کد خبر: ۸۹۳۵۰۰
تاریخ انتشار: ۰۹ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۹ 30 August 2020

 

 

 

مسعود الماسی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بر اساس آمار سال ۹۲ تولید گل و گیاهان زینتی فضای آزاد از ۲۳۷ هکتار در پایان سال ۹۸ به ۷۲۳ هکتار  رسیده است.

وی اظهار داشت: در سال ۹۲ سالانه ۱۶ میلیون و ۶۰۰ هزار “اصله – شاخه” در این استان گل و گیاهان زینتی فضای آزادتولید می شد اما در سال ۹۸ به ۲۶ میلیون و ۸۰۰ هزار اصله -شاخه رسیده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان خاطر نشان کرد: آمار سطح گلخانه ها در سال ۹۲، ۲۸.۵ هکتار بوده که در سال ۹۸ به ۸۴ هکتار با تولید ۱۲ میلیون گل شاخه بریده، آپارتمانی گلدار، برگ زینتی، فصلی و نشایی رسیده است.

وی اظهار داشت: تولید محصولات باغی گیلان بر اساس شاخص­ های تولید در محصولات اساسی شامل زیتون، فندق، کیوی، مرکبات، گوجه­ سبز و محصولات گلخانه­ ای و گیاهان دارویی در سال ۹۲ در وسعت ۱۰۸ هزار هکتار در مجموع به حدود ۴۰۵ هزار تن محصول در سال می رسید که در سال ۹۸ با رسیدن سطح زیر کشت به بیش از ۱۱۴ هزار هکتار،  تولید سالانه محصولات باغی هم به بیش از ۶۵۰ هزار تن رسیده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان خاطر نشان کرد: این مهم نسبت به سال های ماضی دارای رشد مناسبی بر اساس افزایش توسعه باغات بوده که در این راستا محصول فندق، چای و گل گاو زبان رتبه اول کشور، کیوی رتبه دوم، زیتون رتبه سوم و مرکبات رتبه پنجم را در تولید محصول دارد.

وی در ادامه با اشاره به برنامه ابلاغی اقتصاد مقاومتی تولید نهال اصلاح شده هم اظهار داشت: وضعیت تولید نهال اصیل و استاندارد سال ۹۲ از تعداد ۱۰ تولید کننده نهال دارای مجوز با سطح ۱۲ هکتار و تولید بیش از ۸۰ هزار  اصله نهال سال ۹۸ به تعداد ۱۵ تولید کننده نهال با سطح ۷. ۲۷ هکتار و تولید بیش از ۶۰۰ هزار اصله نهال استاندارد افزایش یافته است و این روند همچنان ادامه دارد.

وی با بیان اینکه ظرفیت تولید نهال استان گیلان بالغ بر ۲ میلیون اصله است، اضافه کرد: در راستای حمایت و تقویت صنعت ابریشم کشور در قالب طرح تولید نهال یارانه دار طی قرارداد با بخش خصوصی تا سال ۹۸ بالغ بر یک میلیون اصله نهال توت اصلاح شده رقم کی موچی در بین نوغانداران کشور توزیع شده است.

الماسی خاطر نشان کرد: اجرای سیستم آبیاری تحت فشار در باغات استان هم در این مدت از ۱۰ هزار و ۴۷۰ هکتار در سال ۹۲ به ۱۸ هزار  ۵۸۰ هکتار در سال ۹۸ رسیده است.

وی اظهار داشت: ورود گیاهان جدید به گیلان برای افزایش تولید و درآمد از قبیل زعفران، استویا، زرشک،  ایجاد باغات سازگاری فندق، بادام دیر گل، بلوبری و غیره در سطح استان، تخصیص اعتبارات ملی و استانی در طرح های “توسعه و اصلاح باغات زیتون و یارانه نهال”، تخصیص تسهیلات در توسعه گلخانه ها  و گیاهان دارویی و انجام مطالعات پژوهشی با همکاری مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی در بخش باغبانی با توجه به مشکلات در حوزه عمل فعالیت های باغی استان از دیگر اقدامات در این مدت است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان بیان داشت: در توسعه باغات در اراضی شیبدار تا سال ۱۳۹۵ حدود یک هزار هکتار از محصولات فندق، زیتون، گردو و گیاهان دارویی بود که شامل اراضی واگذار شده در قالب ماده ۲ دستورالعمل واگذاری زمین و ماده ۳ قانون حفاظت است.

وی خاطر نشان کرد: براساس برش برنامه ششم توسعه کشت در اراضی شیبدار طی سالهای ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۰ سطح ابلاغی هفت هزار و ۳۰۰ هکتار بوده که تا سال ۹۸ چهار هزار و ۱۰۴ هکتار توسعه باغات اجرا شده است.

وی انجام طرح تامین و انتقال آب علی­ آباد رودبار برای توسعه باغات زیتون در عرصه یک هزار و ۵۰ هکتار، اجرای طرح مطالعاتی مرحله یک و ۲ تامین و انتقال آب برای توسعه باغات فندق در محدوده روستای گیلانده و آقاولر در سطح معادل ۵۰۰ هکتار،  طرح مطالعاتی توسعه باغات در اراضی شیبدار در محدوده جغرافیایی جمشیدآباد تا سدسفیدرود در سطحی معادل ۱۵ هزار هکتار، مطالعه طرح تامین و انتقال آب سرخن رودبار در عرصه ۲۵۰ هکتاری و غیره از جمله دیگر اقدامات در این حوزه طی سالهای دولت تدبیر و امید عنوان کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار