پژوهش ها نشان می دهد حدود ۸ درصد از کودکان و ۵ درصد بزرگسالان حساسیت غذایی دارند از این رو در این گزارش غذاهای حساسیت زا را معرفی کرده ایم.
کد خبر: ۸۷۴۶۷۹
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۶ 13 July 2020

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران: پژوهش ها نشان می دهد آمار حساسیت غذایی در حال افزایش است که حدود ۸ درصد از کودکان و ۵ درصد بزرگسالان دچار حساسیت غذایی می شوند. همچنین توصیه می شود برای تشخیص حساسیت غذایی به پزشک مراجعه کنید. از مهم ترین علائم حساسیت غذایی می توان به سختی در تنفس، استفراغ، تورم زبان، دهان و ورم صورت، درد شکمی، اسهال، کهیر، فشار خون پایین و جوش خارش دار اشاره کرد. این علائم گاهی خفیف، اما گاهی برای سلامتی بسیار تهدید کننده محسوب می شوند.

آنافیلاکسی شدیدترین واکنش حساسیتی است که در صورت جدی بودن، می تواند منجر به مرگ شود. از علائم آنافیلاکسی می توان به تورم گلو، خارش و افت فشار اشاره کرد که دلایل آن مواردی مانند نیش حشرات، بعضی دارو‌ها و برخی از مواد غذایی را شامل می شود.


هر ماده غذایی ممکن است حساسیت ایجاد کند، اما بیشترین حساسیت ها با ۸ نوع غذا به وجود می‌آیند که در ادامه این مطلب به آن‌ها اشاره خواهیم کرد:
_ شیر گاو: شایع‌ترین حساسیت در کودکان مبتلا به آلرژی غذایی، شیر گاو است. شیر گاو دارای قند، چربی، مواد معدنی، چربی، ویتامین‌ها و پروتئین است که در این بیماری‌ها حساسیت به قسمت پروتئین شیر گاو بیشتر دیده می شود.

_ تخم مرغ: حساسیت به تخم مرغ در کودکان ممکن است به سفیده باشد و یا برعکس، زیرا پروتئین موجود در زرده و سفیده‌ تخم مرغ کمی متفاوت است. با توجه به اینکه بیشتر پروتئین‌های حساسیت زا در سفیده‌ تخم مرغ وجود دارند، پس حساسیت به سفیده تخم مرغ شایع‌تر است.تخم مرغ

_ بادام زمینی: بادام زمینی یکی از شایع‌ترین علت‌ واکنش‌های حساسیت شدید است. محصولاتی وجود دارند که دارای مقداری بادام زمینی هستند، پس اگر به بادام زمینی حساسیت دارید به برچسب محصولی که خریداری می‌کنید، دقت کنید و مطمئن شوید که محصول خریداری شده دارای بادام زمینی نباشد.

_ ماهی: افرادی که به ماهی حساسیت دارند، ممکن است به تمام غذا‌های دریایی حساسیت نداشته باشند، بنابراین می‌توانند از دیگر غذاهای دریایی استفاده کنند.

_ آجیل‌های درختی: از شایع‌ترین آلرژی‌‌های کودکان و بزرگسالان است که می‌تواند حساسیت‌های خفیف یا علائم تهدیدکننده به همراه داشته باشد.

_ غذا‌های دریایی: غذا‌های دریایی مانند ماهی، میگو و صدف از ارزش غذایی بالایی برخوردار هستند. اما در بعضی از افراد به خصوص کودکان ممکن است باعث بروز حساسیت شوند.

_ گندم: به دلیل دارا بودن پروتئین می‌تواند برای بعضی از کودکان حساسیت زا باشد.

_سویا: پروتئین سویا می‌تواند در بعضی افراد حساسیت زا باشد. سویا به دلیل پروتئین فراوانی که دارد در بسیاری از محصولات غذایی بسته بندی وجود دارد؛ به همین دلیل افرادی که به سویا حساسیت دارند به این نکته توجه کنند.

توصیه می‌شود زمانی که به یک نوع ماده غذایی بدنتان واکنش نشان می‌دهد به متخصص مراجعه کنید. باید به این نکته توجه داشت که هیچ دارویی برای درمان قطعی حساسیت غذایی وجود ندارد. بنابراین بهترین درمان، پرهیز از مصرف مواد غذایی است که بدنتان نسبت به آن واکنش نشان می دهد. همچنین هنگام خرید محصولات غذایی حتما به برچسب آن‌ها توجه کنید و مطمئن شوید حاوی مواد غذایی که به آن‌ها حساسیت دارید، نباشند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار