کد خبر: ۸۸۴۶۱۵
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۶ 06 August 2020

خبرنگاران با دغدغه های فراوان زبان گویای مردم

تابناک/خبرنگاران با وجود دغدغه های فراوان، بعنوان زبان گویای مردم وظیفه نقد منصفانه ،بیان مطالبات جامعه و پی گیری آن از سوی مسئولان و همچنین انعکاس اطلاعات صحیح اقدامات صورت گرفته و عملکرد متولیان بخشهای مختلف اجتماع را به عهده دارند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، میزگرد "بررسی چالش های خبرنگاران" عصر امروز چهارشنبه در آستانه فرارسیدن روز خبرنگار به میزبانی خبرگزاری فارس در رشت برگزار شد در این میزگرد جمعی از خبرنگاران خبرگزاری ها به بیان دغدغه ها و مشکلات حرفه خبرنگاری پرداختند .

فقدان برخورداری از امنیت شغلی، عدم همکاری مسئولان در پاسخگویی مناسب به خبرنگاران به ویژه در بحران ها در نتیجه وارد آمدن فشار مضاعف به خبرنگار در تهیه خبر ، مشکلات معیشتی، و نداشتن پوشش بیمه ای برای همه خبرنگاران ، ورود افراد فاقد تخصص به این حرفه و در نتیجه نامناسب سازی فضای کار رسانه ای از مهمترین دغدغه های بیان شده از سوی خبرنگاران در این نشست بود.

محدثه فردی خبرنگار خبرگزاری فارس گفت: اینکه گیلان دومین استان به لحاظ برخورداری از رسانه است ، افتخار محسوب نمی شود بلکه نوعی ضعف است زیرا کثرت رسانه ها و خبرنگاران موجب می شود که دستگاه متولی نسبت به آنها پاسخگویی مناسبی نداشته باشد.

وی با بیان اینکه قالب خاصی برای فعالیت رسانه ای در استان گیلان وجود ندارد، اظهار داشت: اغلب خبرنگاران حرفه ای نبوده و تخصصی فعالیت نداشته و مطالبه گر نیستند.

زهرا رستگار خبرنگار خبرگزاری تسنیم نیز در این جلسه  بیان داشت: دردها و مشکلات خبرنگاران زیاد است اما برای رفع مشکلات آنها اقدام جدی انجام نمی گیرد.

وی عدم ثبات شغلی و مشکلات بیمه ای را از مهمترین دغدغه های خبرنگاران نام برد و خاطر نشان کرد: باید حمایت های کلی در سطح ملی از خبرنگاران انجام شود.

راضیه دردمند خبرنگار خبرگزاری مهر در این میزگرد با تبریک روز خبرنگار به همه خبرنگاران فعال در جامعه بیان داشت: عدم برخورداری از بیمه و سخت گیری ها برای بیمه شدن مهمترین مشکل خبرنگاران است که از مسئولان مربوطه می خواهیم به این مشکل و دغدغه اصلی خبرنگاران توجه کرده و برای رفع موانع در این زمینه اقدام کنند.

طاهر رفعتی خبرنگار خبرگزاری ایسنا نیز ادامه نشست با بیان اینکه خبرنگاران با صبوری همواره برای بیان اخبار و اطلاعات در جامعه از هیچ کوششی دریغ نمی کنند، اضافه کرد: آنان برای انجام وظایف خطیر خود نیازمند توجه هستند.

وی افزود: به دلیل سختگیری هایی که در بیمه خبرنگاران اعمال می شود خودم را بیمه مشاغل آزاد کرده ام لذا از سختی کار خبرنگاری "۲۰ ساله"" برخودار نمی شوم که این اجحاف در حق خبرنگاران است.

 

رفع مشکلات خبرنگاران اراده می خواهد

مسئول خبرگزاری بسیج در استان گیلان نیز در این میزگرد بیان داشت: هر سال به مناسبت روز خبرنگار با برگزاری نشست مشکلات و دغدغه های این قشر را بیان می کنیم اما تاکنون برای رفع این مشکلات اراده لازم را شاهد نبوده ایم.

علی دارا  اظهار داشت: خبرنگاران به لحاظ معیشتی شرایط سختی دارند ضمن اینکه در موضوع بیمه خبرنگاری نیز دغدغه دارند .

وی با اشاره به معضلات در حوزه رسانه بیان داشت: متاسفانه اغلب اصحاب رسانه گیلان خیلی اهل مطالبه نیستند و در جلسات  صرفا برای پوشش خبری و عده ای نیز برای رپرتاژ آگهی حضور می یابند.

 

سختی دریافت خبر در بحران ها

عدم همکاری برخی از مسئولان و روابط عمومی های دستگاه ها و ادارات در استان گیلان به ویژه در بحران ها یکی از مهمترین دغدغه های مطرح شده در این میزگرد بود.

یکی از سخت ترین کار در حرفه خبرنگاری کسب اطلاعات مورد نیاز برای خبر در حوادث غیرمترقبه از جمله زلزله، سیل و آتش سوزی های وسیع است که متاسفانه در بسیاری از موارد یا پاسخگو نیستند و یا جواب دادن را به دیگران محول کرده و به تعویق می اندازند.

مسئول خبرگزاری فارس در استان گیلان در این باره گفت: هنگام بحران باید به خبرگزاری ها اعتماد شود تا برای انتقال خبر کار پیش رود.

ابراهیم افشاری با اشاره به عملکرد خوب و حرفه ای  رسانه ها در انتقال اخبار بحران کرونا در استان گیلان بیان داشت: گیلان دومین استان درگیر بیماری کرونا بود، ضمن اینکه زیرساخت های بهداشتی درمانی ما نیز به شدت ضعف داشت اما رسانه ها در این بحران به درستی و حرفه ای اطلاع رسانی کردند.

وی اظهار داشت: خبرنگاران در خبرگزاری ها در بحران کرونا، ضمن اینکه کمبودهای بهداشتی درمانی را بیان کردند از فداکاریهای پرستاران و کادردرمانی برای خدمات رسانی به بیماران کرونایی نیز گفتند.

افشاری در ادامه با بیان اینکه متاسفانه در گیلان اخلاق رسانه ای آنطور که باید جدی گرفته نمی شود، اضافه کرد: به قیمت لطمه زدن یک شخص حاضریم هر کاری انجام دهیم متاسفانه بسیاری از حریم ها نادیده گرفته می شود.

وی با بیان اینکه به شدت نیازمند ارتقاء سطح کیفی کار رسانه ای هستیم، خاطر نشان کرد: امروز عرصه، عرصه هرم وارونه نیست، جواب نمی دهد، روایتگری قالب مورد پسند است بنابر این رسانه ها باید به  سمت "روایتگری" بروند.

افشاری با اشاره به مشکلات بیمه ای خبرنگاران بیان داشت: مدیر رسانه باید نسبت به حل مشکل بیمه ای خبرنگاری که تمام وقت در حرفه خبرنگاری فعال است و نه خبرنگاران تفننی،  مسئول باشد.

بر اساس قانون مدیر رسانه باید خبرنگار را بیمه کند

مدیر روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گیلان در پاسخ به دغدغه های مطرح شده خبرنگاران در این میزگرد بیان داشت: بر اساس قانون، مدیر رسانه باید خبرنگار را بیمه کند.

قاسم مصفا با اشاره به حمایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای بیمه خبرنگاران "به عنوان خبرنگار آزاد" گفت: این حمایت موجب شده که عده ای از مدیران مسئول خبرنگاران خود را بیمه نکنند.

وی با بیان اینکه برای بیمه شدن از سوی صندوق اعتباری هنر استانداردهایی در نظر گرفته شده، افزود: خبرنگارانی که از سوی مدیران مسئول در رسانه ها بیمه شوند سختی کار دارند و ۲۰ ساله بازنشست می شوند.

مدیر روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گیلان در پاسخ به سئوال یکی از خبرنگاران مبنی بر عدم همکاری برخی مسئولان برای پاسخگویی خاطر نشان کرد: مدیران ما معمولا دوست ندارند که پاسخ دهند، بلکه تمایل دارند مدیران روابط عمومی مطلب را آماده و در اختیار رسانه ها قرار دهند.

وی درباره عدم رعایت اخلاق در مدیران رسانه ها بیان داشت: مدیر پایگاهی از سال گذشته ۸۰ میلیون تومان یارانه از ارشاد گرفته تعدادی خبرنگار دارد آنها را بیمه نکرده است، همه این موارد به انصاف و انسانیت بر می گردد.

مصفا با بیان اینکه خبرنگاران باید مطالبات خود را بگویند، اظهار داشت: بزرگترین چالش خبرنگاران این است که صنفی دارند اما به آن اعتماد ندارند، خبرنگاران باید مطالبه گری را از خانه مطبوعات داشته باشند.

وی در بخش دیگری از سخنانش آموزش خبرنگاران به ویژه در پایگاه های خبری را مهم عنوان و خاطر نشان کرد: برخی اقدامات ناخواسته رسانه ها از جمله انتشار غلط خبر به دلیل سرعت و عدم شفافیت در پوشش اخبار موجب شده که برخی به رسانه ها اعتماد نکنند، لذا آموزش مداوم خبرنگاران مهم است.

حدود ۱۵۸ خبرگزاری و پایگاه خبری و خبرگزاری ،۲۱۳ نشریه مکتوب اعم از ۱۰ روزنامه، ۵۶ هفته نامه، ۲۲ دوهفته نامه، ۴۹ ماهنامه، هشت دوماهنامه، ۴۷ فصلنامه، ۱۹ دوفصلنامه، دو سالنامه در گیلان داریم.

۱۷ مرداد سالروز شهادت محمود صارمی خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی روز خبرنگار نام گرفته است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار