در این روزهای گرم تابستانی خیلی‌ها هوس سرکشیدن یک نوشیدنی سرد و خنک را می کنند و دم دستی‌ترین این نوشیدنی‌ها، آب است.
کد خبر: ۸۸۳۴۶۸
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۰ 03 August 2020

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا،حالا این روزها با افزایش دمای هوا، افراد ترجیح می دهند برای خنک شدن و کاهش دمای بدن، از آب سرد استفاده کنند و برای همین برای تهیه آب خنک از قالب های یخ استفاده کرده و آب را تا حد ممکن سرد می کنند و سرد می نوشند. نوشیدنی که ما به ازای لذت چند لحظه ای آن، آسیب های فراوان و بعضا دائمی به دستگاه گوارش وارد می کند.

فرزاد بابایی نایب رییس انجمن تغذیه استان کرمانشاه در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به خطرات نوشیدن آب سرد گفت: خیلی ها در این روزها به مصرف آب سرد و خنک روی می‌آورند و این درحالی است که مصرف آب با دمای خیلی بالاتر یا خیلی پایین‌تر از دمای بدن می تواند آسیب رسان باشد.

وی افزود: نوشیدن آب سرد و خنک موجب تغییرات در عروق خونی شده و این تغییرات بر تولید شیره گوارشی اثرگذار است، این تاثیرات نهایت بر فعالیت سیستم گوارشی اثر گذاشته و موجب اختلال در کارکرد این سیستم و بروز سوء هاضمه می شود.

بابایی در خصوص تاثیرات نوشیدن آب سرد بر چرب شدن کبد هم گفت: هنوز پایه علمی برای این حرف به دست نیامده، اما اثرات منفی آب سرد بر دستگاه گوارش ثابت شده و کبد هم بخشی از این دستگاه است.

این کارشناس ارشد تغذیه خاطرنشان کرد: دمای آب مصرفی نهایتا باید سه تا پنج درجه پایین‌تر از دمای بدن باشد و بیشتر از این مقدار بویژه در طولانی مدت آسیب های جدی برای دستگاه گوارش خواهد داشت.

بابایی در ادامه در خصوص میزان مصرف آب در این روزهای گرم گفت: در منابع بسیاری توصیه به نوشیدن شش تا هشت لیوان آب در روز می شود و باید توجه داشت این میزان آب هم آب نوشیدنی معمولی را شامل می شود و هم آبی که از طریق مصرف غذا و سبزیجات وارد بدن می شود.

وی افزود: در بسیاری مواد خوراکی و بویژه میوه و سبزیجات، آب پنهان داریم، بطوری که 90 درصد کاهو از آب تشکیل شده و مصرف این نوع خوراکی ها می تواند حجم مناسبی از آب بدن را تامین کند.

بابایی تاکید کرد: آنچه که در این میان مهم است این است که افراد باید قبل از تشنه شدن آب بنوشند، زیرا بروز احساس تشنگی نشان دهنده ایجاد اختلال در سیستم و مکانیسم های متابولیسمی بدن است و باید پیش از آن، آب کافی در اختیار آنها قرار گیرد.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار