کد خبر: ۸۸۰۶۲۷
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۱ 27 July 2020
تابناک/فرماندار گیلان غرب گفت: با توجه به موافقت طرف عراقی مبنی بر بازگشاری مرز سومار در هفته گذشته، فعالیت این مرز از روز گذشته، پس از پنج ماه وقفه، از سر گرفته شد.
صادرات کالا از مرز سومار از سر گرفته شد/ فعالیت مرز فعلا محدود است

کوروش محمودیان امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کرمانشاه با اشاره به آغاز فعالیت رسمی مرز سومار، اظهار داشت: مرز سومار به علت شیوع بیماری کرونا از نیمه اسفند سال گذشته بسته شد و بخشی از بار تجار عراقی که غالبا مصالح ساختمانی است در مرز باقی‌مانده بود که پس از بازگشایی مرز از روز گذشته، پنج مردادماه، این تجار هم اکنون در حال تخلیه بار خود از پایانه مرزی هستند.

وی یادآور شد: بخش اعظم بارهای موجود در پایانه مرزی سومار، مصالح ساختمانی است که طرف عراق پول آن‌ها را پرداخت کرده است، اما در هفته گذشته به علت به پایان رسید مهلت روادید تجاری بسیاری از تاجران عراقی، از دیروز عملیات تخلیه این بارها از پایانه شروع شده است.

فرماندار گیلان‌غرب خاطرنشان کرد: براساس توافقات صورت گرفته مابین طرف ایرانی و دولت مرکزی عراق، مرز سومار دو روز در هفته و با ظرفیت روزانه ۲۵۰ کامیون فعالیت خود را دنبال خواهد کرد و امیدواریم این ظرفیت در آینده نزدیک افزایش یابد، چرا که ما در سال ۹۷ شاهد عبور ۵۰۰ کامیون در روز و فعالیت مرز در تمام ایام هفته بودیم.

وی در خصوص موانع پیش‌روی گسترش تجارت مابین ایران و عراق از این مرز، گفت: آنچه که مسلم است و ما شاهد آن هستیم مردم و تجار عراقی علاقمند به همکاری با کشور جمهوری اسلامی ایران هستند اما به نظر می‌رسد دولت مرکزی عراق تحت تاثیر برخی فشارهای خارجی اجازه گسترش فعالیت ندارد، در این شرایط مرز سومار با کمترین ظرفیت ممکن هم اکنون در حال فعالیت است.

محمودیان در پاسخ به این سئوال که آیا زیرساخت‌های لازم جهت توسعه این پایانه مرزی فراهم شده است یا خیر، گفت: اقدامات خوبی در این راستا با حمایت بخش خصوصی و دولتی صورت گرفته است، جاده مواصلاتی سومار با تخصص ۱۶۷ میلیارد تومان هم اکنون بیش از ۳۰ درصد پیشرفت داشته و بخش خصوصی نیز با احداث ایستگاه‌های استراحتگاهی، پمپ بنزین و هتل در حال توسعه زیرساخت‌های مورد نیاز این مرز است

وی یادآور شد: نزدیک‌ترین پایانه مرزی کشور با پایتخت دولت مرکزی عراق، پایانه مرزی سومار است و امیدواریم با رفع موانع پیش‌رو شاهد افزایش حجم مبادلات این پایانه در آینده نزدیک باشیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار