با اقدامات انجام‌شده توسط آموزش‌ و پرورش استان کرمانشاه در زمینه تلاش برای برقراری توازن رشته‌ای و هدایت تحصیلی، امسال صندلی‌های خالی ریاضی‌ فیزیک مدارس شهرستان باباجانی متقاضی پیدا کرده است.
کد خبر: ۸۸۲۷۲۰
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۰ 01 August 2020

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایرنا، بیش از ۶ هزار دانش آموز در مدارس ثلاث باباجانی در حال تحصیل هستند که استقبال بالای دانش‏ آموزان و خانواده آنان از رشته تجربی در مرحله انتخاب رشته در دوره دوم متوسطه موجب شده که شهرستان ثلاث باباجانی، سال‌های متمادی فاقد رشته ریاضی فیزیک شود.

این گرایش نه تنها در ثلاث باباجی بلکه در برخی از شهرهای استان، آموزش و پرورش را با چالش مواجه کرده است گرایشی که به دلیل اشتغال و نیز میزان درآمد بالا در رشته های تجربی دنبال می شود غافل از اینکه ظرفیت پذیرش در رشته های خاص تجربی محدود است و مابقی داوطلبان را سرخورده می کند و یا سالها در پشت کنکور نگه می دارد.

شهرستان ثلاث باباجانی در مقوله هدایت تحصیلی دانش آموزان عملکرد قابل قبولی دارد و با برنامه ریزی های انجام شده تلاش شده تا توزیع متوازن بین رشته ای را که مورد تاکید وزارت آموزش و پرورش می باشد را در سطح مدارس شهرستان ثلاث باباجانی اجرا شود.

متقاضی رشته تجربی در بین خانواده های کرمانشاهی بالا رفته بود و به دلیل برقراری توازن، از چند سال اخیر در هدایت تحصیلی و مشاوره تحصیلی سرمایه گذاری شد و اقداماتی صورت گرفت و آینده شغلی رشته های انسانی، ریاضی فیزیک، فنی و حرفه ای و کاردانش برای دانش آموزان و والدین آنان شرح داده شد.

این در حالی است که نباید ظرفیت رشته ریاضی فیزیک و انسانی در استان خالی بماند و صندلی های رشته تجربی به سرعت پر شود و متقاضیان بسیاری در پشت درب های بسته دانشگاه سالها باقی بمانند.

با مشاوره ها و اقدامات انجام شده توسط آموزش و پرورش استان، این تمایل ۶۷ درصدی به رشته تجربی به کمتر از ۵۰ درصد رسیده است.

نزدیک به ۲ سال است که برای برقراری توازن رشته ای در استان تلاش می شود و امسال این برنامه ها نیز پیگیری می شود و قرار است در روز مشاغل در خصوص آینده شغلی مابقی رشته ها به ویژه در رشته های فنی حرفه ای و کاردانش خدمات بیشتری صورت گیرد تا علاقه مندان به این سمت هدایت شوند، هدایتی که در کاهش نرخ بیکاری استان به طور قطع تاثیرگذار می شود.

هدایت تحصیلی از نرخ بالای بیکاری می کاهد

از همین رو رییس اداره تکنولوژی و گروه‌های آموزشی آموزش و پرورش استان کرمانشاه در گفت و گو با ایرنا، اظهارداشت: هدف از هدایت تحصیلی راهنمایی دانش آموزان و خانواده آنان به مناسبترین رشته براساس علاقه، استعداد و توانمندی براساس امکانات تحصیلی موجود در استان و نیاز جامعه است.

شفیع امینی مقدم با بیان اینکه جذب مشاغل، ایجادکارآفرینی و جلوگیری از بیکاری در هدایت تحصیلی دنبال می شود، افزود: در استان با نرخ بالای بیکاری و تراکم بالای دانش آموزان در رشته تجربی و از سوی دیگر وجود رشته های کاربردی فعلی در هنرستان های استان مواجه هستیم.

وی افزود: علاوه بر هنرستان ها، مراکز فنی حرفه ای استان در هدایت تحصیلی مورد توجه قرار دارد چرا که ترافیک داوطلبان کنکور تجربی، خالی ماندن رشته های ریاضی و حتی فنی را به دنبال دارد.

وی معتقد است، از همین رو خانواده ها باید نگاه واقع بینانه ای به انتخاب دانش آموزان داشته باشند تا با توجه به نیاز استان و متناسب با توانمندی دانش آموز صورت گیرد.

رسانه های جمعی مشاوران برون سازمانی هستند

امینی مقدم به تاکید مدیرآموزش و پرورش استان و معاونت آموزش متوسطه وی بر هدایت مناسب دانش آموزان در دوره متوسطه دوم اشاره کرد و افزود: با این اقدام هرچند که از تراکم دانش آموزان در رشته تجربی کاسته شده ولی باید به اهمیت رسانه های جمعی به عنوان مشاورین برون سازمانی از آموزش و پرورش تاکید کرد.

این مسوول افزود: این رسانه ها به عنوان بازوی دیگر یک مشاور خوب و هدایتگر می توانند موجب تشویق و ترغیب خانواده ها در هدایت درست فرزندان شوند، رشته هایی که علاقه مند باشند و آینده شغلی خوبی داشته باشند.

ثبت نام برای پذیرش ریاضی فیزیک در ثلاث باباجانی انجام شد

مدیر آموزش و پرورش ثلاث باباجانی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، از دایرشدن یک کلاس ریاضی فیزیک ویژه دختران و یک کلاس ویژه پسران در این شهرستان خبر داد و افزود: همزمان با شروع سال تحصیلی دانش آموزان این رشته مشغول به تحصیل خواهند شد.

رئوف محمدی افزود: امسال هیچ کمبودی برای تامین معلم در شهرستان ثلاث وجود ندارد و حتی اگر میزان دانش آموزان به حد نصاب هم نرسد این کلاس ها برگزار می شود.

وی ادامه داد: دانش ­آموزان و اولیای آنها دغدغه کمبود امکانات و معلمین مجرب دارند که خوشبختانه آموزش و پرورش شهرستان ثلاث­ باباجانی در این راستا هیچ گونه کمبودی از نظر فضای آموزشی و کادر آموزشی ندارد.

وی تصریح کرد: آموزش و پرورش ثلاث باباجانی اکنون در تمامی دروس رشته ریاضی فیزیک دبیران مجرب و خبره­ ای دارد که با تمام توان در خدمت دانش ­آموزان خواهند بود.

مدیر آموزش و پرورش ثلاث باباجانی ادامه داد: باتوجه به وجود دانش آموزان توانمند، مستعد و علاقه مند به رشته ریاضی فیزیک و فرصت­ های شغلی موجود در شهرستان، انتظار داریم دانش آموزان با گرایش به این رشته از فرصت‌­های مناسب پیشرو در این زمینه استفاده نمایند.

وی یادآور شد: بدون شک انتخاب صحیح رشته تحصیلی به دانش ­آموزان کمک می کند تا در آینده شغلی خود موفق­ تر باشند و به اهداف مورد نظرشان دست یابند.

رشته ریاضی فیزیک در همه شهرستان های استان برقرار می شود

در پایان مدیرآموزش و پرورش استان کرمانشاه در گفت و گو با ایرنا، اظهارداشت: نزدیک به ۷۰۰ شهرستان در کشور فاقد رشته ریاضی فیزیک هستند چرا که تنوع مشاغل رشته تجربی در بخش های پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و غیره والدین و دانش آموز را بیشتر به سمت این رشته سوق می دهد.

مجید یزدان پناه نبود رشته ریاضی فیزیک در شهرستان ثلاث باباجانی را به دلیل کمبود متقاضی عنوان کرد و گفت: براساس تفاهم نامه ای که امسال منعقد شده همه شهرستان های استان کرمانشاه رشته ریاضی فیزیک را در مدارس خود دایر می کنند حتی اگر این اقدام به برپایی یک کلاس ریاضی فیزیک در یک شهرستان منجر شود.

در توازن شاخه ای تحصیلی موفق عمل کرده ایم

وی با بیان اینکه جزو معدود استان هایی هستیم که به مدت ۲ سال است در توازن شاخه ای رشته ای فعالیت کرده ایم، ادامه داد: در سال ۹۶ که مدیریت این اداره کل را عهده دار شدم تنها سه درصد دانش آموزان استان به سمت رشته ریاضی فیزیک گرایش داشتند از همین رو در توازن شاخه ای رشته ای تعریف کردیم تا برای تغییر سالانه این آمار تلاش کنیم که در سال نخست سه درصد به ۶ درصد و در سال گذشته نیز همین ۶ درصد به ۹ درصد ارتقا پیدا کرد.

وی با بیان اینکه در سال تحصیلی جاری برای رسیدن ۱۲ درصدی گرایش دانش آموزان استان به رشته ریاضی فیزیک تلاش می کنیم، افزود: این آمار در کشور فوق العاده خواهد بود چرا که گرایش دانش آموزان کشوری به رشته تجربی ۶۷ درصد است و ۳۰ درصد باقی مانده به تحصیل در رشته ریاضی فیزیک، انسانی، فتی حرفه ای، کار و دانش، معارف اسلامی روی می آورند.

تنها پنج درصد در رشته های خاص تجربی قبول می شوند

یزدان پناه معتقد است، این در حالی است که تنها پنج درصد از دانش آموزان در رشته های تاپ دانشگاهی قبول می شوند و ۹۵ درصد باقی مانده به زیست، شیمی، ریاضی فیزیک و مابقی رشته ها روی می آورند و یا سرخورده می شوند و در انتظار برای سال‌های بعد باقی می مانند.

گرایش دانش آموزان کرمانشاهی به تجربی کم تر از ۵۰درصد شده است

این مسوول یادآور شد، با مشاوره ها و اقدامات انجام شده توانستیم این تمایل ۶۷ درصدی به رشته تجربی در استان را به کمتر از ۵۰ درصد برسانیم.

به گفته وی، این اقدام از طریق مشاوران تحصیلی با خانواده ها و راهنمایی سالیانه انجام شد و به دانش آموز و والدین اطلاع دادیم که توانایی وی در کدام رشته های تحصیلی بیشتر است.

یزدان پناه افزود: هم اکنون نمی توان گفت که یک تعادل کامل، بلکه یک توازن مطلوبی بین رشته های ما برقرار شده و وزارتخانه این کار ما را به عنوان یک پایلوت کشوری انتخاب کرده است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمانشاه افزود: امسال این قول را می دهیم که هیچ شهرستانی بدون رشته های ریاضی، فنی، علوم انسانی، تحربی و معارف اسلامی نباشد و رشته تجربی باید روال منطقی داشته باشد.

وی معتقد است، در زمینه انتخاب رشته تحصیلی نباید احساسی برخورد کرد و باید پرسید استان تا چه اندازه به پزشک و دندانپزشک نیاز دارد و نباید رشته های دیگر و بازار کار آن خالی بماند، استان ما به توانمندانی در رشته هایی نظیر دانش آموخته طراحی دوخت، جوشکاری، الکترونیک، خیاطی، لیسانس معارف اسلامی و تاریخ و غیره واقعا نیاز دارد.

کمبود معلم در استان وجود دارد

یزدان پناه با بیان اینکه کمبود معلم در سراسر استان وجود دارد، ادامه داد: این خلا در استان هم وجود دارد که آن را به وزارتخانه اعلام کردیم ولی یادمان باشد که وزارتخانه همواره ساعاتی را برای حق تدریس در نظر می گیرد تا ساعات خالی ما را پر می کند که معلمان رسمی، حق تدریسان و نهضت سوادآموزی و پیش دبستانی ها که در آزمون شرکت کردند نیز به این چرخه اضافه می شوند، دانش آموختگان دانشگاه فرهنگیان و ماده ۲۸ که هرسال در آزمون استخدامی شرکت می کنند در این چرخه قرار می گیرند.

وی یادآور شد، بازنشستگانی که ۳۰ سال خدمت کرده اند این اجازه را دارند که در ساعاتی به عنوان حق تدریس در مدارس حضور یابند و در سال گذشته در زمینه ساماندهی نیروی انسانی، اداره آموزش و پرورش استان رتبه نخست اول را کسب کرده و امسال نیز هیچ مشکلی برای حضور معلم در کلاس نداریم و سعی می کنیم هیچ کلاسی بدون معلم نباشد.

شهرستان ثلاث باباجانی حدود ۳۶ هزار نفر جمعیت دارد و دارای سه بخش مرکزی، ازگله و زمکان با ۲۰۹ روستا است که ۱۶۷ روستای آن دارای سکنه است.

گزارش از زهره کریم زاده

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار