تارو پود قالی را بیشتر از حساب و کتاب دوست داشت به همین خاطر تحصیل در رشته حسابداری را رها کرد و به سراغ دار قالی رفت، «پری اسکندری» فرشباف کرمانشاهی اما حالا توانسته شیوه جدید تلفیق فرش و گلیم خود را ثبت اختراع کند.
کد خبر: ۸۸۴۰۲۸
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۰ 04 August 2020

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل ازفارس،پری اسکندری، اظهار داشت: از نوجوانی به بافت فرش و گلیم علاقه داشتم و در منزل به بافت مشغول بودم تا با درخواست دوستان تصمیم گرفتم به بحث آموزش و تأسیس کارگاه روی بیاورم.

وی با بیان اینکه اکنون ۴۱ سال سن دارد و حدود ۱۳ سال بصورت حرفه‌ای به بافت فرش مشغول است، افزود: نوع بافت فرش ابریشمی حالت لختی دارد و مدت ها بود که دنبال راهکاری جهت رفع این لختی بودم که در نهایت به این نتیجه رسیدم که می‌توان در پشت فرش گلیم بافت.

این تولیدکننده فرش ادامه داد: پس از تلاش‌های فراوان توانستم گلیم را در پشت فرش ببافم و این کار اکنون برای اولین بار در جهان رخ داده است.

اسکندری در ادامه گفت: این نوع مدل بافت که تلفیقی از فرش و گلیم است بصورت دو رو بوده، یعنی دو مدل متفاوت از طرح و رنگ و نقش، البته در گذشته فرش‌های دو رو بافته شده اما تلفیقی از فرش و گلیم برای اولین بار است.

وی تصریح کرد: اکنون این طرح ابتکاری به ثبت ملی رسیده اما متأسفانه بدلیل وجود تحریم‌ها فعلا امکان ثبت جهانی آن وجود ندارد.

این کارآفرین فرش درخصوص حمایت مسؤلین بیان داشت: متأسفانه حمایتی وجود ندارد، مدت هاست که دنبال اخذ وام هستم و رئیس اداره فرش سازمان صنعت نیز پیگیری می‌کنند اما درحال حاضر هیچ گونه حمایتی نه تنها از بنده بلکه از تمامی کارگاه‌های فرش بافی وجود ندارد و اکثریت کارگاه‌ها درحال تعطیلی هستند.

اسکندری با بیان اینکه اکنون حدود ۲۲ نفر در کارگاه وی مشغول بکار هستند، افزود: فعلا با فنی‌و‌حرفه ای همکاری دارم، اما نیاز است که میراث فرهنگی و سازمان صنعت نیز همکاری داشته باشند.

وی از مسؤلین درخواست دارد که از این طرح جدید حمایت کرده و نسبت به معرفی آن اقدام کنند.

این هنرمند کرمانشاهی در پایان خاطرنشان کرد: شرایط تحریم و مشکلات اقتصادی وضعیت بدی رو برای تمامی افرادی که مشغول به فعالیت در این شغل هستند ایجاد کرده، قبلا در نمایشگاه‌های مختلف شرکت می‌کردیم و مشغول به تهیه سفارش بودیم اما اکنون تمامی همکاران خانه نشین شده‌اند، وضعیت کرونا نیز باعث بیشتر شدن مشکلات شده و اگر حمایت مسؤلین نباشد، صدرصد مشکلات بیشتر خواهد شد.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار