وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: در تولید واکسن خبرهای خوشی داریم و از دنیا عقب نیستیم اما هنوز ابهامات زیادی درباره اثربخشی واکسن کرونا وجود دارد.
کد خبر: ۸۸۱۲۵۹
تاریخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۵ 29 July 2020

به گزارش تابناک ایلام؛ سعید نمکی در جلسه کمیته علمی مشورتی کرونا در وزارت بهداشت که به صورت ویدئو کنفرانس با دانشگاههای علوم پزشکی برگزار شد، افزود: همان طور که در اجداد کرونا ویروس جدید یعنی مرس و سارس واکسن خیلی موثر نبود در مورد بیماری کووید ۱۹ و اثربخشی واکسن بر روی آن هنوز ابهامات زبادی وجود دارد، اینکه ایمنی پس از واکسن حتی اگر تولید شود چقدر استمرار دارد، واکسن هر چند وقت یکبار باید تکرار شود، آیا واکسن مثل واکسن آنفلوانزا هر سال باید تکرار شود یا ایمنی بر اثر وجود آنتی بادی است یا ایمنی مولکولی است.

وی گفت: دنیا هنوز در برابر این سوالات پاسخ صریح و شفافی ندارد، هنوز نمی دانیم آیا ایمنی پس از واکسن ۱۰۰ درصد است یا مانند واکسن آنفلوانزا حداکثر ۳۲ تا ۴۰ درصد است.

نمکی افزود: با این حال تحقیقات برای ساخت واکسن را همپای دنیا جلو می بریم. اهل خالی بندی نیستم و حداقل ۹۰ درصد از موضوعی مطمئن نباشم آن را با مردم در میان نمی گذارم.

وزیر بهداشت ادامه داد: مسائل و ابهامات زیادی درباره جهش ویروس کرونا و اینکه به سمت خاموشی می رود یا چموش تر می شود وجود دارد. در هر صورت راه طولانی در برابر ویروس کرونا داریم و باید از همه ظرفیت مراکز تحقیقاتی علوم پزشکی و غیر پزشکی مانند متخصصان علوم اجتماعی, اقتصادی, سیاسی و فرهنگی در این مبارزه بهره ببریمِ

نمکی گفت: هر گونه صحبت با قطعیت درباره ویروس کرونا نشانه توهم است. شناخت ما درباره عملکرد ویروس، امکان ایمنی پس از ابتلا و اثربخشی واکسن همچنان اندک است.
دانشمندان هرگز فکر نکنند با قطعیت به یک روش موثر همیشگی در درمان و پیشگیری دست پیدا کرده اند.

وزیر بهداشت ادامه داد: رفتارهای اجتماعی و ژنتیک اقوام و اقلیم های مختلف در برابر ویروس کرونا متفاوت است و برنامه ما برای هر گروهی از جمعیت کشور باید متفاوت باشد./ح

 

ایسنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار