استان کرمانشاه با ۲ میلیون نفر جمعیت ساکن در ۱۴ شهرستان اکنون تنها یک مرکز خونگیری آن هم در مرکز استان دارد و در هیچ یک از شهرستان‌های این استان مرکز خونگیری وجود ندارد.
کد خبر: ۸۸۱۹۵۴
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۰ 30 July 2020

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل ازایرنا،نهم مرداد روز ملی انتقال خون فرصتی دست داد که به مرکز انتقال خون کلانشهر کرمانشاه مراجعه کنیم و ضمن تبریک سالروز تاسیس سازمان ملی انتقال خون ایران به مدیر و کارکنان زحمتکش این دستگاه، گوشه‌ای از خدمات آنها به مجموعه سلامت استان را اطلاع رسانی کنیم.

سازمان ملی انتقال خون ایران در ۹ مرداد سال ۱۳۵۳ در تهران توسط شادروان پرفسور «علا» تاسیس شد و پس از پیروزی انقلاب اسلامی، مراکز انتقال خون در استان ها نیز به تدریج دایر شدند و امروز ۴۶ سال از تاسیس این سازمان در ایران می گذرد.

هرساله در سالروز تاسیس سازمان ملی انتقال خون شاهد حضور گسترده اقشار مختلف در مراکز خونگیری هستیم که امسال شرایط به دلیل شیوع کرونا متفاوت است و اگرچه جمعی از شهروندان کرمانشاهی به مرکز خونگیری این شهر مراجعه کردند و خون خود را به همنوعانشان اهدا نمودند اما در مقایسه با سال گذشته تعداد اهداکنندگان کاهش یافته است.

روند خونگیری از اهدا کنندگان نیز امسال به دلیل شیوع کرونا متفاوت است، از همان ورود افراد یکی از کارکنان با استفاده از دستگاه تب سنج سلامت افراد را مورد بررسی قرار می دهد، مراجعه کنندگان در ورودی دست هایشان را با آب و صابون می شویند و سپس ماسک زده وارد سالن انتظار می‌شوند.

صندلی‌های سالن انتظار مرکز خونگیری نیز براساس پروتکل های بهداشتی و با رعایت فاصله گذاری اجتماعی چیده شده و رعایت نکات بهداشتی در این مرکز نمود خاصی دارد.

 استان کرمانشاه نیاز جدی به مراکز خونگیری دارد

مدیرکل انتقال خون استان کرمانشاه که در جریان حضور خبرنگار و عکاس ایرنا در مرکز خونگیری آنها را همراهی می‌کرد، گفت: مردم استان کرمانشاه علاقه زیادی به کارهای خیرخواهانه و عام المنفعه از جمله اهدای خون دارند که ما باید از این ظرفیت خوب فرهنگی استفاده کنیم و با افزایش تعداد مراکز خونگیری، میزان خون مورد نیاز استان و کشور را تامین نماییم.

دکتر «پژمان صالحی‌فر» با بیان اینکه ظرفیت و پتانسیل خونگیری در این استان ۲ میلیون نفری بسیار بالا است، افزود: متاسفانه در کنار این ظرفیت ها و پتانسیل ها، تعداد مراکز خونگیری بسیار کم و جوابگوی حجم درخواست ها نیست.

او گفت: در این استان تنها در کلانشهر کرمانشاه مرکز انتقال خون وجود دارد و در ۱۳ شهرستان دیگر استان مرکز دائم خونگیری نداریم و این یک نقص برای استان است.

وی اظهار امیدواری کرد در آینده نزدیک بتوانیم تعدادی از شهرستان‌های های بزرگ را پوشش بدهیم و بتوانیم از پتانسیل این شهرستان ها که جمعیت قابل توجهی دارند، استفاده کنیم.

صالحی‌فر تصریح کرد در بحران ها و حوادث غیرمترقبه هم داشتن یک مرکز برای استانی با جمعیت بالا و کلانشهر یک چالش محسوب می‌شود و می تواند در موارد بحران آسیب‌زا هم باشد.

به گفته او، در کلانشهر کرمانشاه هم یک یا ۲ مرکز خونگیری دیگر لازم است که در این ارتباط رایزنی های لازم انجام شده و امیدوارم به نتیجه مطلوب برسد.

 

از تیم سیار برای خونگیری استفاده می‌کنیم

مدیرکل انتقال خون استان کرمانشاه در ادامه این گفت و گو گفت: اکنون تنها راهکار استفاده از پتانسیل اهدای خون استفاده از تیم های سیار است که خود تیم سیار هم شرایط خاصی دارد مثلا اینکه در چه مکانی مستقر شود و درهر شرایطی هم نمی‌شود تیم را اعزام کرد. به طور مثال با شیوع کرونا در اسفندماه تا اول مرداد تیم‌های سیار را تعطیل کردیم.

صالحی فر با اعلام اینکه اعزام تیم های سیار به شهرستان ها را با توجه به نیاز به خون از اول مرداد امسال آغاز کردیم، افزود: باتوجه به گستردگی استان کرمانشاه، برنامه ریزی کرده‌ایم که تیم‌های سیار را هر ماه یکبار به شهرستان ها اعزام کنیم که به طور قطع پتانسیل کافی برای اینکه همه داوطلبان اهدای خون را جواب بدهیم نداریم اما تلاش می کنیم از این ظرفیت برای دریافت خون اهداکنندگان استفاده نماییم.

او نیاز به خون را مستمر و همیشگی دانست و گفت: نیاز به خون تحت هیچ شرایطی کم نمی‌شود و در بحران‌ها بیشتر هم می‌شود و از این رو نمی‌توان اهدای خون را تعطیل کرد.

وی اعلام کرد تیم سیار در مرداد امسال به اسلام آبادغرب و کنگاور اعزام می شود و هر هفته روزهای سه شنبه نیز در محل بیمارستان شهدای سرپل ذهاب و روزهای چهارشنبه در مرکز خونگیری قصرشیرین آماده دریافت خون داوطلبان هستیم.

او همچنین افزود: امسال شهرستان های روانسر و سنقر و کلیایی را هم به تیم های سیار اضافه کردیم.

کاهش ۲۵ درصدی اهداکنندگان در سال جاری

مدیرکل انتقال خون استان کرمانشاه در ادامه سخنانش به ارایه آماری از اهدای خون مردم استان کرمانشاه در چهار ماه سپری شده از سال جاری پرداخت و گفت: در این مدت در مجموع ۱۳هزار و ۳۲ نفر در استان خون خود را اهدا کردند که ۶.۶ درصد این اهداکنندگان زن و ۹۵.۴ درصد مرد بودند.

صالحی‌فر، با بیان اینکه همچنین ۴۳۳ مورد نیز دراین مدت اهدای پلاکت و ۱۸۳ مورد اهدای پلاسما در استان داشتیم، افزود: در مجموع تعداد اهدا کنندگان خون در چهار ماه سپری شده در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۵ درصد کاهش داشته است.

 

ممصاحبه خبرنگار ایرنا با مدیرکل انتقال خون کرمانشاه

انتقال خون در روزهای کرونایی نیازمند خون بیشتر

مدیرکل انتقال خون استان کرمانشاه در بخش پایانی سخنانش با اشاره به شیوع کرونا، گفت: اگرچه با شیوع ویروس کرونا در تمام دنیا و به تبع در کشور و استان کرمانشاه روبرو هستیم اما در این شرایط بحرانی نیاز به خون همچنان وجود دارد و نمی شود موضوع خونگیری را تعطیل کرد.

صالحی فر افزود: بحران کرونا از بحران زلزله و جنگ بسیار مهمتر است چرا که جنگ و زلزله در یک محدوده خاصی اتفاق می افتد و می توان از پتانسیل استان های دیگر برای جبران خون استفاده کرد اما کرونا بحرانی جهانی است و اکنون همه کشورها و استان ها با آن درگیر هستند.

او توضیح داد که خونگیری در مرکز انتقال خون کرمانشاه با رعایت همه پروتکل های بهداشتی انجام می شود و تمام مراحل خونگیری براساس شیوه نامه های ابلاغی وزارت بهداشت انجام می شود و از این رو به شهروندان این اطمینان را می دهیم که با خیال راحت خون اهدا کنند.

او اضافه کرد که روزانه برخی از بیماران از جمله مبتلایان به تالاسمی، مصدومان بر اثر تصادفات و مادران باردار به خون نیاز دارند، گفت: باید در هر شرایطی خون مورد نیاز این افراد را تامین کنیم.

وی با بیان اینکه با همکاری و مشارکت خوب مردم و تلاش همکاران تاکنون نگذاشته‌ایم بیماری در استان بدون خون بمانند، افزود: باید به این نکته نیز توجه کنیم که تاریخ مصرف محصولات خونی کوتاه است و باید هر روزه خونگیری داشته باشیم تا دچار کمبود نشویم.

به گفته او مرکز انتقال خون شهر کرمانشاه هر روز از ساعت هفت صبح تا ۱۹ آماده خونگیری از اهداکنندگان خون است.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار