شهروندان مریوان به عنوان ساکنان شهری مرزی در هر بستر زمانی و مکانی در همه امور دارای واکنش‌های خاص خود هستند. به عنوان نمونه و سرآغازی برای شروع این نقد، شهروندان مریوانی اولین شهروندان کردستانی بودند که در ساختار انتخاباتی در استان کردستان به یک خانم اعتماد کرده و آنانی که در پای صندو‌ق‌های رای حضور یافتند این‌بار به یک خانم رای اعتماد دادند.
کد خبر: ۸۹۰۶۷۳
تاریخ انتشار: ۰۲ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۷ 23 August 2020

چند وقت قبل عکسی از خانم شیوا قاسمی پور -نماینده فعلی مردم مریوان و سروآباد در مجلس- همراه فرماندار منتخب آقای استاندار برای شهرستان سروآباد در روستای درکی منتشر شد و در یک اقدامی مجلسی با دبه برای ساکنان روستای مذکور، آب می آورند. البته از شاهکارهای این بانوی پارلمان‌کار همه می‌توان به حضور در کنار نور چشمی آقای استاندار-فرماندار مریوان- در طرح آسفالت چند کوچه در سطح شهر مریوان گفت و داستان انتخاب برادر خانم نماینده مجلس از سوی اعضاء شورای شهر مریوان به عنوان شهردار هم جای تأمل است.
خانم قاسمی پور نشان داده‌اند هنوز این جمله چارلی چاپلین:«قبل از انتقاد از راه رفتن کسی، بهتر است ابتدا کفش شخص مذکور را بپوشیم.» نشنیده و نخوانده‌اند. نامبرده گویا در طول سالیان گذشته داستان تائید و به ثمر نشستن منطقه آزاد شهر مریوان را یا نشنیده‌اند یا اینکه نیت کرده‌اند که نشنوند. صدالبته با ذکر هرکدام از موارد مذکور نمی‌توان از جواب مسئولان وقت را هم نادیده گرفت که همیشه در دقایق آخر مخالفت کرده‌اند و دیگر این حنا برای مردم مریوان و.... رنگی ندارد.
نماینده مریوان در مجلس یازدهم گویا خودشان باید به یک کلاس آموزشی بروند و با ساختار کاری یک نماینده آشنا بشوند و سپس در راه خدمت به مردم گام بردارند. سرکار خانم قاسمی یا به قول خودتان و همراه‌انتان-خانم دکتر- پیام تبریک روز خبرنگار شما و تیم همراهتان ترکیبی از چند پیام تبریک دیگر است و این‌گونه جایگاه خبرنگار نزد شما و تیم همراهتان معنی می‌گردد.
سرکارخانم قاسمی پور تفاوت است بین وکیل مردم بودن و عوام فریبی؛ در تعریف نماینده مجلس و وظایفش باید گفت: «نمایندگی منصبی است که از طریق انتخابات و رأی مردم فعلیت می‌یابد. براساس قانون، نمایندگی مقامی ملی است و نه محدود به حوزه انتخابیه‌. نمایندگان در قالب مجلس شورای اسلامی کار گروهی انجام می‌دهند نه فردی. همچنین نمایندگی یکی از معدود مسؤلیت های غیر قابل واگذاری و عزل است. وظیفه نماینده مجلس هم عبارتند از :1-قانوگذاری 2-نظارت»
واقعیت این است که وظایف حوزه بومی نمایندگی یک نماینده به صورت قوانینی نانوشته و فاقد چارجوب مشخص و خارج از محدوده تعیین شده در قانون است. از این رو، هر نماینده به تشخیص خود در ایفای نقش در حوزه انتخابی‌اش، اقدام می‌کند. نماینده مجلس اختیار اجرایی ندارد و در حوزه انتخابیه نیز وظیفه‌اش نظارتی است مثل نظارت بر نحوه اجرای قانون و مصوبات و بودجه در حوزه انتخابیه که می‌تواند ضعف مسئولین را به مقامات عالی گزارش دهد.
و اما عوام‌فریبی آن است که شخصی به جای استدلال و اقامه برهان (منطق) برای اثبات یک عقیده، سعی می‌کند از راه تحریک احساسات و هیجان‌های جمعی و توسل به عواطف و جوّ حاکم، نوعی تصدیق جمعی نسبت به نتیجه مطلوب خود به دست‌آورد، به شیوه‌ای که تک تک مردم چنین بیندیشند که آن‌ها با پذیرش عقیده، به نوعی یگانگی با گروه رسیده‌اند و این یگانگی به آن‌ها امنیت و قدرت می‌دهد و اگر کسی با عقیده جمع مخالفت کند، از آن روح امنیت و قدرت محروم خواهد شد.
در عوام‌فریبی، شخص گروه زیادی از مردم را مخاطب قرار داده، با بیاناتی هیجان‌آور و شورانگیز، احساسات و عواطف آنان را تحریک می‌کند و با تکیه بر همین شور و هیجان عوام، آن‌ها را نسبت به نتیجه و مدعای خود متقاعد می‌کند.
در عوام‌فریبی، گاه برای افزایش تأثیر روی تک‌تک افراد، از وسایل دیگری همچون برافراشتن پرچم‌ها، نواختن موسیقی مناسب کمک گرفته می‌شود.
خانم نمایده شما به جای حل مشکل آب شهروندان به ایشان یاد می‌دهید که زندگی دبه‌ای خود را تداوم بدهند. خانم نماینده آسفالت خیابان، کوچه و.... از کوچک‌ترین حقوق شهروندی است دیگر نیاز به سرودن سرود، بریدن روبان و... نیست. شما و تیم همراه‌تان اگر نیت‌تان خدمت است یا سوراخ دعا را گم کرده‌اید یا اینکه نه آمده‌اید اموراتی خاص را به انجام برسانید بروید.
خدا از حق الله می‌گذرد اما از حق الناس نمی‌گذرد پس سعی کنید به مردم خدمت کنید نه دایره همراهانتان

 
شورش عزیزی
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار