"کرونا درمان ندارد"، این جمله ای است که بارها و بارها طی چند ماه گذشته تکرار شده و به همه این را اعلام می‌کند که تنها راه مقابله با این بیماری خطرناک پیشگیری است. در همین راستا پروتکل های بهداشتی از جمله استفاده از ماسک، رعایت فاصله اجتماعی و ... از سوی مسئولین بهداشتی کشور اعلام شده است.
کد خبر: ۸۸۰۴۷۴
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۵ 27 July 2020

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا،ابلاغ این پروتکل های بهداشتی و تجویز رعایت آن برای افراد و صنوف مختلف در حالی است که برخی مطب های پزشکی که متولیان اصلی سلامت محسوب می‌شوند، در کمال تعجب توجه چندانی به رعایت این پروتکل‌ها ندارند و همین بی توجهی با انتقاد استاندار کرمانشاه مواجه شد.

هوشنگ بازوند در جلسه ستاد مدیریت و مقابله با کرونا استان با انتقاد از عدم رعایت پروتکل های بهداشتی در مطب پزشکان، گفت: متاسفانه در مطب پزشکان رعایت پروتکل های بهداشتی آنطور که باید صورت نمی گیرد.

وی افزود: این انتظار است که پزشکان در این زمینه دقت بیشتری داشته و بر رعایت پروتکل های بهداشتی از سوی بیماران بیشتر نظارت کنند.

در همین راستا نظارت و رسیدگی به وضعیت این اماکن را از رییس نظام پزشکی استان کرمانشاه جویا شدیم، اما این مسئول توپ را به زمین مردم پرتاب کرد و افزود: در این زمینه مردم باید خود رعایت کنند و مراجعه غیرضروری نداشته و یا هنگام مراجعه ماسک داشته باشند.

دکتر محمد باقر حیدری در گفت و گو با ایسنا با بیان اینکه تمام پزشکان و منشی مطب‌ها رعایت پروتکل های بهداشتی را دارند، گفت: مشکل اصلی در این زمینه بیماران مراجعه کننده به مطب‌ها هستند که بعضا پروتکل های بهداشتی را رعایت نمی کنند.

وی افزود: بیش از 2800 مطبپزشکی در سطح استان فعال است که نظارت مستمر بر آنها در بحث رعایت پروتکل های بهداشتی صورت می گیرد و با توجه به نظارت های صورت گرفته 70 درصد بیماران مراجعه کننده به مطب ها رعایت پروتکل ها را داشته و 30 درصد نسبت به این پروتکل ها بی توجه هستند.

وی در پاسخ به این سوال که پزشکان و منشیان مطب ها باید از ورود بیماران بدون ماسک پیشگیری کنند، گفت: وقتی بیماری به مطب مراجعه می کند به پزشک نیاز دارد و ما نمی توانیم مانع پذیرش بیمار شویم و در این زمینه مسئولیم، بعضا فردی از روستا به مطب مراجعه کرده و ما نمی توانیم به خاطر نداشتن ماسک از پذیرش او خودداری کنیم.

وی در پاسخ به اینکه طبق گفته های استاندار کرمانشاه در ستاد مدیریت کرونای استان، پزشکان در این زمینه مسئول هستند و باید برای این بیماران بدونِ ماسک، ماسک تهیه کنند، گفت: برخی پزشکان این کار را رایگان انجام م یدهند و برخی از پزشکان هم بیماران را به داروخانه می فرستند که ماسک تهیه کنند، اما بازهم افرادی بدون ماسک وارد مطب می شوند.

رییس نظام پزشکی استان کرمانشاه با بیان اینکه مردم باید خود در این زمینه رعایت پروتکل ها را داشته باشند گفت: این انتظار هست که مردم تنها برای کارهای ضروری به مطب پزشکان مراجعه کنند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا پزشکان می توانند از پذیرش بیمارانی که برای کارهای غیرضروری مراجعه کرده اند خودداری کنند، گفت: این امکان فراهم نیست و نمی توان تشخیص داد کار کدام بیمار ضروری است و کدام یک غیرضروری و باید همه را پذیرش کرد.

حیدری در پاسخ به اینکه پزشکان مسئول مطب بوده و باید بر رعایت پروتکل های بهداشتی در محیط مطب نظارت و دقت داشته باشند، گفت: کار پزشکان متفاوت از صنوف دیگر است و مطب محلی برای مراجعه بیماران است و نمی توانیم مانع از ورود افراد بدون ماسک شویم، برای تهیه ماسک این افراد حتما راهنمایی می شوند اما در برخی موارد حال بیماران نامساعد است و نمی توان از پذیرش آنها خودداری کرد.

صحبت های رییس نظام پزشکی استان درحالی است که به راحتی یک پزشک می تواند با تهیه تعدادی ماسک در مطب، به بیمارانی که بدون ماسک قصد مراجعه به مطب را دارند، ماسک داده و مانع از این شوند که افرادی بدون ماسک وارد مطب پزشکان شوند.

این انتظار هست که پزشکان در این زمینه حساسیت بیشتری داشته و به عنوان متولیان سلامت الگویی برای دیگر صنوف در زمینه رعایت پروتکل های بهداشتی شوند.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار