دور، هویت هیچ گاه به عنوان مسئله ایی به شکل امروز مطرح نبودو زندگی افراد در مسیرهای تعیین شده که توسط اعتقادات و ارزشهای سنتی هدایت می شد، حرکت می کرد اما با رشد روز افزون الگوهای هویت سازجدید « رسانه و تکنولوژی های جدید» از طرف دیگر، هویت افراد را از خرد ترین تا کلانترین سطح آن دچار تغییر کرده است.

به طور خلاصه می توان گفت رسانه ها ابزار قدرتمندی هستند که هم می‌توانند باعث فساد گردند و هم می توانند ابزار آموزش و تعلیم و رشد علمی، فرهنگی و اجتماعیِ نوجوانان و جوانان را فراهم آورد. قرائن نشان می دهد با توجه به عمر محدود شبکه های اجتماعی، کاربران جوان تاثیرات فرهنگی و اجتماعی زیادی را از کارکردهای این ابزارها پذیرا شده اند.

در کنار شبکه های اجتماعی بحث پیرامون شبکه های ماهواره ای خارج از کشور، آسیب های اجتماعی- فرهنگی آن برای جامعه وراهکارهای مقابله با تاثیرات مخرب آن، از مسائل مهم و اساسی مورد بحث در میان اندیشمندان، سیاسیون و به خصوص مجریان نهادهای دولتی ذیربط بدل شده است. ابعاد و اثرات کوتاه مدت و دراز مدت ماهواره به عنوان یکی از فراگیرترین و موثرترین وسایل ارتباط جمعی، همیشه دارای اهمیت بوده اما با گذشت زمان و تغییرات اساسی درشرایط اقتصادی، اجتماعی و سیاسی کشور و جهان، هرروز به این ضرورت افزوده می شود.

اگر در گذشته فقط چند شبکه ماهواره ای فارسی زبان مانند بی بی سی یا صدای آمریکا با جهت گیری و اهداف سیاسی خاص و هدایت شده از سوی دولت های انگلیس و آمریکا وجود داشت؛ در چند سال اخیر شبکه های با اهداف کاملا متفاوت مانند من و تو ، فارسیone،pmc و... بوجود آمده اند و در مدت زمان بسیار محدود مخاطبان بسیاری در بین مردم وبه ویژه کانون های خانوادگی به خود اختصاص داده اند. بنابراین جنگ نرم رسانه ای بر ضد جامعه ایرانی در ظاهر و محتوا گسترده تر شده و ابعاد بسیار وسیعی پیدا کرده است. شبکه های کمتر سیاسی جدید بیشتر به مسائل فرهنگی - اجتماعی تکیه کرده و خانواده و روابط انسانی به عنوان بزرگترین سرمایه جامعه را هدف قرار داده اند.

پیشنهادات

1.تدابیری اتخاذ گردد که میزان استفاده شهروندان از وسایل ارتباط جمعی داخلی بالاتر از انواع وسایل ارتباط جمعی خارجی شود توجه به سلیقه شهروندان به منظور جذب و ایجاد همبستگی بین آنان و رسانه داخلی می تواند راهکار مناسبی باشد.

2. یکی از راهکارهای مقابله با فرهنگ غرب تثبیت سبک زندگی ایرانی –اسلامی و توجه بیشتر به تنوع و سلیقه مخاطبان متناسب با فرهنگ ایرانی اسلامی می باشد.

3. استفاده از ديدگاه هاي روان شناسان و صاحبنظران حوزه تعليم و تربيت درزمينه شناخت نیازمخاطبان وتهیه برنامه هايي با قالب ها و موضوعات جذاب وپر بيننده در برنامه هاي مخصوص جوانان يكي از راهكارهاي مهم انتقال مفاهيم ملي به افراد و تقويت احساس تعهد و تعلق ملي در آنان است . مکانیسم های هویت سازی نهادهای اجتماعی باید با کمک ابزارهایی که دراختیار دارند (خانواده، آموزش و پرورش و..)به انتقال میراث فرهنگی، تاریخی، اجتماعی افراد جامعه و بخصوص نسل جوان بپردازدکه این امر با برنامه ریزی صحیح و مدیریت درست امکان پذیر است.

4. طراحی و راه اندازی نرم افزارهای ملی و بومی و تلاش در جهت کسب اطمینان کاربران در جهت استفاده از شبکه های اجتماعی داخلی، چراکه در اثر تبلیغات صورت گرفته مبنی بر کنترل اطلاعات کاربران در نرم شبکه های بومی توسط نهاد های امنیتی، رغبت برای استفاده از این شبکه ها کم می باشد.

5. نياز ، آرامش ، آسايش و سعادت چهار محور اصلي توجه به نوع استفاده از يك نوع كالا در هر فرهنگي است نياز برگرفته از يك غريزه انساني است كه در نهاد بشر نهاده شده و شامل نياز به خوردن ، آشاميدن و نياز به داشتن چيزهاي مختلف كه به همراه آن جهت رفع اين نياز آرامش و آسايش قابل طرح است . آرامش بعد رواني رفع نياز و آسايش بعد جسماني در جهت مصرف كالايي خاص مي باشد. نهايت اينكه سعادت هنگامي طرح مي¬شود كه رفع نياز زمينه برآوردن سعادتي خاص را براي بشر و انسان امروز فراهم سازد .

در برخي از فرهنگ¬ها سعادت همان كسب بالاترين لذت و كامجويي است ودر برخي فرهنگ ها معناي ديگر و اخروي پيدا مي كند .لذاما باید سبک زندگی را با شرایط امروز تعریف کنیم. تعریفی که با استناد به معارف ناب آسمانی تضمین کننده سعادت دنیوی و اخروی باشد و از سویی نسبت آرامش و آسایش را هم به هم نریزد و نیاز کاذب ایجاد نکند و نیازهای واقعی را برآورده سازد.

سرتیپ دوم ستاد علی اکبر جاویدان - فرمانده انتظامی استان کرمانشاه

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار