فرماندار گیلانغرب گفت: صادرات کالا از بازارچه مرزی سومار که از ۱۸ اسفند پارسال تاکنون به دلیل شیوع بیماری کرونا از طرف عراق ممنوع شده بود، امروز (دوشنبه ششم مردادماه) از سرگرفته شد.
کد خبر: ۸۸۰۵۵۱
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۰ 27 July 2020

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل ازایرنا،کوروش محمودیان افزود: با پیگیری های انجام شده و رایزنی سفارت کشورمان در عراق، وزارت کشور و استاندار کرمانشاه و دستور نخست وزیر عراق مرز سومار پس از چند ماه تعطیلی بازگشایی شد.

وی اظهار داشت: امروز در اولین روز بازگشایی کالاهای ساختمانی از این مرز به عراق صادر شد.

نماینده عالی دولت در گیلانغرب گفت: با توافق صورت گرفته، روزهای یکشنبه و چهارشنبه، تعداد ۵۰۰ دستگاه کامیون کالا در هفته به کشور عراق صادر می شود.

محمودیان اضافه کرد: یکی از خواسته های طرف عراقی انجام تخلیه بار کامیون ها توسط کارگران عراقی است که در حال پیگیری و رایزنی به منظور انجام این امر به روال سابق و مشارکت ۵۰ درصدی توسط ۲ طرف هستیم زیرا راه اندازی بازارچه مرزی سومار گیلانغرب به عنوان مصوبه دولت، باهدف برون رفت این شهرستان از بن بست و راهی برای رونق اقتصادی و ایجاد اشتغال پایدار مرزنشینان و بخصوص جوانان این منطقه است و این مهم یک اولویت اساسی برای دولت محسوب می شود.

فرماندار گیلانغرب گفت: بازارچه مرزی سومار در امرار معاش و اشتغال حداقل یک هزار تن به صورت مستقیم و غیرمستقیم مردم منطقه نقش موثر دارد.

او گفت: بازارچه سومار از سال ۹۴ باهدف کمک به رونق بخشیدن تولید کالاهای صنعتی، معدنی، کشاورزی و نیز محصولات صنایع دستی شهرستان گیلانغرب که قابلیت های فراونی دارد، کمک به توسعه صادرات برای کسب درآمد ارزی، افزایش اشتغال، ارتقای امنیت نوار مرزی، کاهش فقر و محرومیت راه اندازی شد.

مجحمودیان ادامه داد: جلوگیری از گسترش پدیده قاچاق کالا، پیشگیری از مهاجرت مردم مرزنشین و کمک به توسعه روابط سیاسی، فرهنگی و اقتصادی با کشور همسایه از دیگر اهداف راه اندازی بازارچه مرزی سومار است.

وی اضافه کرد: دولت تمام اهتمام خود را برای تقویت زیرساخت های این بازارچه مرزی به کار گرفته که احداث جاده گیلانغرب به سومار به طول ۶۸ کیلومتر و ۱۶۷ میلیارد تومان اعتبار و همچنین اختصاص اعتبار لازم در جهت تکمیل زیرساخت ها، احداث خط فیبرنوری از جمله اقدام ها و برنامه های در دست اجرا با توجه به رسمی شدن این مرز است.

محودیان اظهار داشت: روند تکمیل برخی زیرساخت های موردنیاز نظیر ایجاد سکو بارانداز، تکمیل ساختمان اداری ملاقت های مرزی، توسعه و بهسازی محوطه، نورپردازی و روشنایی انجام گرفت و طرف عراقی هم به طور متقابل اقداماتی در این مسیر انجام داده است.

او گفت: بازارچه مرزی سومار می تواند در اقتصاد استان های کرمانشاه و دیاله نقش به سزایی داشته باشد به گونه ای که در یکسال اخیر بیش از ۱۰۰ قلم کالا از مرز سومار به کشور عراق صادر شده است.

مرز سومار در فاصله ۶۷ کیلومتری گیلانغرب و ۹۰ کیلومتری شهر قصرشیرین واقع شده، در آن سوی مرز و در عراق، نزدیک ترین شهر به سومار، شهر مَندلی از توابع فرمانداری بلدروز است که ۱۵ کیلومتر با سومار فاصله دارد.

بازارچه مرزی سومار فاصله حمل کالا را به بغداد کوتاه‌تر کرده و اکنون بیشتر کالاهای صادراتی به استان‌های شرقی عراق از این معبر صادر می‌شود.

گیلانغرب در غرب کرمانشاه بیش از ۷۲ هزار تن جمعیت دارد.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار