کد خبر: ۸۸۴۶۶۴
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۰ 06 August 2020

آبتین امیری اعلام کرد؛

با دستگاه های قضایی و نظارتی برای مبارزه با فساد همکاری می کنیم. باهمکاری و هفکری نظارت‌ها تقویت می شود زیرا نفس وجود فساد برای هیچکس خوشایند نیست.

فساد در شوراها و شهرداری ها تابعی از میزان فساد در جامعه است. اینکه ما با فساد مبارزه کنیم به تنهایی کافی و نتیجه بخش نیست بلکه باید در ابتدا با زمینه‌های ایجاد کننده فساد در جامعه مبارزه شود زیرا بروز فساد در ذات خود هزینه‌بر است حتی اگر ما پس از کشف آن با آن مبارزه کنیم. پس همه باید دست بدست هم دهیم تا زمینه‌های ظهور فساد را مهار کنیم.

اعضای شورا و شهرداری‌ها از دیگر کشور‌ها نمی آیند، وقتی در جامعه‌ای فساد دیده می‌شود  به همان نسبت شهرداری ها و شوراها هم که از بطن همین جامعه هستند، درگیر فساد می شوند.

با این وجود، میزان فساد در شوراها بالا نیست. مثلا در استان هرمزگان اعضای شوراهای شهر و روستا  بطور وسیع با مساله فساد مواجه نبوده‌اند. با حجم وسیع فعالیت شوراها در شهرها و روستاهای کشور تخلف چند نفر را نمی‌توان به همه تعمیم داد. فساد کشف شده از شوراها در کل کشور به میزان وسعت و کمیت فعالیت آنها به  یک درصد هم نمی‌رسد.

میزان فساد شورا را با دیگر نهاد ها و اقشار مقایسه کنید. بعد قضاوت کنید. وقتی فساد در جامعه‌ای گسترش یابد همه اقشار به نحوی با آن درگیر می شوند. مسئله این است که فساد شوراها به عنوان یک نهاد عمومی و مردمی بازتاب پیدا می‌کند ولی فساد در دیگر نهادها با رویکرد متفاوتی و پس از طی شدن برخی مراحل مختلف مطرح می شود یا اساسا مطرح نمی شود لذا افکار عمومی به طور کامل در جریان این نوع فساد قرار نمی‌گیرند.

بعد از نمایندگان مجلس مردم تنها به اعضا شورا دسترسی دارند. مردم به دلیل مشکلات اقتصادی زیر فشار هستند و گاها از اعضای شورا توقعاتی دارند که حل آن در حوزه اختیارات این اعضا نیست.

نظارت بر شهرداری به عهده اعضای شورا است اما اعضای شورا در انتصابات دخالتی ندارند و قانون‌گذار در این خصوص محدودیت هایی را شامل شده است.

نباید فراموش کرد بسیاری از نمایندگان مجلس در دوره گذشته با عنوان دخالت در امور اجرایی دولت رد صلاحیت شدند پس با وجود اینکه نظارت بر دولت به عهده مجلس است و در این خصوص نمایندگان ابزارهایی هم دارند اما نمی توان همه فساد و ناکارآمدی دولت را به گردن ضعف نظارت نمایندگان مجلس انداخت زیرا آنها هم برای‌ کنترل و  نظارت بر دولت  محدودیت هایی دارند.در قضیه نظارت شورا بر شهرداری‌ها هم همین طور است.
 

انتهای پیام/*

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار