معاون اقتصادی استاندار کرمانشاه با استقبال از سرمایه‌گذاری کشور عراق در منطقه ویژه اقتصادی قصرشیرین، گفت: سرمایه‌گذاری در این منطقه برای تقویت همکاری‌های مشترک می‌تواند بسیار مفید و موثر باشد.
کد خبر: ۸۸۰۱۲۴
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۰ 26 July 2020

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از فارس،هدایت حاتمی امروز در جلسه بررسی مشکلات مرزی و چگونگی توسعه صادرات به که با حضور حیدری و رشیدی نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی و نیز نماینده اتحادیه میهنی کردستان و نماینده اتاق بازرگانی اقلیم کردستان برگزار شد به اهمیت روابط اقتصادی ایران و عراق و به دیرینگی آن اشاره کرد.

وی اظهار داشت: تردد روزانه یک‌هزار و ۲۰۰ کامیون از مرزهای استان کرمانشاه به اقلیم کردستان نشانگر اهمیت بالای تجارت مرزی بین استان کرمانشاه با اقلیم کردستان است و از این رو نباید تجارت مرزی در مرزهای مشترک به هیچ وجه منحل و یا تضعیف شود.

معاون اقتصادی استاندار کرمانشاه گفت: سرمایه‌گذاری در منطقه ویژه اقتصادی قصرشیرین برای تقویت همکاری‌های مشترک می‌تواند بسیار مفید و موثر باشد و از این رو از هر گونه سرمایه‌گذاری در این منطقه توسط سرمایه‌گذاران کشور عراق بخصوص اقلیم کردستان استقبال و حمایت می‌کنیم و امکانات لازم را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهیم.

وی یکی از مشکلات همکاری‌های اقتصادی را قوانین دوگانه اقلیم با دولت مرکزی عراق برشمرد و بیان کرد: در بسیاری از تفاهمات شکل گرفته با اقلیم کردستان با مشکل برخوردیم که دلیل آن اختلاف بین قوانین اقلیم با دولت مرکزی عراق بوده که مسئولین اقلیم برای ثبات و تقویت این تفاهمات در ابتدا باید اختلافات خود را با دولت مرکزی حل کنند تا بتوانیم با اطمینان بیشتری سطح همکاری‌ها را بیشتر کنیم.

حاتمی گفت: یکی از درخواست‌های مسئولین بازرگانی اقلیم از ما بازگشایی مرز «تیله‌کو» در سرپل‌ذهاب است که نمایندگان استان در مجلس نیز بر آن تاکید دارند که ما هم آمادگی آن را داریم، اما به شرطی که اختلاف‌نظرها با دولت مرکزی حل شود و به یک جمع‌بندی مشترک برسند که در آینده بازرگانان دو طرف دچار مشکل نشوند.

نماینده اتاق بازرگانی اقلیم کردستان نیز در این دیدار ضمن ابراز خرسندی از حضور در کشور ایران، گفت: ما هیچگاه ایران را یک کشور جدا از خود ندانسته‌ایم و آن را خانه خود می‌دانیم و بر همین اساس هرگونه همکاری با ایران برای ما بسیار با اهمیت‌تر از همکاری با دیگر کشورهاست.

وی افزود: با مطالعاتی که در خصوص منطقه ویژه اقتصادی قصرشیرین انجام داده‌ایم حاضر به هرگونه سرمایه‌گذاری در این منطقه هستیم و یکی از درخواست‌های مهم ما از مقامات جمهوری اسلامی بازگشایی مرز تیله‌کو است که ما هم به نوبه خود مذاکراتی را با دولت مرکزی عراق انجام خواهیم داد تا مشکلات موجود حل شود و بتوانیم از ظرفیت این مرز استفاده کنیم.

نماینده اقلیم: آماده هرگونه سرمایه گذاری هستیم

نماینده اتحادیه میهنی کردستان نیز در سخنانی، گفت: هر دو طرف باید در ایجاد امکانات و زیرساخت‌ها همسویی و هماهنگی داشته باشند و دو طرف مرز باید این امکانات را برای تسهیل در تجارت مرزی آماده کنند.

وی در پایان، گفت: روابط تجاری اقلیم با ایران سابقه تاریخی زیادی دارد و سرمایه‌گذاران این منطقه آماده هرگونه سرمایه‌گذاری در مرزهای مشترک با ایران هستند و از لحاظ فرهنگی نیز مردم کُرد اقلیم سنخیت و وجوه مشترک فرهنگی بسیاری با ایران دارند که این بسیار حائز اهمیت است.

شهریار حیدری، نماینده مردم قصرشیرین در مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به مشترکات فرهنگی مناطق کردنشین ایران با اقلیم ،گفت: ما هزینه‌های بسیار زیادی برای ایجاد امنیت در کردستان عراق دادیم، اما در بعد اقتصادی این ترکیه است که بیشترین سود را از اقلیم کردستان و عراق می‌برد و باید این مسئله جبران شود.


وی افزود: با صحبتی که با دکتر ظریف در کمیسیون امنیت ملی داشتم ایشان قول مساعد دادند که در خصوص رسمی شدن مرزهای سومار، تیله‌کو، شوشمی و شیخ‌صله با دولت مرکزی عراق مذاکره کنند که تحقق این موضوع می‌تواند تحول عظیمی در تجارت مرزی و روابط با بخش عربی و بخش کردی عراق ایجاد کند.

حیدری در پایان، خاطرنشان کرد: باید شرایط سرمایه‌گذاری در منطقه ویژه اقتصادی قصرشیرین تسهیل شود و نرخ خرید زمین در این منطقه معقول و براساس همسان‌سازی با دیگر مناطق ویژه اقتصادی باشد.

محمد رشیدی، نماینده مردم کرمانشاه در مجلس نیز در این جلسه ،گفت: آنچه برای مجمع نمایندگان استان مهم است ایجاد اشتغال و رونق تجارت در استان است و از این رو از هرگونه همکاری مشترک و سرمایه‌گذاری در هر جای استان حمایت می‌کنیم و اگر نیاز به پیگیری خاصی در دولت دارد مجمع نمایندگان این آمادگی را دارد که نسبت به حل آن‌ها مذاکره و اقدام نماید.

 

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار