در کمتر از یک دقیقه همه چیز زیر و رو شد در آن شب تلخ فراموش ناشدنی... و بعد دیگر هیچ چیز سرجایش نبود، انگار که دنیا به روز آخرش رسیده باشد.
کد خبر: ۸۸۹۳۵۸
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۲ 19 August 2020

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا،خیلی ها زیرآوارها ماندند و برای همیشه در دل خاک سرد آرام گرفتند. آنهایی هم که مانده بودند تا چند روزی روی آوارها می نشستند و چشمانشان را بهت زده به خانه های فرو ریخته و زندگی های برباد رفته می دوختند و از لابلای خرابه‌ها، از دست‌رفتهِ‌ها را جستجو می‌کردند.

گرد غم و اندوه و ماتم و تنهایی همه جا را گرفته بود. شهرها و روستاها به تلی از خاک تبدیل شده بودند و بازماندگان آواره کوچه‌ها و خیابانها.

روزها برای مردمان مرزنشین و زجر کشیده غرب کرمانشاه سخت می‌گذشت، مصیب عزیزان از دست رفته از یکسو، آوارگی و بی کسی و از بین رفتن زندگی‌هایی که خشت خشت آن را با دستهایشان روی هم گذاشته بودند از دیگر سو قلبشان را می‌فشرد.

جان باختن 621 نفر و زخمی شدن بیش از 8600 نفر در زلزله‌ای 7.3 ریشتری که تنها حدود بیست ثانیه طول کشید، حادثه جانکاهی بود که نمی شد حتی یک لحظه آن را از یاد برد.

غم بزرگ بود، اما این پایان راه نبود، کمی نگذشته ایران به یکباره کرمانشاه شد تا بازماندگان این غم انگیزترین اتفاق تنها نباشند. همه آمدند، هرکسی در حد توانش کمک کرد تا مرزداران این خاک و بوم احساس بی کسی نکنند. مردم سرپلذهاب و سایر مناطق زلزله زده دیگر تنها نبودند. امیدوار شدند، زخم هایشان را التیام کردند و روی پاهایشان ایستادند و این بود که جوانه های زندگی از دل آوارها سر بیرون آورد.

با کمک دولت بازسازی ها شروع شد. همه کنار هم قرار گرفتند تا سرپل ذهاب، ثلاث باباجانی، قصرشیرین و گیلانغرب را از نو بسازند و شهرها و روستاهای زلزله زده یکی پس از دیگری به کارگاه های بازسازی تبدیل شدند.

و حالا که هزارمین روزهای پس از آن حادثه را پشت سر می‌گذاریم، با همت مردمان این دیدار و حمایت نظام و تلاش دولتمردان، سرپلذهاب، ازگله، گیلانغرب و قصرشیرین، دیگر آن شهرهای ویران شده هزار روز پیش نیستند. اینجا زندگی جریان دارد...

جلیل بالایی مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمانشاه به مناسبت هزارمین روز وقوع زلزله بزرگ 7.3 ریشتری آبان 1396، با حضور در دفتر ایسنای منطقه کرمانشاه، به تشریح اقدامات صورت گرفته جهت بازسازی مناطق زلزله زده استان پرداخت و اظهار کرد: مردم مناطق زلزله زده کرمانشاه، علیرغم اینکه دراین حادثه بزرگ مصیبت ها و سختی های زیادی به آنها وارد شد، اما تحمل کردند و خودشان هم برای بازسازی پای کار آمدند و دولت هم با پرداخت تسهیلات ارزان قیمت و کمک‌های بلاعوض و... به کمک آمد تا این مناطق زودتر ساخته شوند.

وی با بیان اینکه پس از زلزله بزرگ کرمانشاه یک همبستگی بزرگ ملی برای بازسازی این مناطق بوجود آمد، عنوان کرد: اگر به تاریخ چند دهه اخیر کشور نگاه کنیم، بجز در طول سالهای جنگ تحمیلی، شاید در هیچ حادثه دیگری بعد از انقلاب، مقامات و مردم کشور اینچنین در کنار هم قرار نگرفتند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمانشاه تصریح کرد: وجود این همبستگی و مشارکت خوب مردم مناطق زلزله زده باعث شد تا امروز و پس از گذشت هزار روز از آن زلزله بزرگ، اگر کسی وارد شهر سرپل‌ذهاب شود، شاید به سختی تشخیص دهد که این شهر روزی یک شهر ویران شده بوده و اکنون بازسازی شده است.

وی با اشاره به متاثر شدن بخش بزرگی از جغرافیای استان از این زلزله، تاکید کرد: در جریان این زلزله بیش از 131 هزار واحد مسکونی، تولیدی، صنفی و... در استان آسیب دید، اما امروز با گذشت بیش از هزار روز از آن زلزله بزرگ، در شرایطی هستیم که می توانیم بگوییم زلزله زدایی از منظر و کالبد شهرهای مناطق زلزله زده استان کاملا انجام شده و اقتصاد مردم این مناطق به راه افتاده و درآمدهایشان دارد برقرار می‌شود.

بالایی با بیان اینکه در این حادثه دولت به‌خوبی پای کار آمد و در کوتاهترین زمان مصوبات خوبی برای بازسازی و جبران خسارات وارده به این مناطق داشت، گفت: 15 جلسه هیات دولت با 44 مصوبه به موضوع زلزله اختصاص داشت، ضمن اینکه در 57 جلسه ستاد بحران استان هم 443 مصوبه برای این موضوع داشتیم.

روزانه 130 واحد ساخته و یا مرمت شد

مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمانشاه در ادامه بابیان اینکه از ابتدای بازسازی‌ها تاکنون 131 هزار و 412 واحد مسکونی، دامی، تولیدی، کشاورزی و خدماتی در مناطق زلزله زده کرمانشاه ساخته و یا مرمت شده، افزود: براساس این آمار می‌توان گفت روزانه بصورت میانگین 130 واحد در مناطق زلزله زده استان یا ساخته شده و یا اینکه مرمت شده است.

وی افزود: همچنین در طول هزار روز پس از وقوع زلزله هزار کلاس درس در مناطق زلزله زده کرمانشاه ساخته شده که برای ساخت این تعداد کلاس درس دولت 125 میلیارد تومان و مردم و خیرین مدرسه ساز نیز 145 میلیارد تومان پول دادند.

بالایی در ادامه به تشریح بازسازی واحدهای مسکونی مناطق زلزله زده پرداخت و گفت: در مجموع 108 هزار و 706 واحد مسکونی در مناطق زلزله زده کرمانشاه بازسازی و مرمت شده که از این تعداد 41 هزار و 185 واحد بازسازی و 67 هزار و 548 واحد نیز مرمت شده است.

50 درصد واحدهای روستایی استان نونوار شدند

مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمانشاه به حجم بالای بازسازی و مرمت واحدهای روستایی در این مدت اشاره کرد و گفت: در استان کرمانشاه حدود 120 هزار واحد مسکونی روستایی داریم که باتوجه به اینکه در جریان بازسازی زلزله،47 هزار واحد آن یا بازسازی و یا مرمت شد، می توان گفت حدود 50 درصد از کل واحدهای مسکونی روستایی استان یا از اول ساخته شده و یا اینکه مرمت شدند.

از زلزله بزرگ آبان 1396 تاکنون 8246 پس لرزه داشته‌ایم

بالایی در ادامه با تاکید بر کیفیت خوب بازسازی ها، گفت: از زلزله سال 1396 تاکنون حدود هشت هزار و 246 پس لرزه در استان کرمانشاه داشتیم که یکی از این زلزله ها بزرگتر از هفت ریشتر و یکی دیگر نیز حدود 6.4 ریشتر بود. همچنین 16 مورد از این زلزله ها بین پنج تا شش ریشتر و 149 مورد هم بین چهار تا پنج ریشتر بزرگی داشتند.

وی افزود: علیرغم اینکه پس از زلزله 7.3 ریشتری، تعداد زیادی زلزله با قدرت بالا داشتیم، اما خوشبختانه خسارات چندانی از آنها گزارش نشد و این نشان می دهد در بحث بازسازی و مقاوم سازی بخوبی عمل شده است.

 

1487 واحد درحال بازسازی داریم

بالایی تعداد واحدهای باقی مانده در حال بازسازی در مناطق زلزله زده استان را هم 1487 واحد اعلام کرد و گفت: اکثر این واحدها مشکلات حقوقی داشتند، برای همین شروع ساخت آنها با تاخیر انجام گرفت و عمدتا از سال 1398 ساختشان شروع شده است.

وی اضافه کرد: در مدت بازسازی‌ها در شهری مانند سرپلذهاب 9623 واحد مسکونی از اول ساخته شد، درحالیکه کل واحدهای مسکونی این شهر پیش از زلزله - که دارای مجوز شهرداری بودند- حدود 6200 واحد مسکونی بود و این بدان معناست که ما شهری جدید با 50 درصد افزایش حجم ساختیم.

وی بابیان اینکه در طول مدت بازسازی ها حدود هشت هزار واحد تخریبی خانواده های تحت پوشش نهادهای حمایتی بازسازی شد، گفت: از این تعداد 2576 واحد مسکونی به خانواده های تحت پوشش بهزیستی و 5538 واحد مسکونی هم به خانواده های تحت پوشش کمیته امداد تحویل شد.

بالایی در خصوص تسهیلاتی که دولت برای بازسازی واحدهای مسکونی مناطق زلزله زده پرداخت کرد نیز اظهار کرد: دولت در مجموع 690 میلیارد تومان کمک بلاعوض و 2890 میلیارد تومان تسهیلات به آسیب دیدگان این حادثه جهت بازسازی واحدهای مسکونی پرداخت کرد. سود این تسهیلات 18 درصد بود که دولت آن را به چهار درصد کاهش داد و این مسئله هم حدود چهار هزار میلیارد تومان تعهد برای دولت برای جبران مابتفاوت سود این تسهیلات به همراه داشت.

22 هزار واحد دامی و تولیدی بازسازی شد

وی در ادامه به وضعیت بازسازی واحدهای دامی، تولیدی، صنفی، صنعتی و خدماتی در مناطق زلزله زده هم اشاره کرد و افزود: حدود 22 هزار و 718 واحد داشتیم که در زمان زلزله تخریب شده بودند که تا به امروز 22 هزار و 703 مورد از آنها بازسازی و تحویل داده شده و تنها 15 واحد باقی مانده داریم.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمانشاه افزود: همچنین در بخش فضاهای بهداشتی و درمانی هم 247 واحد در زلزله تخریب شده بود که تا به امروز 240 مورد از آنها بازسازی و به بهره برداری رسیده و تنها هفت واحد که دو مورد از آنها بیمارستان است، باقی مانده‌ است.

وی به تشریح آخرین وضعیت بازسازی ساختمان های اداری در مناطق زلزله زده هم پرداخت و گفت: هرچند در زلزله سال 1396 تعداد زیادی از ساختمان های اداری دستگاه های مختلف تخریب شد، اما با شروع بازسازی مناطق زلزله زده، اولویت را به بازسازی واحدهای مسکونی مردم دادیم. البته در این مدت ارائه خدمات به مردم توسط ادارات مختلف در چادرهایی که برپا کرده بودند، ادامه داشت.

بالایی تعداد کل پروژه های این بخش را در مناطق زلزله زده 1133 مورد اعلام کرد و افزود: دولت برای بازسازی این پروژه ها حدود 977 میلیارد تومان اعتبار اختصاص داده که از این میزان 550 میلیارد تومان تخصیص یافته و پیشرفت فیزیکی پروژه ها نیز حدود 90 درصد است.

به گفته این مسئول، طبق برآوردهای انجام شده، جمعا پنج میلیون متر مربع ساخت و ساز در مناطق زلزله زده کرمانشاه انجام گرفته است.

ایجاد 19 هزار شغل در مناطق زلزله زده

وی در ادامه به وضعیت ایجاد اشتغال در مناطق زلزله زده هم اشاره کرد و گفت: طبق آمار ثبت شده در سامانه کارا، حدود 19 هزار و 439 فرصت شغلی در مناطق زلزله زده ایجاد، تثبیت و یا احیاء شده که حاکی از آن است دولت در کنار بازسازی ها به ایجاد اشتغال در این مناطق هم توجه داشته‌ است.

انتشار یک میلیون خبر درباره زلزله کرمانشاه

بالایی در بخش پایانی این گفت و گو به نقش رسانه‌ها در حادثه زلزله کرمانشاه اشاره کرد و گفت: در این زلزله رسانه ها نقش آفرینی بالایی داشتند و در انتقال درد مردم آسیب دیده، جلب مشارکت مردم برای کمک به این مناطق و پاسخگویی مدیران نقش زیادی ایفا کردند.

وی اعلام کرد: جمعا پس از زلزله کرمانشاه حدود یک میلیون فقره خبر و گزارش در رسانه های رسمی و فضای مکتوب و مجازی کشور منتشر شد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمانشاه با بیان اینکه دربخش مستند سازی زلزله کرمانشاه هم اقدامات خوبی صورت گرفته، عنوان کرد: تدوین چهار جلد کتاب خاطرات، آسیب شناسی و درس اموزهای زلزله از جمله این اقدامات است.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار