مغازه‌های تاناکورا( فروشندگان پوشاک و لوازم دسته دوم خارجی) جای خود را بین برخی از اقشار مردم باز کرده‌اند و مشتریان خاص خود را هم دارند. شاید تصور عده‌ای از تاناکورا صرفا لباس‌های دست دوم خارجی باشد، اما تاناکورا فقط به لباس محدود نمی‌شود.
کد خبر: ۸۸۳۰۰۳
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۱ 02 August 2020

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا،این روزها در مغازه‌های تاناکورا انواع کیف و کفش، عینک، تجهیزات کمپینگ و کوهنوردی، وسایل شنا و... عرضه می‌شود که برخی از آنها از برندهای معروف جهان هستند و با قیمت‌های میلیونی به فروش می‌رسند.

برخی از کیف و کفش‌هایی که در حد نو باشد گاهی تا چند میلیون تومان هم قیمت دارد و البته مشتری های خاص خود را هم دارند.

هستند افرادی که عقیده دارند برند بودن و کیفیت وسایل و لباس‌های تاناکورا به پرداخت چنین پول‌هایی می‌ارزد و از همین رو مشتریان پر و پاقرص مغازه‌های فرده‌ای هستند.

بارها مسئولین بر ساماندهی و جمع‌آوری این مغازه‌ها تاکید کرده اند، آن هم به دو دلیل. اول آنکه وضعیت بهداشت و سلامت این لباس‌ها که از مسیرهای دور به کشور ما می‌آید مشخص نیست و می‌تواند سلامت افراد را تهدید کند و دوم آنکه اجناس تاناکورا در هر صورت قاچاق و تهدیدی برای اقتصاد کشور خصوصا صنعت پوشاک محسوب می‌شود.

اما نکته مهم آنجاست که وقتی صحبت از ساماندهی مغازه‌های تاناکورا می‌شود نباید فراموش کرد که چند صد نفر در این مغازه‌ها مشغول به کار و گذران زندگی هستند و نمی‌توان به یکباره مغازه‌هایشان را تعطیل و آنها را از کار بیکار کرد.

این کار باعث باید حساب شده، بر اساس برنامه‌ریزی درست و البته با در نظر گرفتن حمایت‌هایی صورت بگیرد که این واحدها بتوانند حداقل با اخذ تسهیلات نسبت به تغییر کاربری مغازه‌های خود اقدام کنند.

وقتی که درباره فعالیت این واحدهای صنفی تصمیم‌گیری می‌شود بهتر است به مشکلات آنها نیز توجه و سپس تصمیم‌گیری نهایی انجام شود.

تاکنون به این موضوع که خود واحدهای عرضه تاناکورا چه مشکلات و خواسته‌هایی دارند کمتر پرداخته شده است، بسیاری از این افراد خودشان هم تمایلی به کار کردن در این رسته صنفی ندارند، اما با شرایط کنونی سرمایه‌ای برای تغییر کاربری واحد خود در اختیار ندارند.

با شرایط امروز نرخ ارز، دیگر آوردن اجناس تاناکورا برای مغازه‌ها با دلار 24 هزار تومانی صرفه اقتصادی ندارد، از سوی دیگر به دلیل شرایط بیماری کرونا مشتریان این مغازه‌ها نیز کمتر شده و شاید حالا بهترین فرصت باشد که حمایت‌هایی برای مغازه‌های عرضه تاناکورا در نظر گرفته شود تا بتوانند تغییر کاربری بدهند.

گشتی در مهمترین پاساژ عرضه تاناکورا در کرمانشاه

یکی از پاساژهای محدوده میدان آیت‌الله کاشانی کرمانشاه از مراکز مهم عرضه تاناکورا است. پاساژی که چندان خلوت نیست و افرادی که آنجا قدم می‌زنند مغازه‌ها را به خوبی می‌شناسند و می‌دانند برای هر جنسی که می‌خواهند باید سراغ چه کسی بروند.

در این پاساژ که اکثر طبقات آن محل فعالیت واحدهای تاناکورا است، از کیف و کفش گرفته تا انواع عینک‌های آفتابی مارک عرضه می‌شود و مغازه‌ها اجناس خود را درون و بیرون مغازه‌ روی رگال و چوب رختی آویزان کرده‌اند.

زن‌ها بیشتر از مردان مشتریان تاناکورا هستند. "فهمیه" چند سال است که از تاناکورا پالتو و بارانی‌های مارک می‌خرد و عقیده دارد کیفیت و ماندگاری مهمترین چیزی است که مردم را به سمت تاناکورا می‌کشاند.

وی با بیان اینکه در گذشته گمان می‌شد اجناس تاناکورا ارزان قیمت است و به همین خاطر مردم سراغ آن می‌آیند، افزود: بر خلاف تصور عامه مردم قیمت اکثر اجناس تاناکورا از پوشاک نو گرانتر است. اینجا پالتو پوست‌های اصل گاهی بیش از 1.5 میلیون تومان قیمت و البته خریدار هم دارد.

وی خاطرنشان کرد: این روزها تاناکورا به محل حضور افرادی تبدیل شده که فقط سراغ پوشاک و کیف و کفش مارک خارجی می‌روند و می‌توانند با قیمت مناسب در این مغازه‌ها به کالای مد نظر خود برسند.

فهمیه از ماندگاری اجناس تاناکورا و جنس خوب آنها هم یاد می کند و می گوید: پالتو یا پوتینی که فرده‌ای است گاهی تا چندین سال کار می‌کند و افراد ترجیح می‌دهند به جای آنکه سالی یکبار پوتین و پالتو بخرند، پول بیشتری بدهند و تا چند سال از آن استفاده کنند.

وی تنها نگرانی که درباره پوشاک تاناکورا وجود دارد را بهداشت آنها دانست و اضافه کرد: البته من معتقدم اگر این اجناس را چند بار در خانه بشوییم و یا به خشکشویی بدهیم، کاملا تمیز خواهد شد.

"فرید" صاحب یکی از مغازه‌های تاناکورا است و در خصوص وضعیت فعالیت واحدهای تاناکورا می گوید: برای ما هم بهتر است که جنس نو بفروشیم، اما چند صد میلیون تومان سرمایه نیاز داریم تا پوشاک بخریم و در مغازه بریزیم.

وی با بیان اینکه پوشاک تاناکورا از خارج می‌آید و فروش آن با دلار 24 هزار تومان دیگر صرفه اقتصادی ندارد، یادآور شد: اگر قیمت‌ها را زیاد بالا ببریم، چون مردم توقع دارند قیمت لباس دست دوم ارزان باشد، دیگر از ما خرید نمی‌کنند.

به گفته فرید، شیوع کرونا هم تعداد مشتریان تاناکورا را کم کرده و هم مردم نگران بهداشت این لباس‌ها هستند.

وی اضافه کرد: این روزها بازار ما فقط با مشتریان خاصی که داریم می‌چرخد و کمتر مردم عادی سراغ ما می‌آیند.

این مغازه‌دار از سختی کار فروش تاناکورا هم یاد کرد و گفت: ما به سختی اجناس را تهیه می‌کنیم و بارها تمام سرمایه خود را از دست داده ایم، اما چند سال است در این شغل جاافتادیم و اگر بخواهیم تغییر کاربری بدهیم چند سال زمان نیاز داریم، آن هم با وجود این همه واحد صنفی عرضه پوشاک که بازار در این زمینه اشباع شده است.

وی معتقد است، اگر حمایت‌های مناسبی برای این رسته صنفی در نظر گرفته شود، بسیاری از مغازه‌داران حاضرند شغل خود را عوض کنند.

تغییر کاربری‌ها پول می‌خواهد

رئیس اتحادیه پوشاک کرمانشاه هم با اشاره به دستورالعملی که چندی قبل برای تغییر کاربری واحدهای صنفی فروش پوشاک دسته دوم خارجی(تاناکورا)به نوفروشی صادر شده، اظهار کرد: اجرای این طرح نیازمند پشتوانه مالی و تامین تسهیلات برای این واحدهای صنفی است تا بتوانند تغییر کاربری بدهند.

حسین بیات در گفت و گو با ایسنا از فعالیت حدود 150تا 200 واحد صنفی عرضه پوشاک دست دوم خارجی در کرمانشاه یاد کرد و ادامه داد: این مغازه‌ها نیازمند تسهیلات کم بهره هستند تا بتوانند پوشاک نو تهیه کنند و دیگر اجناس دست دوم نفروشند، اما تصمیمی برای پرداخت تسهیلات به آنها گرفته نشده است.

وی ادامه داد: با این وجود گام اول را برای تغییر کاربری این واحدها برداشتیم و از چندی قبل دیگر به هیچ واحد صنفی مجوز "فرده‌ای" داده نمی‌شود و امکان تمدید پروانه برای واحدهایی که از قبل فعالیت داشتند هم وجود ندارد و همه آنها باید از این پس مجوز لباس فروشی که عرضه پوشاک نو است، دریافت کنند.

رئیس اتحادیه پوشاک کرمانشاه ابرازامیدواری کرد این اقدام آغازی برای تغییر کاربری این واحدها باشد و افزود: قطعا برخورد دستوری با واحدهای عرضه پوشاک دست دوم نتیجه ای ندارد و باید کار به شیوه اصولی پیش برود.

بیات اضافه کرد: نکته دیگری که باید به آن توجه کرد این است که ساماندهی واحدهای عرضه پوشاک دست دوم خارجی باید به صورت سراسری باشد، نه اینکه کرمانشاه پایلوت این طرح قرار بگیرد، اما واحدهای صنفی استان‌های مرزی دیگر که همجوار ما هستند به عرضه پوشاک تاناکورا ادامه بدهند.

وی با اشاره به اینکه عمده واحدهای صنفی عرضه تاناکورا در استان‌های مرزی هستند، خاطرنشان کرد: اجناس این مغازه‌ها به صورت قاچاق و از مرز می‌آید.

رئیس اتحادیه پوشاک کرمانشاه تاکید کرد: اجناسی که این واحدها عرضه می‌کنند فقط به پوشاک محدود نمی‌شود و شامل انواع کالاها مانند کیف و کفشف عینک، وسایل ورزشی و ... هم هست.

بیات موضوع مهمی که درباره ساماندهی واحدهای عرضه تاناکورا مطرح است را همکاری خود مردم دانست و اضافه کرد: تا زمانی که مشتری برای این واحدها وجود داشته باشد، به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

وی معتقد است بسیاری از این مغازه‌ها مشتری خاص خود را دارند که گاهی برای خرید برخی از اجناس مانند کفش یا عینک حاضر به پرداخت چند میلیون تومان پول هستند.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار