کد خبر: ۸۸۲۱۱۲
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۵:۵۳ 31 July 2020

نوشیدن آب

دانشمندان از منظر علمی به این سوال که آب آشامیدنی چه دمایی باید داشته باشد، پاسخ دادند.

شاید شما هم شنیده باشید که می‌گویند باید به میزان کافی آب نوشید و تا جایی که ممکن است به بدن آب رساند. با این حال سوالی که همیشه وجود دارد این است که آب مصرفی باید گرم باشد یا سرد و مهم‌تر اینکه بهترین درجه آب برای نوشیدن چیست؟

دانشمندان می‌گویند نوشیدن کافی آب سالم برای کارکرد ذهنی و جسمی انسان ضروری است. یک مرد بالای ۱۹ سال باید روزانه ۳.۷ لیتر و یک زن بالای ۱۹ سال باید روزانه ۲.۷ لیتر آب بنوشند.

آب سرد

نوشیدن آب سرد می‌تواند باعث عود بیماران مبتلا به آشالازی (احساس سوزش پشت جناغ) شود. آشالازی یک اختلال حرکتی مربوط به ریه افراد است که طی آن اسفنگتر تحتانی مری در زمان عمل بلع شل نمی‌شود و در نتیجه آن بیمار در خوردن و بلع غذا دچار مشکل می‌شود.  نوشیدن آب سرد در این افراد می‌تواند باعث عود بیماری شود.

نوشیدن آب گرم می‌تواند باعث تسکین و آرامش مری شده و در نتیجه عمل بلع را در افراد تسهیل کند.

برخی تحقیقات نشان داده است افرادی که سوپ گرم و یا آب داغ مصرف می‌کنند، تنفس راحت تری نسبت به افرادی که آب سرد مصرف می‌کنند دارند. اگر از سرما خوردگی و یا آنفلوانزا رنج می‌برید، نوشیدن آب سرد می‌تواند باعث بدتر شدن حالتان شود.

در برخی فرهنگ‌ها از دیرباز نوشیدن آب گرم را تشویق می‌کنند. از زمان چین باستان، مردم این کشور اعتقاد داشتند نوشیدن آب سرد و غذای داغ باعث عدم توازن در بدن می‌شود. از این رو، چینی‌ها همواره وعده‌های غذایی خود را با آب گرم و یا چای داغ میل می‌کنند. شبیه چنین فرهنگی در بسیاری از کشورهای جهان مشاهده می‌شود.

آیا تاکنون دچار سردرد و به ویژه میگرن‌های دردناک شده اید؟

زمان آن رسیده است که به دمای آبی که می‌نوشید، توجه کنید. نوشیدن آب سرد می‌تواند باعث بروز سردرد و علائم میگرن در شما شود. کسانی که از بیماری میگرن رنج می‌برند به احتمال زیاد، نسبت به افراد عادی زمانی که آب سرد بنوشند بیشتر دچار سردرد می‌شوند.

دانشمندان توصیه می‌کنند افراد به جای آب سرد بهتر است از آب ولرم استفاده کنند. بهترین دما برای آب مصرفی انسان، دمای اتاق است. البته این نکته را نباید فراموش کرد که مسئله نوشیدن مقدار کافی آب در طول روز بسیار مهم‌تر از دمای آب است. بدن به دلیل فعالیت‌هایی که دارد به شدت به مصرف آب وابسته است. همچنین فرآیند دفع مواد زائد و سم زدایی از بدن با کمک آب صورت می‌گیرد، از این رو اهمیت دارد افراد روزانه ۸ لیوان آب بنوشند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار