مدیرگروه کنترل بیماری‌های مرکز بهداشت استان کرمانشاه گفت: دور هم جمع شدن‌ها در اعیاد پیش‌رو (قربان و غدیر)، زنگ خطری برای ابتلا به کرونا است.
کد خبر: ۸۸۱۹۱۶
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۰ 30 July 2020

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل ازفارس، سارا شاه‌آبادی ، اظهار داشت: این روزها با شیوع ویروس کرونا و با توجه به اینکه در فصل گرم سال هستیم و بیماری‌های همچون آنفولانزا و سرما‌خوردگی زیاد شایع نیست، بنابراین هرگونه علائمی همچون تب، لرز، کوفتگی بدن، سرفه خشک، عوامل گوارشی(تهوع،استفراغ و اسهال)، سردرد، از دست دادن حس بویایی و چشایی کرونا تلقی می‌شود مگر اینکه از طریق آزمایش‌های تشخیص قطعی کووید ۱۹، خلاف آن ثابت شود.

وی ادامه داد: درصدی از مردم با داشتن علائم خفیفی به کرونا مبتلا می‌شوند که نیاز به بستری در مراکز درمانی ندارد، این افراد حتما باید 14 روز در منزل قرنطینه شوند، چرا که اگر از منزل خارج شوند تعداد زیادی را مبتلا می‌کنند که از نظر بهداشتی و اخلاقی رفتار خوبی نیست.

مدیر گروه کنترل بیماری‌های مرکز بهداشت استان کرمانشاه گفت: برای اینکه فردی مبتلا شود باید یک‌هزار ویروس کرونا وارد بدنش شود که با یک عطسه فرد مبتلا 200 میلیون ویروس در محیط منتشر می‌شود و با صحبت کردن در هر دقیقه 200 ویروس را منتشر و تنها با نفس کشیدن 20 ویروس را در یک دقیقه وارد محیط می‌کند.

وی در توضیح خطای تست‌های آزمایشگاهی تشخیص کووید ۱۹، افزود: در تمام دنیا حتی در پیشرفته‌ترین کشورها درصدی از تست‌ها خطا دارد، تست تشخیص قطعی از ترشحات بینی گرفته می‌شود و بالای 80 درصد می‌توان به آن اعتماد کرد اما تست‌ها همیشه درصدی خطا دارند وقتی فردی تست می‌دهد با توجه به تعداد ویروس‌ های که وارد بدن می‌شود شاید منفی کاذب شود.

شاه‌آبادی تصریح کرد: بهترین راه به عنوان راه حفاظتی مقابل ویروس کرونا، استفاده از ماسک و رعایت فاصله یک‌متر و 80 سانتی‌متری با این دیدگاه که با هر کسی که ارتباط داریم ناقل است، با رعایت پروتکل‌های بهداشتی احتمال ابتلا را تقریبا به صفر می‌رسانیم.

وی در خصوص رعایت پروتکل‌های بهداشتی در ماه محرم و صفر، اضافه کرد: برای ما اهمیت دارد مراسم عزاداری در محرم و صفر برگزار شود اما امسال شرایط ویژه است و از نظر بهداشتی راه‌اندازی دستجات عزاداری درست نیست چون فاصله از بین می‌رود، حضور تماشگر با ایجاد اجتماع خطر انتقال و ابتلا را افزایش می‌دهد.

شاه‌آبادی در بحث توزیع نزولات، گفت: هرگونه پذیرایی در جمع‌ها بر خلاف اصول بهداشتی است، اگر نذری دارند در قالب کمک‌های مومنانه به صورت خشک و خام به دست نیازمندان برسانید.

وی در پایان، گفت: شهروندان از هر گونه تجمع، مهمانی و دید و بازدید در اعیاد قربان و غدیر خودداری کنند، این دور هم جمع شدن‌ها زنگ خطری برای ابتلا به کرونا است.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار